Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Lyssna på bidragen i Lettlands Supernova 2016

Ikväll mjukstartade Lettlands uttagning Supernova 2016 med en introduktionsshow där de tjugo tävlande bidragen presenterades! För min del var det betydligt mer spännande än det kanske låter - och den som brukar hänga här vet redan varför. Jag har ju hittat en riktigt stor favorit i ett av bidragen det ryktats ska tävla i Lettland, Heartbeat med Justs Sirmais (se här), skriven av förra årets lettiska representant Aminata. Skulle han vara med eller var det bara ett rykte?

Jag hade inte behövt oroa mig - nog fanns min favorit med i startfältet! Nu lär jag följa årets lettiska uttagning med riktigt stort intresse - för efter ett par veckor med Heartbeat är jag nämligen bara ännu mer säker på att det där är en låt jag vill ha med mig hela vägen i vår!

Han står dock inte helt utan konkurrens. I startfältet finns till exempel både förra årets tvåa och trea, Markus Riva och ElektroFolk. Fanfavoriten Samanta Tīna som pallplacerade sig både 2013 och 2014 har dessutom två bidrag med! Allra roligast är att letterna faktiskt verkar börja hitta rätt på riktigt - efter en första snabb genomlyssning låter det överlag modernt och tillgängligt och flera av bidragen ger mersmak! En Aminata-effekt? Jag lär få anledning att återkomma om det!

Årets upplaga av Supernova avgörs i fyra shower under programledning av duon Ketija Šēnberga och Toms Grēviņš. Först två inledande heat den 7 och 14 februari där tio bidrag i vardera heatet tävlar om vardera fyra platser i semifinalen. I semin tävlar sedan de åtta kvarvarande bidragen om fyra platser i finalen.

I de båda inledande heaten samt i semifinalen röstar tittarna först fram två bidrag som tar sig vidare, sedan fyller en expertjury på med ytterligare två. I finalen är det däremot annorlunda - där får tittarna avgöra helt på egen hand vem som får åka till Stockholm för Lettlands räkning! Jag vet hur jag hoppas de väljer...

Här är hela startfältet med länkar till alla bidragen:

Startfältet i Supernova 2016

Det första heatet den 7 februari

Catalepsia Damnation
(Erwin Franz, Juris Kreilis)
Edvards GriezeNew Day
(Pāvels Fomkins)
ElektroFolkMiracle Drums
(Ainārs Majors, E. Majore)
Ivo Grīsniņš-Grīslis - We Are The Light
(Ingars Viļums)
JustsHeartbeat
(Aminata Savadogo)
Marta GrigaleChoices
(Marta Grigale)
Paula Dukure  – Look In The Mirror
(Paula Dukure)
Rūta Dūduma - Being A Friend
(Jānis Ķirsis, Annija Zahovska, Ginta Krievkalna)
Sabīne BerezinaMy Inspiration
(Sabīne Berezina)
Samanta TīnaWe Live For Love
(T. Kleins, K. Hauptmane)

Det andra heatet den 14 februari

Crow MotherDemons
(Jānis Andžāns)
DvinesSet It On Fire
(Martins Makreckis, Anastasija Drozdoviča, Jekaterina Drozdoviča)
Iluta AlsbergaOn Hold
(Jānis Stībelis, Iluta Alsberga)
Madara GrēgereYou And I
(Madara Grēgere)
Markus RivaI Can
(Miķelis Ļaksa, E. Jass)
Marta RitovaNot From This World
(Marta Cipe)
Mārtiņš RuskisStill Holding Stars
(Mārtiņš Ruskis, A. Veide)
Miks DukursParadise
(Miks Dukurs, Edmunds Rasmanis)
MyRadiantUWe Will Be Stars
(Janis Driksna)
Samanta TīnaThe Love Is Forever
(Samanta Poļakova, V. Petrovs)
Lyssna på bidragen i Lettlands Supernova 2016 Reviewed by Pierre on 21:33:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.