Belgien: Axel Hirsoux - Mother
I landet lagom har vi inte ens ett uttryck som motsvarar engelskans over the top utan får dra till med att det är löjligt överdrivet om något har drivits en rejäl smula utöver de förväntade gränserna. I Eurovision Song Contest är dock fenomenet vardagsmat och hör till en av alla de saker jag älskar med tävlingen. Jag kan liksom aldrig riktigt värja mig helt när någon går all in, tar ut svängarna så mycket det bara går och bara vältrar sig i kitsch och dålig smak. Som i förra årets rumänska bidrag It's My Life med Cezar - eller i årets belgiska. Även om jag är rädd att det den här gången görs på största allvar.
I kölvattnet på Roberto Bellarosas relativa framgång i våras då han blev tolva i eurovisionfinalen med Love Kills satsade Belgien i år på en fullskalig nationell uttagning efter några år av interna val. I Eurosong tävlade 30 artister som först tävlade med sina tolkningar av eurovisionklassiker innan antalet decimerats till tolv och de kvarvarande försågs med vars en originallåt. Den avgörande finalen resulterade i en av säsongens mest överlägsna segrar när Axel Hirsoux vann med Mother - en überkletig hyllningsballad dedikerad till mamsen - bland annat efter att ensam ha fått hela 57% av tittarrösterna.
31-årige Axel är trots ett grundmurat musikaliskt intresse på hobbynivå ett nytt namn för en bredare publik. Innan framträdandet i Eurosong var han bara bekant för belgarna genom att ha åkt ut tidigt i förra årets upplaga av vallonska The Voice.
Nej, det här är inte bara en kärleksfull hyllning till mamma. Det är inte ens som en något överfixerad tribut från en kille som vid dryga trettio ännu inte lyckats flytta hemifrån. Det är snarare en låt som skriven för Norman Bates, den modersfixerade seriemördaren i Hitchcock-klassikern Psycho. Hirsoux sparar ju inte på nånting alls utan tar i från tårna och använder överord som får morsan att framstå som själve frälsaren! Resultatet blir närmast parodiskt, och då hjälper det inte att Hirsoux är en grym sångare. Nu är jag som sagt inte den som bangar för extra allt i eurovisionsammanhanget. Jag måste till och med medge att jag har en smula svårt att slita mig när Mother dragit igång i lurarna - ungefär som när man fått tag i en riktigt schysst skräckroman och inte riktigt kan lägga den ifrån sig, hur läskig och skrämmande den än är. Eller snarare just för att den är det. God smak är dock inte alltid vad som premieras i eurovision och jag blir inte förvånad om belgarna till slut landar på en alldeles för fin placering. Final lär det i alla fall bli!
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
I kölvattnet på Roberto Bellarosas relativa framgång i våras då han blev tolva i eurovisionfinalen med Love Kills satsade Belgien i år på en fullskalig nationell uttagning efter några år av interna val. I Eurosong tävlade 30 artister som först tävlade med sina tolkningar av eurovisionklassiker innan antalet decimerats till tolv och de kvarvarande försågs med vars en originallåt. Den avgörande finalen resulterade i en av säsongens mest överlägsna segrar när Axel Hirsoux vann med Mother - en überkletig hyllningsballad dedikerad till mamsen - bland annat efter att ensam ha fått hela 57% av tittarrösterna.
31-årige Axel är trots ett grundmurat musikaliskt intresse på hobbynivå ett nytt namn för en bredare publik. Innan framträdandet i Eurosong var han bara bekant för belgarna genom att ha åkt ut tidigt i förra årets upplaga av vallonska The Voice.
Nej, det här är inte bara en kärleksfull hyllning till mamma. Det är inte ens som en något överfixerad tribut från en kille som vid dryga trettio ännu inte lyckats flytta hemifrån. Det är snarare en låt som skriven för Norman Bates, den modersfixerade seriemördaren i Hitchcock-klassikern Psycho. Hirsoux sparar ju inte på nånting alls utan tar i från tårna och använder överord som får morsan att framstå som själve frälsaren! Resultatet blir närmast parodiskt, och då hjälper det inte att Hirsoux är en grym sångare. Nu är jag som sagt inte den som bangar för extra allt i eurovisionsammanhanget. Jag måste till och med medge att jag har en smula svårt att slita mig när Mother dragit igång i lurarna - ungefär som när man fått tag i en riktigt schysst skräckroman och inte riktigt kan lägga den ifrån sig, hur läskig och skrämmande den än är. Eller snarare just för att den är det. God smak är dock inte alltid vad som premieras i eurovision och jag blir inte förvånad om belgarna till slut landar på en alldeles för fin placering. Final lär det i alla fall bli!
Upphovsmän
|
Rafael Artesero och Ashley Hicklin
|
||
Startnummer
|
Nummer 10 i
semifinal I
|
||
Versioner
|
|||
Bidragets text
|
|||
Enligt oddsen
|
Belgien rankas just
nu som nia av Oddschecker
|
||
De fem senaste
|
Semifinal
|
Final
|
|
2009: Copycat
- Copycat
|
Sjuttonde
|
-
|
|
2010: Tom
Dice - Me and my guitar
|
Etta
|
Sexa
|
|
2011: Witloof
Bay - With love baby
|
Elva
|
-
|
|
2012: Iris
- Would you
|
Sjuttonde
|
-
|
|
2013: Roberto
Bellarosa - Love Kills
|
Femma
|
Tolva
|
|
Bästa placering
|
En seger, 1986 för J’aime
la vie med Sandra Kim.
|
Belgien: Axel Hirsoux - Mother
Reviewed by Pierre
on
18:30:00
Rating:
Det som slog mig nu när jag hörde den igen är att det är väldigt mycket "Papa, can you hear me?" från "Yentl" som jag älskar. Men även om han sjunger nästan som en gud, så blir texten för sliskig och direkt patetisk att den går bort i min värld. Den kommer gå till final och där bli en vågdelare med både tolvor och nollor, gissar jag. Vinner gör den inte, hoppas jag.
SvaraRaderaJa det är helt klart ett bidrag att älska eller hata… även om jag har liiite svårt att förstå hur man kan tycka om det här "på riktigt".
RaderaKul med Papa, can you hear me-parallellen förresten - nog finns det likheter även om det känns som helgerån att påpeka det.
RaderaJag är inte alls säker på att det blir final. isf tror jag den går till final som nia eller tio i sin deltävling. Och definitivt en vågdelare iaf!! Personligen tycker jag det är illa nog att jag måste höra den en gång till i semifinalen (blir nog till att ta en kisspaus då) så hoppas att det blir stopp redan där. Extremt sliskigt och väldigt creepy med en man i 30-årsåldern som sjunger en sådan här låt.
SvaraRaderaBästa låten från Belgien är utan tvivel Tom Dice - Me and my guitar som varje år sedan den var med har kommit i min topp-tio över mest lyssnade låtar på spotify. Sjukt bra låt!
För min del får folk gärna vara sansade nog att hålla den utanför final - men det tvivlar jag starkt på.
RaderaJohanna! Vi har båda använt vågdelare och sliskig i våra kommentarer, betyder det att vi är tvillingsjälar?! :-)
RaderaTroligen är vi det!! Båda verkar ju tycka mindre bra om den här låten med!!:-)
Radera0/5
SvaraRaderaÅh herregud. Om du Pierre har svårt att slita dig så har jag svårt att överhuvudtaget ge den en hel lyssning. Hatar precis allt. Får samma obehagliga känslor som i Albaniens bidrag från 2007 "Hear my plea". Detta är för övrigt en av tre nollor jag delar ut i år. Tyvärr tycker jag inte att detta är ett särskilt roligt eurovisionår. Hur som helst, jag tippar (kanske mest med hjärtat) att "Mother" inte klarar nålsögat och landar på en elfteplats i semin.
Haha… nae, så illa kan jag inte tycka om den! Hear my plea däremot är dynga på riktigt - DEN klarar jag inte. :)
RaderaHar väldigt svårt att ta låten på allvar. Sömnig och en aniiiing överdramatiserad. Men han är en grym sångare och jag kan ju faktiskt lyssna på den utan att vilja stänga av så helt uselt är det ju inte ;)
SvaraRadera2/5
Alla snackar om att hata eller älska låten. Jag är någonstans där emellan. Jag gillar att den är lite creepy :D och älskar damen bakom honom. Kan hålla med om att det dock är lite patetiskt men gillar låten ändå. Men plats 22 av 37 på min lista.
SvaraRaderaBetyg 6 av 10
Bästa belgiska bidrag måste antingen vara Me and my guitar eller Je t´adore med Ryan, fattar fortfarande hur den inte kunde ta sig till final !
Kul att du omnämns i Aftonbladet idag! ;-}
SvaraRaderaDet är riktigt kul till och med! Har gottat mig hela dagen! :D
Radera