Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Norge: Carl Espen - Silent Storm

I år valde Norge att helrenovera sin uttagning Melodi Grand Prix. Den tidigare turnén ställdes in och istället koncentrerades hela tävlingen till en dryg vecka i mars då man snabbt avverkade så väl tre semifinaler som en final. Tidigt omgavs tävlingen av ett buzz, inte på grund av nyheterna utan eftersom startfältet rymde ett bidrag som fick Norge att toppa bettinglistorna för seger i Eurovision Song Contest - redan långt innan resultatet var klart. Det handlade om hela uttagningens enda ballad, Silent Storm framförd av Carl Espen - som planenligt till slut vann en storseger i finalen.

Framträdandet i Melodi Grand Prix var den 31-årige byggnadssnickaren Carl Espen Thorbjørnsens första i ett större sammanhang, även om han alltid haft drömmen om att utveckla den sidan hos sig själv. Hans kusin Josefin Winther som redan är en etablerad artist och låtskrivare med bas i London bestämde sig i höstas för att skriva en låt åt Carl Espen eftersom hon tyckte det var på tiden att fler får höra hans röst - en tanke hon haft ända sedan hon hörde honom vinna en lokal musiktävling som sextonåring. Resten är som det brukar sägas historia!

Det är uppenbart att det här är låten som delar eurovisionfansen i två läger i år. Antingen tycker man att den är årets bästa bidrag - eller också vill man helst slippa höra den alls! Själv hör jag till den första kategorin! För min del får den avskalade, innerliga och en smula inåtvända balladen om den inre stormen i en rotlös själ gärna gå och vinna i maj, särskilt om Carl Espen hinner bli lite tryggare med en stor scen innan dess. Just där finns min enda invändning. Jag kräver varken glamour eller upptempo, tvärtom tycker jag det är ganska befriande att Carl Espen bara ÄR, däremot såg han bitvis en smula vilsen ut när han tävlade på hemmaplan - och det lär inte hålla när det verkligen gäller.

Får han även den biten att fungera utesluter jag inte att han faktiskt lever upp till det tidiga favoritskapet. Att det finns två läger omkring låten bara förstärker det intrycket - en vinnare berör och det gör ju låten alldeles uppenbarligen. Det avskalade och chosefria framträdandet sticker ut och låten påminner en hel del om vad folk faktiskt lyssnar på i världen utanför eurovisionbubblan år 2014. Grundtipset blir att det inte håller riktigt hela vägen - men det blir en ny fin norsk placering.

Upphovsmän
Josefin Winther
Startnummer
Nummer 3 i semifinal II
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Norge rankas just nu på fjärde plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Alexander Rybak - Fairytale
Etta
Etta
2010: Didrik Solli-Tangen - My Heart Is Yours
-
Tjugonde
2011: Stella Mwangi - Haba Haba
Sjuttonde
-
2012: Tooji - Stay
Tia
Tjugosexa
2013: Margaret Berger - I Feed You My Love
Trea
Fyra


Bästa placering
Tre segrar: 1985 för La Det Swinge med Bobbysocks, 1995 för Nocturne med Secret Garden och 2009 för Fairytale med Alexander Rybak.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Norge: Carl Espen - Silent Storm Reviewed by Pierre on 16:49:00 Rating: 5

13 kommentarer:

  1. Jag tillhör också den första kategorin - även om låten inte riktigt är i min topp 5. En fantastisk låt i alla fall och norrmännen kan vara stolta. 5/5

    SvaraRadera
  2. Jag har nog hört denna låten hundra ggr sedan den vann i Nirge och den har gett mig rysningar av välbehag varje gång. Den har allt en bra ballad ska ha enligt mig! Att det är en lite maskulin underton i det sköra gör den bara ännu bättre!! Det visar att även män får ha känslor.

    En av mycket få låtar i år som får mig att känna någonting på riktigt! och sjukt snygg låt och röst.
    nr 2/37 på min ranking, men vete tusan om den inte hinner bli etta innan maj!

    Jag tror inte heller att det räcker hela vägen men om Armenien mot all förmodan failar så kommer Norge för första gången få min röst i Eurovision. Detta är nämligen enligt mig deras överlägset bästa låt någonsin (nope, jag gillade varken Rybak eller Margaret Berger)
    Jag håller med om att han behöver öva på scennärvaron men final blir det utan tvekan och där får vi se. Troligen övre halvan av startfältet.

    SvaraRadera
  3. Jag föredrar att bara höra den här låten, som har en otroligt fin melodi, och inte se videon pga att jag stör mig på att han är ett sånt "stoneface". Det du kallar avskalat kallar jag i detta fall avtrubbat eller tom lobotomerat. Det räcker liksom inte med att blunda några gånger och kalla det för känsla och uttryck, och blir det likadant på scen så tror jag han är chanslös. De ska nog va glada att Georgien kommer efter, som i mitt tycke har en helknasig låt. Hoppas på en bra placering ändå men varken vill eller tror att den vinner, det finns det bättre kandidater till.
    Tänkte passa på att redovisa mina tio låtar till final från första semin:
    Sverige
    Ungern
    Armenien
    Ukraina
    San Morino
    Nederländerna
    Azerbajdzjan
    Belgien
    Albanien
    Estland
    Inte heeelt utan inbördes ordning, men nästan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med det avskalade tänker jag mest på låtens arrangemang och hur det ser ut på scenen - men nae, det är ju helt sant att han inte har mycket till ansiktsuttryck även om det inte stör mig fantastiskt mycket.

      Radera
    2. Uttryckslöst=intryckslöst :-b

      Radera
    3. Oj vilken konstig animation det blev, inte meningen...;)

      Radera
  4. Pretentiöst, beräknande, klicheartat, alldeles för testosteronstinnt, omelodiskt och allmänt tråkigt. Årets sämsta ballad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... som sagt, åsikterna går verkligen isär om Silent Storm. Jag hör inget av det du räknar upp, men än möjligen det testosteronstinna, den har onekligen som Johanna säger ovan en maskulin underton.

      Radera
    2. Det är ju uppenbart av hela numret att tanken med låten är att man ska tänka "åh vilken härlig karl, som har haft ett tufft förflutet och säkert suttit i fängelse en sväng, men har mognat och förstår att uppskatta det finna i livet". Precis lika tillgjort och cyniskt som vilken amerikansk dokusåpa som helst.

      Och jag har fortfarande inte träffat nån som kan nynna på den här... Det finns ju för guds skull ingen som helst melodi någonstans!

      Radera
    3. Jag kan nynna på den!! fast vi har ju inte träffats(vad jag vet)

      Radera
    4. Jag har aldrig ens tänkt tanken att det det skulle vara tanken med låten, det är inte ens i närheten så jag uppfattar den! Och jag tror faktiskt jag kan den utantill vid det här laget. ;)

      Radera
  5. Superfin låt! Älskar att den är så avskalad. Dock gillar jag inte de liveframträdanden jag sett.. Det här var min absoluta favorit för nån månad sedan men nu har den faktiskt tappat några placeringar på min lista. Den hamnar på plats 4 av 37, Azerbajdzjan passerade nyss Norge
    Betyg 8,8 av 10

    Norges bästa låt är den här! Gillar även Nocturne från 1995

    SvaraRadera
  6. 4/5
    Gedigen låt med fin melodi och en sångare som sjunger sprött, vilket jag gillar. Var dock inte superimpad av liveframträdandet, tyckte det var någonting som skavde men kan inte sätta fingret på vad. Möjligen är det stonefacet som Pelle nämner. Saknar värme tror jag. Nåväl, tror detta kommer gå jättebra och att han vinner semifinal 2. Absolut en kandidat till slutsegern.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.