Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Armenien: Aram Mp3 - Not Alone

Det är dags att kika närmare på årets eurovisionbidrag! Från och med idag presenterar, tippar och bedömer jag dem ett och ett i startordning - häng med, håll med eller hugg emot i kommentarsfälten!

Vi börjar alltså med det första bidraget i den första semifinalen, vilket också råkar vara låten som rankas som förstakandidat till slutsegern i Köpenhamn - åtminstone enligt oddsen hos spelbolagen! Jag pratar förstås om Armeniens bidrag Not Alone med Aram Mp3.

29-årige Aram Sargsyan slog igenom som komiker och det var i samband med det som han fick sitt artistnamn Aram Mp3 eftersom ett av hans stående inslag som stand-up-komiker var att framföra aktuella hits med nyskrivna humoristiska texter. Sedan dess har han lagt till allt fler strängar på sin lyra; som artist med bred repertoar, som skivartist, videoproducent och senast som programledare, till exempel för armeniska X Factor, vilket tillsammans gjort honom till ett av landets mest välkända ansikten.

Han utsågs internt till Armeniens representant i Köpenhamn och han har också komponerat sin låt, ett stycke modernt och snyggt stegrande balladdrama med sköna stråkar och ett för en gångs skull relevant dubstep-break, själv. För min del förstår jag att låten hör till förhandsfavoriterna! Not Alone är ett riktigt schysst låtbygge med bred appeal och brett tilltal och jag blir förvånad om den inte till slut hamnar i resultatlistans absoluta topp - även om jag inte håller med spelbolagen om att det här är den allra hetaste vinnarkandidaten. Armenierna har hittills varit fyra som bäst, en topplacering jag tror hänger löst i år. Det enda som talar emot är att han startar så tidigt i semin att Europa knappt hunnit landa i sofforna - men det lär inte hindra en finalplats med förhoppningsvis ett bättre startnummer.

Upphovsmän
Aram Mp3 och Garik Papoyan
Startnummer
Nummer 1 i semifinal I
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Armenien rankas just nu som etta av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2008: Sirusho - Qélé, Qélé
Tvåa
Fyra
2009: Inga & Anush - Jan jan
Femma
Tia
2010: Eva Rivas - Apricot Stone
Sexa
Sjua
2011: Emmy - Boom boom
Tolva

2013: Dorians - Lonely Planet
Sjua
Artonde


Bästa placering
Fyra i finalen, 2008 för Qélé, Qélé med Sirusho
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Armenien: Aram Mp3 - Not Alone Reviewed by Pierre on 19:24:00 Rating: 5

16 kommentarer:

  1. Jag tycker absolut att detta är den bästa låten i år. Om den vinner är tveksamt men borde definitivt bli minst topp fem om det finns någon rättvisa i världen!!

    SvaraRadera
  2. Jag kan förstå att den här låten är en av favoriterna till årets seger, det är en snyggt producerad låt som känns väldigt modern men att den står i ca 2 i odds och väldigt ohotad, ansett från spelbolagen iaf, tycker jag är helt fel. Själv tycker jag låten är helt okej första minuten typ men att den sen blir lite tråkig. Men ändå snygg låt som hamnar på plats

    17 av 37 på min topplista.
    Betyg 6,8 av 10

    Armeniens bästa bidrag: 2010: Eva Rivas - Apricot Stone

    SvaraRadera
  3. Roligt atts e vad andra skriver här och för att göra som File gjort så kan jag säga att den här är nr 1 av 37 på min lista och enligt mig är Armeniens bästa låt Jan-Jan med Inga och Anush från 2009!

    SvaraRadera
  4. Är lite kluven, låten är bra nog för att komma högt upp i finalen, men killen sjunger på usel engelska, texten är lite för tjatig och breaket överdramatiskt och pågår för länge. Så alltså helt klart inte min vinnare just nu, alls, men saker kan ju förändras när man ser det live. Gillar också Apricot Stone bäst..

    SvaraRadera
  5. Njae... Två minuters ingenting följt av en minuts skrikande på kass engelska.

    I vanliga fall kan jag förstå hypen även kring låtar jag inte alls begriper, men här hänger jag inte med alls. En snygg produktion hjälper inte när det inte finns någon substans. Jag har efter flera lyssningar inte hittat något som skulle liknas vid en hook, eller ens melodi.

    En svag etta.

    SvaraRadera
  6. Detta var den enda av årets låtar förutom Norge som fick mig fast direkt. Jag kan inte sluta lyssna på den och den kommer med all säkerhet bli topp tio. Och vadå kass engelske? En av de som har bäst engelska av de engelska låtarna i år ju!! Ovanligt bra för att komma från ett östland!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du Norges överskattade dynga där det händer precis lika lite i låten som det gör i det här bidragets två första minuter så är det klart att du fastnar för den här skiten också. Årets två största sömnpiller med artister som skriker så mycket testosteron att man blir illamående.

      Radera
    2. Jag är en balladälskare pch premierar alltid en bra ballad som denna och Norges ( och Montenegro samt Nederländerna) framför en mainstream discodänga. Och att det är lite maskulina låtar är ju det bästa av allt!!

      Radera
  7. Intressant att flera stör sig på hans engelska! Jag tycker inte alls den är iöronenfallande dålig - definitivt inte på en nivå som kan tänkas sabba hans chanser i ESC. Och tycker man att den här och Norges låtar är händelselösa sömnpiller så förstår jag inte riktigt vad man förväntar sig av genren. Jag är rätt säker på att båda slutar på höga placeringar i maj. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är att den dåliga engelskan bara lyser igenom då och då, hade den varit konstant dålig på traditionellt vitryskts vis hade man släppt det rätt fort, men nu kommer den från ingenstans ibland och totalt överrumplar den...

      Jag förväntar mig substans, inte bara yta. Snyggt producerade låtar, båda två, men var finns melodierna? Texterna? Känslorna? Så melodilöst och klichéartat att man jag tror inte jag lyckats lyssna färdigt på låtarna en enda gång hittills, hur många gånger jag än försökt.

      Radera
  8. Tycker att det här är en av årets absolut bästa och mest moderna låtar och ger en perfekt bild av hur 2014 ska låta! Tror absolut att det kan gå hela vägen, och jag förstår inte hur folk kan tycka att hans engelska är dålig. 5/5

    SvaraRadera
  9. Fast om man inte hör att det är dålig engelska så har man nog inte just den förmågan att göra det. Har självklart hört värre men tycker man kan kräva bättre uttal i en låt än så här, man behöver inte ens kunna språket, men att lära sig en sång på bra engelska är inte svårt, om man har lite gehör vill säga...;-)

    SvaraRadera
  10. Fast jag jämför med övriga låtar och det finns minst tio stycken av årets låtar jag kommer på på rak arm som har mycket sämre engelska. Det är låtar som har vunnit tävlingen som har mycket sämre engelska (Rybak t.ex och Ruslana och Dima Bilan) så det är inget att haka upp sig på!

    SvaraRadera
  11. Fast nu är det ju min frihet att haka upp mej på vad jag vill, och att andra har sämre uttal är knappast någon ursäkt för att själv ha det. Rybak tycker jag inte alls hade så dåligt uttal, Ruslana hade det men klart bästa låten, Dima hade det defenitivt + en kass låt och borde inte vunnit!

    SvaraRadera
  12. 3/5
    Tror absolut inte denna vinner men självklart blir det en topp 10-placering. Tycker den är mycket snygg i sin produktion och han sjunger grymt bra men själva melodin lämnar mycket att önska. Kalla mig gammaldags men jag vill ha en refräng!

    SvaraRadera
  13. Tippar den som 3:a i denna mycket svårtippade semi.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.