Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

8 x minutklipp från Leksand

Det är fredag och dags för ännu en uppsättning av Melodifestivalens minutklipp, den här gången inför morgondagens deltävling i Leksand, den tredje i ordningen. Här följer mina omdömen och tips så här långt (OBS Länkarna fungerar bara fram till 20.00 i morgon!):

1. Velvet - The queen (Tony Nilsson, Henrik Janson)
Ska det bli tredje gången gillt för Velvet aka Jenny Pettersson i melodifestivalen? Nae... inte mycket talar för det. Jag tror tvärtom att historian i fallen Mi amore och Déjà vu upprepar sig och hon faller på paketets svagaste länk - sin röst. De kaxiga textraderna i den mer klubbiga The queen lär knappast heller göra tvpubliken mer tillåtande till tuppar i framträdandet. Studioversionen har dock stora möjligheter att precis som föregångarna bli en hit både på radio, i min iPod och på dansgolven. Kan Jenny med sin omtalade jätteklänning mot alla odds och till min förtjusning leverera på lördag bör hon få en plats bland de fem bästa. Konkurrensen känns inte mördande...

2. Rigo feat. Topaz Sound & Red Fox - I got u (Rodrigo Pencheff, Tobias Karlsson)
...vilket inte helt osökt för oss vidare till låt nummer två. Ok, visst svänger det, men Rigo, rödräven och topasljudets tjat om att de har mig får mig att slå helt bakut. Nej. Aldrig i livet. Jag är fortfarande vid en punkt där Mambo #5 pockar på spontanvomering och den här ligger tillräckligt nära för att kväljningarna ska ge sig till känna efter en minut, och i morgon får vi två till!

3. Molly Sandén - Så vill stjärnorna (Ingela Pling Forsman, Bobby Ljunggren, Marcos Ubeda)
Bert Karlsson påstår att han har gett Molly den perfekta låten, en som kan få henne att ta hem hela tjottaballongen. Vilket gör att jag tippar att vi kan plocka fram våra Mollychecklistor i morgon:

- Molly inleder med att söka upp kameran och avfyrar ett leende.
- Mollys blick går mot horisonten som sedan fixeras under återstoden av framträdandet.
- Molly accentuerar särskilt känslosamma partier av låten med ett lätt plågat ansiktsuttryck.
- Molly lyfter långsamt en arm i en gest mot publiken för att markera låtens crescendo.
- Molly utnyttjar uppskattningsvis en kvadratmeter av scenen.
- Molly ges gott om utrymme att briljera med sin röst.

Det en smula begränsade artisteriet till trots - det går inte ta ifrån henne att hon är grym i sin nisch och att hon därmed har stora möjligheter att älskas till final, eller rentav ända till Moskva, av såväl svenska folket som undertecknad. Min enda reservation mot finalplats är Plings klyschpaket på temat stjärnor, änglar, gudar och himmel till Ljunggren/Ubedas überklassiska balladupplägg som i minutversion känns liiite väl präktigt.

4. E.M.D - Baby goodbye (Erik Segerstedt, Mattias Andreasson, Danny Saucedo, Oscar Görres)
Trion överraskar med ett musikalnummer till ett tungt beat, fjärran från oförtjänt prisbelönta P3-böner till Jennie. På en minut hinner inte Baby goodbye växa sig på mig utan känns lite svårtillgänglig, men jag blir faktiskt nyfiken på mer! Rapporterna från repen skvallrar om leveransproblem för killarna, men det är väl det enda som kan ställa till det för dem i morgon? Kan de rätta till det tror jag deras fans väger betydligt tyngre än Scotts gjorde häromveckan. Final inom räckhåll, välförtjänt eller kanske förmodligen lite mindre välförtjänt?

5. Mikael Rickfors - Du vinner över mig (Thomas G:son)
Dags för Thomas G:son i dubbel upplaga. Här först har han kokat ihop Rickfors gamla vingar med en rejäl dos av Björn Skifs Vild och vacker och en nypa av Nordmans Förlist. Resultatet blev, hepp, Vingar II, om än i lite brötigare version än originalet. Resultatet känns närmast parodiskt och jag förstår plötsligt behovet av att uppmärksamma skorpionbett i kvällspressen.

6. Maja Gullstrand - Här för mig själv (Thomas G:son, Marcos Ubeda)
Maja fick istället en sval och småsöt bossanova av G:son. Den kommer säkert att funka alldeles utmärkt. Som behaglig och intetsägande muzak i hissen på Åhléns. Slutplaceringen i morgon känns svårbedömd. Är Här för mig själv tillräckligt beige för att förbises helt eller tillräckligt söt för att knipa en plats bland de fem?

7. Sofia - Alla (Nina Karolidou, Irini Michas, Dimitri Stassos, Henrik Wikström)
Sofia är tillbaka igen, men jag har svårt att tro att svenskarna blir mer hypnotiserade av den här rockiga rytmsoppan på grekiska än de blev av hennes förra bidrag. Mitt tips för jumboplats!

8. BWO - You're not alone (Fredrik Kempe, Alexander Bard, Anders Hansson)
Jag har svårt att vara objektiv här. iTunes påstår nämligen, förmodligen ganska rättvist, att BWO är mina stora favoriter alla kategorier. Obestridligt är dock att BWO med You're not alone visar ett nytt ansikte i Melodifestivalen - Ballad-BWO. Kanske är det klokt. Svenska folket har ju som bekant för vana att straffa ut artister som ständigt återkommer, i synnerhet om de kommer med mer av samma. Där Temple of love och, ännu mer, Lay your love on me var omedelbara mackor av ren pop som fick mig att falla platt på nolltid är You're not alone en sofistikerad ballad som förmodligen behöver tre minuter på sig att byggas upp för att komma till sin rätt. Utan tvekan final om jag får bestämma, men Molly och E.M.D blir tuffa konkurrenter!

Sammantaget känns det som den svagaste deltävlingen hittills i år även om fältet innehåller tre starka kort, vilket gör att svårigheterna i tippandet blir två. Först, vilka två ur trion Molly, E.M.D och BWO kniper finalplatserna? Och sedan; vem sjutton ska föräras en andra chans av de övriga fem? Nåväl, så här får det bli:

Till final: Molly Sandén och BWO. Till Andra Chansen: E.M.D och... haha, det här går ju inte! Maja? Rickfors? Nej, jag hoppas att Velvet tar sig samman och fixar det, men det är ett tips från hjärtat.

Media: Aftonbladet, DN, SvD.
Andra bloggar om: , , , , , , , ,
8 x minutklipp från Leksand Reviewed by Pierre on 16:55:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. BWO till final? Den var ju så tråkig och intetsägande att klockorna stannar. Går de vidare så gör de det enbart för att de är BWO. Låten är urkass.

    Bäst är Molly Sandén och Maja Gullstrand. Att Sofia hade mage att ställa upp med en sådan urusel låt begriper jag inte alls. Den är verkligen usel.

    SvaraRadera
  2. http://nyheter24.se/noje/melodifestivalen/139955-nyheter24-moter-alexander-bard


    "Det är bara artister liknande Alcazar och BWO som även är gångbara utanför Sverige. När det gäller Melodifestivalen krävs artister som klarar av en stor publik. " säger bard

    SvaraRadera
  3. Fy 17 för EMD, BWO Velvet och liknande plastmusik. Undrar egentligen om sådana klarar av och lira riktiga instrument som exempelvis dragspel eller nyckelharpa. Tror knappast att det blitt några hambotakter av det. Tvärtom en kalkon i stil med Irlands från ifjol. Däremot ska det bli intressant att få höra Mikael Rickfors. Enligt snutten hos SVT verkar det visst bli något i stil med "Vingar för pengarna". Sofia och hennes orientaliska poplåt verkar också spännande. Molly Sandén klarar jag mig allt utan. Liksom för mycket Sonja, Shirley & Sanna över det hela. Maja Gullstrand och hennes variant på Lisa Ekdahl likaså. Sedan Rigo och hans TopaZ Sound - tja, den får väl komma lite mittemellan.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.