Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Ny heatseger för Aistė Pilvelytė i Litauen!

Förra veckan raljerade jag ju en smula över att den litauiska uttagningen Eurovizijos till synes improviseras fram efterhand - och om du tyckte det var orättvist och grundlöst kan jag meddela att den litauiska finalen nu flyttats fram två veckor för att ge plats åt ytterligare två uttagningsronder! Jag erkänner mig officiellt bortkollrad - vi får nog ta det här vecka för vecka framöver!

Trots röran tycker jag den litauiska uttagningen är riktigt underhållande i år! Den här veckan tävlade bidragen i den grupp där artisterna tilldelats en låt, varav de flesta en svensk sådan - vilket ju redan det borgar för en viss känsla av hemtrevnad!

Trots den utdragna tävlingen får vi inte heller samma vecka efter vecka - artisterna fortsätter pimpa sina nummer för att vässa dem till eventuell eurovisionform, ibland med lyckat resultat och lite oftare med ett rent komiskt. Som igår, när Saulenė Chlevickaitė tyckte hennes nummer skulle få ett lyft om hon antastades av Spökplumpen under tre minuter.
Saulene och Spökplumpen
Då lyckades Aistė Pilvelytė betydligt bättre när hon tog med sitt bidrag ut på en resa i ett nummer som faktiskt börjar hålla eurovisionklass. Jag gillar den lite märkliga balladen allt mer, sådär på Rona Nishliu-vis, och börjar tro att den till slut kan konkurrera om segern i Litauen - igår tog den en ny heatseger med högsta möjliga poäng!
Aistė Pilvelytė
Nästa vecka väntar... äh, vi nöjer oss med att konstatera att det förmodligen blir en ny deltävling nästa vecka! Här är hela den här veckans resultat med länkar till framträdandena - de åtta överst placerade är vidare till nästa rond!

Resultatet i den femte showen av Eurovizijos



Juryn
Tittarna
Totalt
L
I
Totalt
Poäng
Röster
Totalt
1.
Aistė Pilvelytė - You Bet
(Rafael Artesero, Aistė Pilvelytė)
12
8
20
12
1’682
12
24
2.
Ruslanas Kirilkinas - In My World
(Niklas Bergqvist)
10
4
14
7
986
10
17
3.
Ieva Zasimauskaitė - Life (Not That Beautiful)
(Joacim Dubbelman, Andreas Karlsson, Daniel Ström, Magnus Öunapuu, Mats Lekman)
6
12
18
10
413
5
15
4.
4 Roses Butterfly
(Calle Kindbom, Dan Fernström, Viktor Brunö)
7
10
17
8
484
6
14
5.
Saulenė Chlevickaitė Strong
(Aidan O'Connor, Fred Endresen)
5
5
10
6
635
8
14
6.
Milda Martinkėnaitė - If Tomorrow Never Comes
(Joacim Dubbelman, Håkan Glänte)
2
3
5
3
566
7
10
7.
Neringa Šiaudikytė - Never Knew Love
(Tina Almqvist Hilli, Daniel Persson)
8
6
14
7
180
2
9
8.
(Erik Dahlqvist, Aidan O'Connor, Göran Frid, Linda Dahl, Peter Dahl, Jimmy Glavå)
4
5
9
5
265
3
8
9.
Berta Timinskaitė - Stars in a Rainbow
(Aidan O'Connor, Claus Christensen, Mikael Nordmark, Matilde Hemmingsen)
3
5
8
4
399
4
8
10.
Baiba Mayday
(Daniel Persson, Magnus Mikaelsson)
1
7
8
4
167
1
5

L – Den litauiska juryn, bestående av Darius Užkuraitis, Gintaras Rinkevičius, Ramūnas Zilnys och Olegas Aleksejevas.

I – Den internationella juryn, bestående av Denis Ingoldsby (brittisk producent), Karlis Auzans (lettisk musiker och kompositör) and Dave Holmes (brittisk gitarrist)
Ny heatseger för Aistė Pilvelytė i Litauen! Reviewed by Pierre on 14:55:00 Rating: 5

1 kommentar:

  1. Hoppas den vinner, Aiste alltså! Den knäckte mig totalt första gången jag hörde den. Det är bland det bästa jag hört i någon uttagning i år. Och jag får lite Mekedonien 2011-vibbar faktiskt (och det är ju en av mina favoriter i ESC någonsin)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.