Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Lettland: Aminata - Love Injected

Vi är framme vid tävlingens sorgebarn nummer ett just nu. Sedan Pirates of the Sea med Wolves of the Sea tog sig till Eurovision Song Contests final 2008 har det ju varit rena natta för Lettland! På sex försök sedan dess har man lyckats bli jumbo i sin eurovisionsemi tre gånger och två gånger har man varit trea från slutet - förra årets trettondeplats i semin för Cake to Bake med Aarzemnieki var landets bästa placering på sex år! Det här är tävlingens i särklass sämsta svit sedan semifinalsystemet introducerades - och frågan är om letterna ska lyckas bryta den i år!

Ambitionen fanns i alla fall där redan från start! Efter fjorton år skrotade man den nationella uttagningen Dziesma och ersatte den med ett helt nytt format - Supernova. I ärlighetens namn kändes väl inte förändringarna som någon större revolution, men man hade i alla fall satt ett högt mål den här gången - att hitta en karismatisk och talangfull artist med en låt som har potential att bli en radiohit utanför Lettland. Jag tycker tittarna gjorde bästa möjliga val för att leva upp till det när Love Injected med Aminata röstades fram som klar segrare i finalen!

Den 22-åriga ekonomistudenten Aminata Savadogo slog igenom på hemmaplan när hon blev femma i den lettiska eurovisionuttagningen 2012 med I Can Breathe och året efter förstärktes stjärnglansen när hon tog hem segern i den tvsända talangshowen Jaunā talantu fabrika.

Det här är ännu en av mina stora favoriter i årets tävling! Jag älskar det mesta här - det minimalistiska och egensinniga uttrycket, det moderna elektroniska soundet och den där kören som vältrar sig fram som ett levande väsen utan att likna något annat. Just det där som ger känslan av något unikt gör det säkert inte lika lättuggat för alla, men det lär få låten att sticka ut i Wien - och ofta lyckas just låtarna som blir vattendelare placera sig högre än vad de flesta förväntar sig. Jag skulle bli mycket överraskad om Lettland inte bryter sin trista svit den här gången - jag tror på en klar finalplats och hoppas på en bra placering även där, även om jag inte vågar tro på mer än en mittplacering.

Upphovsmän
Aminata Savadogo
Startnummer
Nummer 10 i semifinal II
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Lettland rankas just nu som nittonde bidrag av Oddschecker
I sociala medier




De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Aisha - What For?
Sjuttonde

2011: Musiqq - Angel in disguise
Sjuttonde

2012: Anmary - Beautiful song
Sextonde

2013: PeR - Here We Go
Sjuttonde

2014: Aarzemnieki - Cake To Bake
Trettonde




Bästa placering
En seger, 2002 för I wanna med Marie N.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Lettland: Aminata - Love Injected Reviewed by Pierre on 20:50:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Detta är årets mest svår bedömda låt.. Har väldigt svårt att få grepp om låten, jag gillar iaf refrängen men det är nog det enda. Nej det blir alldeles för "konstigt". Jag tror att det skulle kunna gå lite hur som helst för denna låt, okej ingen topp 5 placering men kanske ingen topp 10 heller... Kanske sista elr en 11plats ;)


    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3. Irland (5 av 5)
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8. Malta (3,5 av 5)
    9.
    10. Norge (3 av 5)
    11.
    12. Ungern (3 av 5)
    13. Portugal (3 av 5)
    14.
    15. Albanien (3 av 5)
    16. Israel (3 av 5)
    17. Serbien (3 av 5)
    18. Ryssland (3 av 5)
    19.
    20.
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. Litauen (2,5 av 5)
    23.
    24.
    25. Makedonien (2,5 av 5)
    26. San Marino (2,5 av 5)
    27. Vitryssland (2,5 av 5)
    28.
    29. Nederländerna (2,5 av 5)
    30. Montenegro (2,5 av 5)
    31.
    32. LETTLAND (2 av 5)
    33. Georgien (2 av 5)
    34. Armenien (2 av 5)
    35. Grekland (1,5 av 2)
    36.
    37. Tjeckien ( 1,5 av 5)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera
  2. Detta är för mig en av de skrikigaste och sämsta låtarna i år (i samma stil som Malta, Schweiz och Georgien fast lite mer elektronisk) jag gillar egentligen ingenting med detta bidrag förutom att sångerskan är snygg då. med detta sagt tror jag ändå det blir final så det lär bli min kissepaus i finalen (om inte Malta också tar sig dit för den är ännu sämre) Malta fick noll poäng av mig så denna får väl få ett poäng då. Plats 36/40 på min ranking

    SvaraRadera
  3. Redan här i kommentarerna märker man att detta är en vattendelare! Nej men vad hände här Lettland? De var ju alltid det där landet som skickade låtar som var lite bakom flötet och inte visste vad de höll på med, och nu går de och skickar årets kanske modernaste bidrag. Jag älskar ju så klart det här! Speciellt att minimalismen på något sätt gör låten ännu mäktigare. Lettland förtjänar verkligen REJÄL upprättelse efter sex stycken fiaskoår (vilket de faktiskt förutom en gång förtjänade). Jag tror på final, och hoppas att den belönas rejält där. Kan nog tänka mig att slänga iväg en röst själv i semifinalen. Jag ger i alla fall min första femma på ett bra tag!
    5/5
    6:e plats på min lista

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.