Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Lettland valde Justs och Heartbeat!

Helgen avrundades med ännu en nationell final - och en efterlängtad sådan! I Lettland finns ju en av mina storfavoriter och ikväll avgjordes finalen av Supernova där Heartbeat med Justs var ett av fyra tävlande bidrag!

Egentligen var det väl aldrig särskilt spännande. Heartbeat har varit helt överlägsen segrare i både kvarts- och semifinal och nu i finalen var dessutom juryn bortkopplad - beslutet var helt upp till tittarna som redan älskat låten till final.

Och visst höll det! Omröstningen blev jämnare än väntat, men med drygt 1'800 rösters marginal ner till rockbandet Catalepsia höll förhandsfavoriten undan - Lettland skickar Heartbeat med Justs till Stockholm!

Det här är inte bara min personliga favorit, det är också låten jag ser som huvudkandidat till eurovisionsegern så här långt. Här finns liksom allt som behövs. En lättillgänglig låt med brett tilltal samtidigt som den har precis lagom mycket edge, en stark röst med egen karaktär och en artist som fungerar live. Det enda som saknas är ett hett scennummer, men det är jag rätt övertygad om att man kan fixa - se bara vad man gjorde med Aminatas förra året innan det var dags att tävla i Wien!

Här har du alltså årets lettiska bidrag, Heartbeat med Justs så som det framfördes ikväll - därunder hittar du hela finalens resultat med länkar till samtliga bidrag (Du hittar alla bidragen som redan är klara för Eurovision Song Contest 2016 här!):

Resultatet i finalen av Supernova 2016



Tittarröster
Online
Telefon/SMS
Totalt
1.
JustsHeartbeat
(Aminata Savadogo)
8’995
11’730
20’725 (40,4%)
2.
Catalepsia Damnation
(Erwin Franz, Juris Kreilis)
5’393
13’521
18’914 (36,8%)
3.
MyRadiantUWe Will Be Stars
(Janis Driksna)
2’432
4’219
6’651 (13,0%)
4.
Marta RitovaNot From This World
(Marta Cipe)
1’869
3’172
5’041 (9,8%)
Lettland valde Justs och Heartbeat! Reviewed by Pierre on 22:30:00 Rating: 5

12 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med. Finns ingen som kan matcha den här hittills, särskilt när Margaret nu visat sig suga live. Förutom det du skrev behöver han för övrigt en ny frilla!

    SvaraRadera
  2. Det där med frilla vet jag inte, det är väl hans sak men det han definitivt behöver är scennärvaro och utstrålning. Jisses! Var killen frånvarande den dagen då Gud delade ut det till mänskligheten eller vadå?

    Ska det här funka i ESC då måste något drastiskt hända. Nu är väl esc inte direkt mest känt för scennärvaro och liknande men jag tror nog publiken kräver mer i alla fall. Hoppas du hittar något du har gömt för oss så här långt. Kanske du dyker upp med en scenshow som chockar oss alla. Vem vet :-)

    Lasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lasse: Jag tycker du är helt ute och cyklar. Du måste förväxla scennärvaro med något helt annat. I Supernova har man valt att lägga fokus på låtarna. Alla artister står därför mer eller mindre rakt upp och ner och sjunger sin låt. Varken mer eller mindre. Man har också lagt ner minimalt jobb på kameravinklar, nästan pinsamt tydligt i det här klippet. För mej är det hur tydligt som helst att Justs har scennärvaro. Han sjunger med inlevelse, han duckar inte för kamerorna och han hans rörelsemönster tyder att på både lust och trygghet. Jag är inte ett dugg orolig.

      Radera
  3. Jonna: När jag pratar om Scennärvaro när det gäller Justs pratar jag inte om att studsa runt i dans och liknande. Det är inte det scennärvaro är för mig. Många stora artister äger bara genom att komma in utan att egentligen göra något direkt med kroppen. Tycker det är precis som du säger med den här låten att den kräver inget extra på genom rörelser eller så. Tycker dock Justs saknar utstrålning men vem vet han kanske hittar den :-)

    Lasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lasse: Men herregud. Det här är en ung debutant som uppträder i ett större sammanhang för första gången och det tycker du man ska jämföra med en "stor artist"? Och jag pratade om Supernova, inte om låten.

      Radera
  4. Jonna: Jag lägger ner den här diskussionen för jag märker att du missförstår och det är jädrigt tråkigt. Jag är absolut inte ute efter att bråka. När jag sa "Stora artister" var det bara för att beskriva makten en del har över scenen och allt runt det. Jag kräver definitivt inte att han ska utstråla detta. Men jag har sett otroligt många i hans situation som har enormt mycket mer utstrålning än han. Tyvärr besitter han inte det just nu men vad fan vet jag, det är drygt två månader kvar till allt händer, så att säga och då kanske han är i en helt annan sits. Som det är just i denna stund känner jag att han nästan ser rädd ut när han kliver på scen.

    SvaraRadera
  5. Oavsett scennärvaro eller inte. Kommer den till final blir jag mycket förvånad. Sången lämnar alltför mycket att önska (det som tex Frankrike levererar)

    SvaraRadera
  6. Måste ju bara kommentera somligas kommentarer här. Det här är självklart en finalist och det kommer att bli en topplacering, frågan är bara vilken. Påstår man något annat så har man ingen känsla för vad som funkar i den här tävlingen. Jag lovar att gnugga det här i era ansikten efter finalen i maj. ;)

    SvaraRadera
  7. Ja du Markus du måste vara ett unikum :-) Musik är något som delas av alla men alla har olika smak och tycke och ingenting är rätt eller fel. Det enda vi vet är att det som är rätt för personen som tycker om musiken det är det som är rätt. Ingen har bättre musiksmak än någon annan. De som anser sig ha det borde skaffa sig en egen ö att bo på så att de får bättre plats för sitt ego :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till Anonym: Jag har inte ifrågasatt någons musiksmak. Lägg inte ord i min mun tack. Jag pratade om vad som funkar i tävlingen, inget annat.

      Radera
  8. Det är lugnt Markus. Jag har en dålig dag helt enkelt. Har mött besserwissers hela dan i olika situationer och har påverkats jävligt av det. Ser bara besserwissers framför mig just nu och överreagerar på saker och ting. Jag ber om ursäkt Markus. Ha en bra kväll

    SvaraRadera
  9. Tycker också den är väldigt bra, men ingen vinnare, än...

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.