Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Israel: Mei Finegold - Same Heart

Eurovision Song Contest ses varje år av en mångmiljonpublik, inte minst här i Sverige. Därför är det märkligt att så pass många fortfarande inte riktigt verka ha koll på vad det är de ser och hör. Bland alla de frågor som med jämna mellanrum dimper ner i min mailbox är nämligen den i särklass vanligaste Varför får Israel delta i Eurovision Song Contest när de inte ligger i Europa?. Jag inleder därför den här presentationen med lite folkbildning: Eurovision Song Contest är ett samarbetsprojekt mellan tvbolagen som är medlemmar i den europeiska radio- och tvunionen EBU - som inte är begränsat till det geografiska Europa. Det innebär till exempel att Israel kan delta, men också omvänt att europeiska länder som inte är medlemmar inte kan delta.

Efter förra årets satsning på en fullskalig nationell uttagning återgick Israel i år till att göra ett internt val av artist. Valet föll på den 31-åriga sångerskan Mei Finegold, eller Meital som är hennes fullständiga förnamn, som fick sitt genombrott när hon blev trea i den israeliska Idol-klonen Kokhav Nolad 2009, där hon profilerade sig som en rockartist. Sedan bjöds allmänheten in att välja tävlingslåt åt henne bland tre alternativ - och valet föll på Same Heart som fick 55% av de inkomna rösterna.

Det israeliska bidraget ser ut att gå mot en överlägsen seger när den svenska avdelningen av eurovisionfannätverket OGAE röstar fram sin favorit i OGAE International Poll - och därför får jag kanske huka mig en smula när jag inte är fullt så översvallande inför Same Heart. Jag tycker det är en helt ok låt vars största kvalitet är en stark sångerska med attityd, utstrålning och en säregen röst - även om hon uppenbarligen är i skriande behov av en ny stylist. Pluspoäng för att man plockar med hebreiska i låten, men en aggressiv uppgörelse med ett destruktivt förhållande är knappast årets vinnarrecept. Med ett välfungerande framförande kan möjligen topp tio vara inom räckhåll, men jag tror snarare att spelbolagen är rätt ute när de tippar en plats på nedre halvan i finalen. Finalplatsen känns i alla fall given efter tre år på raken utanför final.

Upphovsmän
Rami Talmid
Startnummer
Nummer 2 i semifinal II
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Israel rankas just nu på artonde plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Noa & Mira Awad - There Must Be Another Way
Sjua
Sextonde
2010: Harel Skaat - Milim
Åtta
Fjortonde
2011: Dana International - Ding Dong
Femtonde
-
2012: Izabo - Time
Trettonde
-
2013: Moran Mazor - Rak Bishvilo
Fjortonde
-


Bästa placering
Tre segrar: 1978 för A-ba-ni-bi med Izhar Cohen & Alpha Beta, 1979 för Hallelujah med Milk and Honey och 1998 för Diva med Dana International.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Israel: Mei Finegold - Same Heart Reviewed by Pierre on 13:03:00 Rating: 5

17 kommentarer:

  1. Förstår inte riktigt vad du menar här. Om en låt med ett så tungt ämne som barnmisshandel kan vara vinsttippat så borde väl "en aggressiv uppgörelse med ett destruktivt förhållande" också kunna vara det, eller?
    Hursomhelst tycker jag att Israel har det absolut bästa bidraget i år. Jag älskar det rockiga i låten, jag älskar dynamiken, älskar hooken, älskar hennes röst. Jag VÄGRAR tro att européerna är döva nog att välja bort det här! 5/5 och 12 poäng.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nope, ämnet i sig är nog inget hinder alls, menade bara att jag inte tror att just det är årets vinnare. Jag tror helt inte att det här slår tillräckligt brett. Bra med jämförelsen med Ungerns låt dock - DET tror jag engagerar betydligt mer.

      Radera
    2. Jamen okej, missförstod visst. Hoppas att du har fel bara ;)

      Radera
    3. Om jag nyanserar ännu lite mer så bidrar just den aggressiva tonen till att jag inte tror på den som ett toppbidrag. Sådant brukar inte fungera särskilt bra i det här sammanhanget - jag tänker till exempel på det franska bidraget förra året eller finska Hannas Leave me alone från 2007. Båda riktigt bra, men inte som röstmagneter i eurovisionsammanhanget.

      Radera
  2. Det är Mei Finegold som gör den här låten! Gillar verkligen hennes sätt att uttrycka sig. Låten är också bra så tillsamman blir det väldigt bra det här. Det här är den ickeballad som jag har allra högst upp på min lista. Den hamnar på plats 5 av 37. Kan tillägga att det är ett stort hopp upp till min fyra :p
    Betyg 7,9 av 10

    Bästa israeliska bidrag tycker jag faktiskt att är Ding Dong från 2011

    SvaraRadera
  3. Som sagt, hemsk styling. Men bra låt! Är inte så mycket för att analysera texter (dessutom hör man ofta ganska dåligt vad de sjunger) och tror inte de flesta i tv-sofforna gör det heller. Går mer på känslan i låten, att artisten sjunger bra och hur det ser ut på scen. Så vad jag kommer ihåg av texten efteråt är bara "We don't beat from the same heart" och behöver ju inte betyda varken nåt aggressivt eller destruktivt, hon får klart godkänt för röst och känsla och låten är bra, så då återstår bara att se hur den framförs. Tror på final igen, bra start i semi två!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nu kommer Norge! Tror vi kommer va rätt oeniga här, ska bli intressant att se...(blev lite rastlös) ;)

      Radera
    2. Haha... jag är jättespänd på reaktionerna på Norge! :P

      Radera
  4. Detta är den bästa upptempolåten i år i mitt tycke (om man inte räknar Malta) Och om hon sjunger lika bra live som i videon så hoppas jag verkligen att det kan bli final. Minuset för mig är att hon inte sjunger hela låten på hebreiska...

    Hon borde gå till final men riskerar också att bli bortglömd pga sitt tidiga startnummer. Men hon förtjänar definitivt final iaf!! Jag är dock inte alls säker på att det blir så.

    Bästa bidraget från Malta är Milim från 2010

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar såklart Israels bästa låt!! *hjärnsläpp*

      Radera
  5. 4/5
    Har gillat den från första lyssningen och ville genast lyssna igen och igen efter första gången jag hörde den. Dock insåg jag till min besvikelse att det absolut bästa i hela låten är mellanspelet efter första refrängen. Hade önskat att man använt det lite mer och gjort den till låtens hook. Tycker även att hon är aningen för gapig men tror hon kommer funka fint på scen eftersom hon känns passionerad och inlevelsefull. Helhetsintrycket räcker dock till en svag 4. Tippar att den kommer på plats 7 i semin.

    SvaraRadera
  6. Har jag missat nån info eller? Man får väl inte veta placeringarna i semifinalerna förrän efter att allt är klart, utan bara vilka som går vidare till final: "utan inbördes årdning" som det brukar heta...isf, varför tippa om det? För att man ska gå tillbaka och kunna säga: "ja just det, där hade jag rätt"?! Hmm, vem bryr sig då?

    SvaraRadera
  7. ordning, ska det nog va...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det lät nog lite taskigt mot er som tippar om placeringarna i semin, sorry, får väl göra en pudel då...;)

      Radera
    2. Fyyy skäms! Det är ju superintressant att veta exakt vilken placering bidragen får även i semifinalerna! Och hur många poäng de får, av vem och helst varför också. :P

      Radera
    3. Haha! Ja, kom på det sen ;-)

      Radera
    4. Jag tänker att tippningarna är totalt ointressanta för vissa och mer intressanta för andra. Jag tippar mest på kul för min egen skull, för att jag gillar sådant. Och ja, jag är en sådan som läser igenom resultaten från semifinalerna och analyserar poängtavlan o.s.v. :) Men som sagt, huruvida folk bryr sig eller tycker det är intressant med andras tippningar beror ju helt på hur nördig man är.

      Radera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.