Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Irland: Can-Linn feat. Kasey Smith - Heartbeat

Sammanlagt 26 länder har lyckats ta hem minst en seger under Eurovision Song Contests hittills 58 upplagor! Sveriges fem segrar gör att vi ligger på en fin andraplats i tabellen över flest segrar tillsammans med Storbritannien, Luxemburg och Frankrike - det är dock ännu ett hopp upp till listans etta. Irland har ju plockat hem segern hela sju gånger, bland annat efter den fantastiska sviten av tre segrar i rad mellan 1992 och 1994. Det har dock hunnit gå arton år sedan den senaste och sedan dess har man aldrig varit riktigt i närheten - även om man börjat få lite flyt igen med fyra finalplatser på raken.

Irland valde i år bidrag enligt samma modell som de tre senaste åren - fem mentorer plockade ur irländskt musikliv fick i uppdrag att plocka fram vars ett färdigt paket med artist och låt, vilka sedan ställdes mot varandra i en specialupplaga av tv-programmet The Late Late Show. Segern gick den här gången till gruppen Can-Linn, för det här tillfället frontade av sångerskan Kasey Smith, och låten Heartbeat, skriven av mentorn Hazel Kaneswaran tillsammans med svenskarna Jonas Gladnikoff, Rasmus Palmgren och Patrizia Helander. Låten fick högst poäng både av den röstande juryn och tvtittarna.

Vi börjar med det uppenbara - fokus ligger här på den 23-åriga sångerskan Kasey Smith, gruppen Can-Linn syns bara till som bakgrundsfigurer. Kasey slog igenom som en av fem medlemmar i tjejgruppen Wonderland som bland annat släppte ett album som placerade sig topp tio på de brittiska öarna. Förra året blev Kasey trea i den irländska uttagningen med Kiss Me.

Irland har valt en ganska rak och lättillgänglig poplåt som framgångsrikt kryddats med alla möjliga irländska element - trots att låten är till tre fjärdedelar svensk tänker man tveklöst Irland när man hör Heartbeat. Jag hoppas dock att man tänker om med scenframförandet - där blev det irländsk överdos i två ihärdigt sprattlande riverdansare som tog alldeles för mycket fokus från Kasey. Jag gillar det här även om det också är en låt jag snabbt tröttnat på. Europa hör det dock för första gången och låtens omedelbara appeal lär ge en ny finalplats - men jag tror det blir ännu en undanskymd placering i finalen. Det irländska blinget till trots, jag tror det här är för rakt och enkelt för att göra något djupare intryck på eurovisionpubliken.

Upphovsmän
Hazel Kaneswaran, Jonas Gladnikoff, Rasmus Palmgren och Patrizia Helander
Startnummer
Nummer 9 i semifinal II
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Irland rankas just nu på sextonde plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Sinéad Mulvey & Black Daisy - Et Cetera
Elva
-
2010: Niamh Kavanagh - It's For You
Nia
Tjugotrea
2011: Jedward - Lipstick
Åtta
Åtta
2012: Jedward - Waterline
Sexa
Nittonde
2013: Ryan Dolan - Only Love Survives
Åtta
Tjugosjätte


Bästa placering
Sju segrar. 1970 för All kinds of everything med Dana, 1980 för What’s Another Year med Johnny Logan, 1987 för Hold Me Now med Johnny Logan, 1992 för Why Me? med Linda Martin, 1993 för In Your Eyes med Niamh Kavanagh, 1994 för Rock'n'Roll Kids med Paul Harrington & Charlie McGettigan och 1996 för The Voice med Eimear Quinn.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Irland: Can-Linn feat. Kasey Smith - Heartbeat Reviewed by Pierre on 16:52:00 Rating: 5

6 kommentarer:

  1. Jag gillar det här, tycker om de irländska inslagen men även om jag gillar den så är den lite för platt. Det räcker för plats 13 av 37 på min lista
    Betyg 7,4 av 10

    Irlands bästa bidrag är Niamh Kavanaghs - It's For You. Tycker faktiskt att det är en av de finaste esc-låtarna genom tiderna

    Bästa Irländska bidrag är Niamh Kavanaghs - It's For You. Tycker faktiskt att det är en av det

    SvaraRadera
  2. För mig är den här en av de bästa låtarna i tävlingen. Det blir helt säkert final men detta är en typisk sådan låt som kan komma sist eller bland de sista, inte för att den är sämst utan för att den är en sådan man inte kommer ihåg efter så många låtar spelats. För mig är den rankad som 7/37 och jag tycker detta är en skitbra låt som kommer få en lägre placering än den förtjänar!

    SvaraRadera
  3. Just det glömde: Irlands bästa låt(ar) är i ordning 1. Hold me now med Johnny Logan 2. Rock n'roll Kids med Paul and Charlie och 3. The Voice med Eimear Quinn alla tre är i min topp-tio över bästa vinnare någonsin:-)

    SvaraRadera
  4. Tycker som de flesta - en bra låt men som man trööööööttnar snabbt på. Men jag gillar verkligen det riktigt irlänska soundet. 3/5

    SvaraRadera
  5. Det här är för mig en helt ok låt, lite slätstruken kanske, och kommer handla om hur hon är på scen, karisma och utstrålning. Har hon inte det tror jag den glöms bort rätt snabbt, och jag typ bryr mig inte så mycket, den får gärna gå till final...eller inte.

    SvaraRadera
  6. 3/5
    Gillar att man hör att det är irländskt och att det är en bra poplåt. Stör mig dock på att det är en irländsk version av "Only teardrops". Man kan faktiskt sjunga en bit av den refrängen samtidigt som denna refräng drar igång. Det hör ju dock till att det ska finnas något som influeras av fjolårsvinnaren. Tippar att den kommer på 10:e plats i semin då jag tror att den kan glömmas bort och att den inte engagerar nog många för att rösta.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.