Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Finland: Softengine - Something Better

Förra året var ett bra år för Norden! Alla fem länderna återfanns i Eurovision Song Contests final, vilket senast innan dess hände i Moskva 2009. Överhuvudtaget har Norden ett riktigt fint finalfacit de senaste åren - sedan 2008 har minst fyra av fem gått till final varje år. Kommer sviten att hålla i sig i Köpenhamn? Nja, jag är inte helt säker på det - men vi lär klå bottenåret 2007 då bara Sverige och Finland försvarade de nordiska färgerna i finalen. En del beror på årets finska bidrag som känns som om det balanserar någonstans på gränsen till en finalplats.

Finland valde för tredje året i rad bidrag via formatet UMK, Uuden Musiikin Kilpailu - en upplaga som jag tycker var den låtmässigt klart svagaste hittills. Man gjorde dock ett gott jobb med att sålla agnarna från vetet, i synnerhet när både tittarna och juryn enhälligt valde det unga rockbandet Softengine och deras Something Better som sin favorit i finalen.

Det är först i år som karriären lyft på riktigt för de fem medlemmarna i Softengine som alla är i övre tonåren - och det har gått i rasande fart. Först inledde de året med skivkontrakt och sedan tog de alltså också hem segern i UMK - trots att de halkade in där i sista stund. Låten skrevs nämligen av sångaren Topi Latukka tillsammans med keyboardisten Henri Oskár precis dagarna innan deadline för anmälan dit!

Bandet nämner själva Coldplay och Muse som musikaliska förebilder och det tycker jag hörs i deras tävlingslåt. Precis där ligger också den stora fördelen för årets finska representanter - inte bara för att deras referenser hör till mina favoriter utan för att det gör dem rätt ensamma som representanter för rockgenren i år. Jag tycker att låten är helt ok även om jag önskar att det hänt lite mer under den andra halvan - men jag tror den är bra nog för att få rockfansen att rösta i tillräcklig mängd för en finalplats. Det som talar emot är bandets orutin. Killarna var ojämna under tävlandet i UMK och kändes emellanåt lite väl valpiga. Är de det i Köpenhamn också kan det gå illa - men grundtipset blir att de grejar det och kniper en av de sista platserna in i finalen.

Upphovsmän
Henri Oskár och Topi Latukka
Startnummer
Nummer 8 i semifinal II
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Finland rankas just nu på nittonde plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Waldo's People - Lose Control
Tolva
Tjugofemma
2010: Kuunkuiskaajat - Työlki Ellää
Elva
-
2011: Paradise Oskar - Da Da Dam
Trea
Tjugoetta
2012: Pernilla Karlsson - När jag blundar
Tolva
-
2013: Krista Siegfrids - Marry Me
Nia
Tjugofyra


Bästa placering
En seger, 2006 för Hard Rock Hallelujah med Lordi.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Finland: Softengine - Something Better Reviewed by Pierre on 19:38:00 Rating: 5

6 kommentarer:

  1. När den här låten vann den ovanligt dåliga finska uttagningen (som två år i rad tidigare valt HELT fel låt) var jag besviken och tyckte de valde fel igen. Men den har växt till sig och numera känns den ändå i jämförelse med minst sex-sju andra bidrag i semi två (som enligt mig är den svagaste semin) rätt stark. Lite väl platt för mig men alltså...för mig tog det många lyssningar innan det fastnade så mitt grundtips är nog att de bommar final. Även om jag personligen gillar det såpass att final skulle kännas rättvist.

    SvaraRadera
  2. Gillar faktiskt det här "boyband goes rock"-bidraget från Finland, och gör dom ett bra liveframträdande med snygg inramning så tror jag det absolut går till final. Inte mig emot, men nån vinnarkandidat är det ju inte...

    PS Du nämner samma namn på sångare och keyboardist...;)

    SvaraRadera
  3. Jag är inget rockfan alls men den här låten tycker jag att är asbra! Det är även den låten som har växt absolut mest för mig och har nu klättrat högt upp på min topplista. Just nu på plats 5 av 37.
    Betyg 7,9 av 10

    Bästa finska bidrag och ett av de bästa bidragen igenom alla tider är Pernilla Karlssons, När jag blundar!!

    SvaraRadera
  4. Har alltid gillat årets finska bidrag men jag blev faktiskt överraskad av mig själv när jag i slutändan ville ranka den i topp 5! Det är klart att den enda representanten av min favoritgengre ska placeras högt :D
    5/5

    SvaraRadera
  5. 2/5
    Tycker denna Killers-aktiga låt är lite blek och att den är rätt tjatig. Bitvis känns den dock lite härlig och maffig. Tror det kommer gå hyfsat för denna eftersom den är rätt ensam i sin genre och att den kniper en 8:e plats i semin.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.