Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför den första semifinalen

Ikväll är det äntligen dags för skarpt läge i Eurovision Song Contest 2013 - klockan 21 går startskottet för den första semifinalen i Malmö Arena då de tio första semifinalisterna ska utkristalliseras!

Utgången känns fortfarande svårtippad även om de senaste dagarnas repetitioner har fått bilden att klarna en hel del. Sägas med säkerhet kan dock att det kommer att bli en kanonkväll - scenen ser fantastisk ut och hela produktionen gör att man sträcker lite extra på sig över att vara del av hemmalaget!

I kvällens semifinal tävlar sexton länder som alla röstar tillsammans med Storbritannien, Italien och Sverige. Du kan alltså vara med och avgöra kvällens resultat trots att Sverige inte deltar. Halva resultatet är dock redan avgjort - ländernas jurygrupper lade sina röster redan igår under gårkvällens sista genrep. Dessa röster står alltså för 50% av resultatet och kommer i kväll att läggas ihop med tittarnas röster för att få fram slutresultatet. Alla detaljer om hur du röstar hittar du här hos SVT.

Kvällens show avslutas med att de tio finalisterna avslöjas utan inbördes ordning - och jag tänker i vanlig ordning givetvis ge mig på att försöka förutse vilka dessa tio blir. Förra året prickade jag in 19 av 20 finalister och målsättningen är givetvis att toppa det i år - även om det som sagt känns riktigt svårtippat. Så här tror jag (Länkarna går till mina utförligare presentationer av bidragen):

Till final:
Danmark: Emmelie de Forest - Only Teardrops
Den danska förhandsfavoriten går givetvis till final, men repetitionerna har inte fått mig övertygad om att det här är den blivande vinnaren. Inte för att Emmelie gör mycket fel, men det har blivit tydligt att flera andra verkligen kan ge henne en match.

Ukraina: Zlata Ognevich - Gravity
Som till exempel Ukraina. Det faktum att numret inleds med att Zlata blir inburen av en jätte har fått en del att avfärda låten. Det tror jag är ett stort misstag, snarare hjälper det till att hooka fast den. Numret utspelas i en sagovärld liknande den i videon och det lär hjälpa den starka sångerskan till en fin placering.

Ryssland: Dina Garipova - What If
Jag klöks på överdosen av klistrigt kletiga klyschor om fred i så väl texten som i framträdandet, men ingen kan ta ifrån Dina att hon är en grym sångerska och framförandet är så pampigt att jag motvilligt konstaterar att håren reser sig på armarna.

Moldavien: Aliona Moon - O Mie
Moldaviens bidrag har vuxit till en säker finalist under veckan. Det spektakulära numret med Aliona i en klänning med projektioner, likt Azerbajdzjans förra året, som växer sig enorm då sångerskan hissas upp på en piedestal hör till årets mest iögonenfallande och minnesvärda - och Aliona själv känns hur säker som helst.

Irland: Ryan Dolan - Only Love Survives
Även det irländska teamet har imponerat. Ryan gör till skillnad från i den nationella finalen allt rätt och att han får hjälp i det energiska och färgstarka numret av halvnakna trumslagarpojkar/dansare är precis pricken över i. Det kan bära långt - till att börja med till final.

Nederländerna: Anouk - Birds
Klart att det äntligen blir final för Nederländerna igen! Anouks framträdande är dock märkligt. Hon undviker medvetet kamerorna under tre minuter och ägnar i stället tiden åt att introvert blunda och kisa. Det lär tyvärr skrämma bort en del tittare men jag räknar med att juryn rättvist plockar den mäktiga balladen till final.

Montenegro: Who See - Igranka
Killarnas astronautdräkter känns overkill men framförandet sitter som det ska - med stor hjälp av urstarka sångerskan Nina Zizic. Låten räknas bort av många, men det är genresäkert och bland de röstande länderna finns ett gäng där låten redan är en hit. Årets grower och guilty pleasure för mig - och jag har svårt att se den bomma final.

Vitryssland: Alyona Lanskaya - Solayoh
Nu blir det svårare. Alyona känns som en programmerad hubot helt utan äkta känslor och uttryck, men numret med energisk dans framför en enorm discokula sticker ut och hur mycket vi än hört låten förut är den utan tvekan tillräckligt catchy för att äta sig in på tre minuter och hitta sin målgrupp.

Kroatien: Klapa s Mora - Mižerja
Ex-jugo-bidragen känns överlag ganska interna i år och med fyra i samma semi lär inte poängen räcka för att rädda alla till final. Det bör dock bli åtminstone två och då tippar jag att kroaterna plockar den andra platsen. Stilrent klassisk manskör lär locka juryn och även kunna hitta en publik hos en viss grupp av tittare. Det tror jag räcker.

Belgien: Roberto Bellarosa - Love Kills
Här medger jag att jag tippar med hjärtat. Roberto framstår som en storögd hundvalp i händerna på ett gäng hungriga cougars men låten har brett tilltal och känns mer up to date med samtida listhits än de flesta i semin. På juryrepet igår fick stackarn köra om efter att medhörningen fallerat - men jo, sjunga kan han!

Utslagna:
Estland: Birgit Õigemeel - Et Uus Saaks Alguse
Jag räknade tidigt bort den estniska balladen, men Birgit har strålat på veckans rep och lyfter bidraget en bra bit högre än vad låten klarar på egen hand. Det kan mycket väl räcka till final, men grundtipset blir att hon knappt bommar.

Serbien: Moje 3 - Ljubav Je Svuda
Den serbiska trion har fördelen av att vara sist ut men jag vägrar att tro att det kan hjälpa den här omelodiösa skrik- och gaporgien till final. Inte är de heller hjälpta av sina fantastiskt tacky outfits. Jag tippar eller framför allt hoppas att bottenbetyg av jurygrupperna håller det här på mattan.

Österrike: Natália Kelly - Shine
Många verkar tippa österrikisk final - men det har jag svårt att tro på. Man är först ut med en inte särskilt iöronenfallande låt och hinner överglänsas och glömmas bort många gånger om innan Svensson bestämt sig för att rösta. Jag tippar att man ramlar mellan alldeles för många stolar för att ha en chans.

Cypern: Despina Olympiou - An Me Thimase
Lite av ett parallellfall till det estniska bidraget, för även här handlar det om en sångerska som är mycket starkare än sitt bidrag. Jag tror dock att den här balladen har en ännu smalare målgrupp och då hjälper det inte att Despina imponerar.

Slovenien: Hannah Straight Into Love
I ett startfält med överlag mycket starka sånginsatser lär det inte hålla att sjunga surt - och det har Hannah gjort en hel del på repen, inte minst på gårdagens viktiga juryrep. Inte är hon heller hjälpt av det tidiga startnumret. Lite synd på en låt jag faktiskt gillar.

Litauen: Andrius Pojavis - Something
Litauen har haft en förmåga att överraskande knipa finalplatser på löpande band de senaste åren, men den här gången KAN det bara inte hända igen. Andrius ser så bortkommen och yrvaken ut på scenen att man mest tycker synd om honom och hans rappakalja till engelska ser jag som spiken i den litauiska eurovisionkistan i år.

Så, där har ni mina tips - nu vill jag höra vad du tror!

Har du inte hunnit lyssna in dig på bidragen? På samlingssidan Eurovision Song Contest 2013 hittar du allt om de 39 bidragen till årets tävling!

Läs även andra bloggares åsikter om 
Inför den första semifinalen Reviewed by Pierre on 14:47:00 Rating: 5

10 kommentarer:

  1. Du tippar nästen exakt likadant som jag. Den enda skillnaden är att jag väljer att ha med Österrike i mitt finaltips istället för Kroatien.
    Jag tror inte att Kroatien kommer att skaffa särskilt många poäng utanför Balkan samtidigt som jag tror att Österrike kan plocka lite småpoäng från de flesta länderna.

    SvaraRadera
  2. Philip Holmgren14 maj 2013 kl. 16:45

    Jag är ganska säker på att Serbien tar Kroatiens plats, och att Österrike är populärare än Montenegro.

    Men något som jag inte är like säker på (Men hoppas som tusan på) är att Estland tar Belgiens plats till finalen.

    Annars så har vi 7 av 10 länder som vi är överens om.

    SvaraRadera
  3. @Anonym och Philip: Jag tror Österrike är det där bidraget många tycker är helt ok men som ingen röstar på. För Montenegros del är det helt annorlunda, de som gillar det här gör det stenhårt och röstar definitivt. I jämförelsen Serbien/Kroatien tror jag att Kroatien har betydligt lättare att hitta röster utanför Balkan.

    SvaraRadera
  4. Säkra: Danmark, Ryssland, Ukraina, Nederländerna.
    Nästan säkra: Montenegro, Irland, Vitryssland, Moldavien.

    Återstår gör då två platser, och jag skulle tippa på Kroatien (både jugge- och folkmusikröster, hjälpta av juryn) och Estland - för Birgit ÄR en stjärna.

    Och att Et Uus Saks Alguse är min absoluta favoritlåt i år gör mig inte partisk det minsta, bara så ni vet ;P

    /Marcus

    SvaraRadera
  5. Vi har tippat lika i sju av tio fall, men jag har valt att inte se så mycket av repen för att inte sabba känslan av nåt nytt, överskningsmoment osv. Och förstår då inte riktigt varför Moldavien och Montenegro ska gå till final, ligger i botten på min lista. Tror tjejerna i Serbien kommer vidare, liksom Slovenien och Cypern. Inte Kroatien... Spännande, vem har flest rätt?!

    SvaraRadera
  6. Belgien har en kanonlåt och måste vidare! Jag skiter i om Roberto är en blyg viol utan vidare engelskakunskaper, jag gillar honom ändå och låten gillar jag ännu mer! Stackarn är ju bara 18 år om jag förstått det hela rätt och väcker ju vissa moderskänslor! :)

    Mina finalister är i ordning (och jag röstar bara med hjärtat): Belgien, Irland, Nederländerna, Ukraina, Danmark, Ryssland, resten struntar jag i om de går vidare eller inte. :)

    /M

    SvaraRadera
  7. Ikväll tror jag på Österrike, Slovenien, Kroatien, Danmark, Ryssland, Ukraina, Litauen, Vitryssland, Irland och Belgien. Min favorit är helt klart Danmark. Så underbar...

    SvaraRadera
  8. Jag satte 8 av 10 , missade estland trodde istället kroatien oxh sen missade jag litauen trodde på serbien :) men jag är väldigt glad över att litauen gick vidare jag gillar verkligen sounder i låten och han. Men om jag hade fått bestämma hade cypern och montenegro gått till final istället för estland och Vitryssland

    SvaraRadera
  9. Tänk va mycket bättre moldaviens låt hade varit om de valt engelska även nu... :)

    SvaraRadera
  10. Jag satte 7/10. Missade Vitryssland, Belgien och Litauen. Hur fn kunde Litauen gå vidare? Med en sån pinsam text borde man bli utslängd!!! Är dock glad för Danmark och Nederländerna!

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.