Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Melodifestivalen 2015: Inför Andra Chansen

Ikväll är det dags för Melodifestivalens Andra Chansen-rond i Helsingborg där deltävlingarnas treor och fyra slåss om de sista platserna i finalen nästa helg! Den här gången är dock upplägget lite annorlunda mot vad vi är vana vid - hela fyra bidrag tar sig till final från Andra Chansen vilket gör att vi i år får en final med tolv bidrag.

Genast efter den fjärde deltävlingen i lördags satte sig Christer Björkman & Co ned för att pussla ihop de tävlande i Andra Chansen till fyra dueller efter principerna att treor möter fyror och att man inte ska möta ett bidrag man redan mött i sin deltävling. Vinnarna i dessa fyra dueller går till final.

Det känns, precis som vanligt, som ett mission impossible att tippa utgången i Andra Chansen - trots att det ju borde vara enklare när nu hälften av bidragen kommer att gå vidare. Särskilt duellsammansättningen sätter en hel del myror i huvudet. Den ger nämligen en uppdelning i två grupper där den ena gruppen är bidragen som var treor i sin deltävling och den andra bidragen som var fyror: i den ena Behrang Miri & Victor Crone, Kristin Amparo, Dinah Nah och Linus Svenning och i den andra Samir & Viktor, Dolly Style, Andreas Weise och Hasse Andersson - men vi vet inte vilken som är vilken.

Ingen av dem stämmer med varken vad jag hade förväntat mig eller med vad jag hade hoppats på! Min utgångspunkt är att Samir & Viktor var treor som årets tyngsta favoritfall med ett stort följe av fans - men det ger samtidigt att en annan stor förhandsfavorit, Kristin Amparo, bara var fyra och att två av bidragen jag gillar minst, de med Dolly Style och Andreas Weise, var treor. Nu ska man inte stirra sig blind på hur bidragen placerade sig i deltävlingarna - förutsättningarna är helt annorlunda nu när de ställs inför annat motstånd - men nog är det förvirrande värre!

Men men, jag tänker inte fega, här är kvällens dueller med mina tips om utgången - därunder kan du säga ditt i omröstningarna och kommentarsfälten!

Duell 1
Andreas Weise Bring Out the Fire
vs.
Linus Svenning Forever Starts Today
Jag förstår fortfarande inte alls attraktionskraften i Weises bidrag - ett lamt musikal-nummer med en Andreas som så gärna vill vara Robbie Williams i Las Vegas men landar som arrogant stekare på Ladies Night. Då är jag betydligt mer välvillig till Svennings låt och nummer som faktiskt känns rätt mycket mer Eurovision än Melodifestival. En titt på Spotify och iTunes ger mig rätt - det är fördel Linus både sett till lyssningar och försäljning vilket ger mig mod att tippa att han kniper en finalplats ikväll. Å andra sidan var jag helt ute och cyklade när jag räknade bort Weise i deltävlingen - det finns uppenbarligen en hel del som ser något jag inte ser. Final för Linus.

Duell 2
Hasse Andersson Guld och gröna skogar
vs.
Kristin Amparo I See You
Inför tävlandet i Östersund skrevs Kristin Amparo upp som en stor favorit vilket hon ju inte alls levde upp till. Dels spökade nerverna för Kristin så att tonerna inte satt hundraprocentigt - men framför allt tycker jag faktiskt inte låten håller för hypen. Det är vackert och musikaliskt, men det lyckas inte träffa mig - jag håller det inte för omöjligt att Kristin bara var fyra i Östersund. Å andra sidan är inte Hasses bonniga logdans heller min grej - och inte blir min inställning bättre av att låten uppenbarligen redan är utgiven - men låten är omedelbar och svår att helt värja sig mot och det tror jag blir utslagsgivande. Hasse Andersson går till final.

Duell 3
Dolly Style Hello Hi
vs.
Dinah Nah Make Me (La La La)
Här i den tredje duellen har jag i alla fall inte svårt att hitta en egen favorit! Hello Hi är en elak hjärnmask som gräver så djupa hål med sin debila text att man känner sig intellektuellt våldtagen. Det hjälper knappast att den levereras som ett krystat koncept av stapplande manga-dockor med pastellfärgade peruker. Då väljer jag alla dagar i veckan hellre Dinah Nahs hårda beats i en dansrökare jag tycker allt bättre om! I rättvisans namn måste väl sägas att jag knappast hör till dockornas målgrupp och nog är det en fördel att göra snabbt intryck i tider av hjärtröstning, men här måste jag tippa Dinah med hjärtat och uppmana er föräldrar: snälla, slit telefonerna ur händerna på era barn lagom till duell tre!

Duell 4
Behrang Miri feat. Victor Crone Det rår vi inte för
vs.
Samir & Viktor - Groupie
Behrang Miri och Victor Crone har pimpat sitt bidrag med gästspel av Malena Ernman lagom till tävlandet i Andra Chansen - och schlagergudarna ska veta att de behöver alla tricks som finns i boken för att ha en chans här! Deras låt dog en snabb död på listorna efter tävlandet i Göteborg medan Samir & Viktor ligger topp tre bland alla årets låtar både sett till försäljning och lyssningar! Själv har jag inte lyssnat på Groupie en enda gång sedan Malmö men väljer trots det Samir & Viktor före Behrang & Victor här - Det rår vi inte för är betydligt mycket mer min påse med lurarna i öronen, men i Friends Arena vill jag ha fest - och det får vi av Samir & Viktor!

Vilka är dina favoriter i duellerna? Rösta!





Melodifestivalen 2015: Inför Andra Chansen Reviewed by Pierre on 12:36:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Jag tror du har fel, jag tror både Samir & Viktor och Kristin Amparo var treor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt enkelt inte möjligt: Om Samir & Viktor var treor så var Behrang Miri som de möter nu fyror. Dessutom var Linus Svenning som tävlade i samma deltävling som Samir & Viktor också fyra. Och om Linus var fyra så var Andreas Weise som han tävlar mot nu trea. Eftersom Weise tävlade i samma deltävling som Kristin så måste hon ha varit fyra. Enda andra tänkbara alternativet är att det var tvärtom - att Kristin var trea och Samir & Viktor fyra. Båda kan inte ha haft samma placering.

      Radera
  2. x)...
    Kommer rösta hålla alla mina tummar för Kristin ikväll, bästa låten i år som givetvist förtjänar en finalplats :) är dock inte lika säker på att hon tar sig till final :p

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.