Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Pierre tippar Melodifestivalen

Nu går det inte att vänta längre, det är hög tid att tippa kvällens final av melodifestivalen! Det kommer att bli en riktigt spännande kväll, det var länge sedan det kändes så här jämnt, ovisst och svårtippat. Jag har dock inga planer på att fega, utan sticker ut hakan och tippar slutplaceringarna. En djup titt i discokulan leder till följande tips för kvällen:

1. Måns Zelmerlöw - Hope & glory
Jag är faktiskt förvånad över att Hope & Glory återfinns så högt upp på allehanda omröstningar och tippar att det i första hand är ett mått på Måns egen popularitet. Hans låt är ju i bästa fall en schysst schlagerpoplåt, men för min del lutar jag mer åt en beskrivning av den som en blek uppdatering av Hero, med svag vers och krystad text. Gärna Måns Zelmerlöw till Eurovision Song Contest - men inte i år. En sval jury och teleröstare som hittar intressantare bidrag i finalen ger honom max en tredjeplats ikväll, och det är ändå mer än Hope & Glory förtjänar.

2. Caroline af Ugglas - Snälla, snälla
Årets snackis och vattendelare, det enda bidraget som väl inte undgåtts av någon startar som nummer två. Jag måste tillstå att jag hör till de mer positiva i det här fallet. Jag gillar verkligen Carolines personliga uttryck och innerliga framförande av Snälla, snälla, och den har vuxit som ett mögelangrepp sedan framträdandet i Göteborg. Svenska folket visar tendenser till att vilja tänka utanför boxen i år, men jag gissar att alltför många fegar ur när det väl gäller och hellre väljer att skicka något tryggare och mer hemvant än att löpa linan ut och skicka Janis Joplin i gummistövlar till Moskva. Caroline får nöja sig med en välförtjänt andraplats ikväll.

3. Agnes - Love, love, love
Hade hela låten hållit vad den första halvminuten lovar så hade Agnes varit en het vinnarkandidat ikväll. Nu är det ju inte så. Efter den sköna inledningen som exploderar i ett glittrigt Studio 65 lägger sig Love, love, love på tomgång, om än aldrig så skön. Det kommer att räcka för att Agnes ska få en hit, men ikväll är det i första hand fansen hon vunnit under det senaste halvåret som räddar henne. Det räcker till en placering runt sju, åtta.

4. H.E.A.T - 1000 miles
Medan flera av de andra bidragen konkurrerar med andra i samma genre är 1000 miles den enda i sitt slag, och därtill ett slag som otvivelaktigt går hem i stugorna. Jag tycker att låten är en rätt ordinär representant för genren nostalgisk pudelrock med stark sång, men inte mycket mer. Allsångsrefräng och suveränitet i rockfacket ger H.E.A.T plats nummer fem ikväll.

5. Emilia - You're my world
Det fanns ingen större anledning att höja på ögonbrynen när Emilia gick till final från Göteborg. Jag föll för hennes schlagermotown och tyckte att hon var en stor positiv överraskning på scenen. You're my world är fortfarande sympatisk, men här drunknar den i konkurrensen. Jag hoppas Emilia slipper jumboplatsen ikväll, men det hänger på hur många jurypoäng hon skrapar ihop. Hos teleröstarna kammar hon noll. Som bäst blir hon nia, men jag är rädd att hon är hetaste jumbobudet.

6. Alcazar - Stay the night
När Alcazar har deltagit tidigare har de varit outsiders. Både Not a sinner nor a saint och Alcastar blev stora hits, men nådde inte ända fram i tävlingen, främst beroende på att många såg dem som alltför utstuderade, lite too much of everything. Jag tror läget har förändrats. Alcazar har gått och blivit folkliga utan att egentligen förändra någonting i sitt koncept. I min bok har de en av årets absolut bästa låtar och framförande, och jag tror att den har tillräckligt brett genomslag för att kunna övertrumfa förhandstipsen. Stay the night är årets mest svårtippade. Med kniven på strupen ger jag dem plats nummer tre, men utfärdar skrällvarning.

7. Sarah Dawn Finer - Moving on
Efter Sarahs omväg via andra chansen måste jag motvilligt bli realistisk och inse att årets bästa ballad inte kommer att bli det i resultatlistan. Jag var tagen när Moving on framfördes i Malmö och hänförd när jag såg den på plats i Norrköping, men hur mäktig jag än tycker den är verkar svenska folket inte riktigt vara med på noterna. Jag tippar att juryn är mer inne på min linje och att det kommer att ge Sarah en plats i mitten - nummer sex.

8. Sofia - Alla
Joodå, nog gjorde internationella juryn sitt jobb och valde en låt som skulle kunna funka internationellt och plocka hem poäng i Eurovision Song Contest. Problemet är väl att den inte skulle få många poäng av Sverige, och det är ju en rätt fet nackdel i kväll. På engelska hade det funkat bättre, men på ett språk få förstår i kombination med att jag tycker att Sofia framstår som väl kylig är chanserna noll. Nämnda jury lär pliktskyldigt förse Sofia med tillräckligt många poäng för att slippa bli sist, men mycket mer lär hon inte få. Plats nummer tio.

9. E.M.D. - Baby goodbye
Visselrefrängen i trions underliga popmusikalhybrid är visserligen svår att värja sig emot, och framförandet är visuellt av hög klass, men jag blir inte riktigt klok på det här. Det känns som flera låtar samtidigt, och ingen av dem är E.M.D's. Lägg därtill halvkackig sång och resultatet borde bli pannkaka ikväll. Det kommer det dock inte att bli. Att Jennie let me love you valdes till förra årets låt berodde ju knappast på att de gjort en fantastisk låt, och det kommer att upprepas ikväll. Grabbarna har ett rejält gäng trogna fans och deras kontantkort lär vara laddade ikväll. En kallsinnig jury hjälper inte, jag tippar de når så högt som nummer fyra.

10. Molly Sandén - Så vill stjärnorna
Det är underligt hur intrycken förändras av inramningen. I Leksand var Molly en stjärna med sin närmast sakrala schlagerballad. Här blir hon degraderad till en kisspaus och får rollen som Shirley Clamp fick ta på sig i Göteborg, som framförande en mossig ballad med en plingorgie avhimlar, änglar och stjärnor. Molly har precis inlett sin karriär och jag tror vi får se mer, större och bättre ifrån henne, men ikväll är hon en förlorare. Jumbo om jag får bestämma, men jag tippar plats nio.

11. Malena Ernman - La voix
Trenden brukar vara att svensken röstar på sin favorit i deltävlingarna, men börjar tänka internationellt i finalen. I linje med årets sug efter förändringsvindar och nytänkande tror jag att vi landar med Malena Ernman som segrare. I grunden är det välbekant schlagerpop, men här lagom tillbusat för att den svenske genomsnittsröstaren ska falla, med Malenas operarefräng på franska. Dessutom har media den senaste veckan matat med bilden av Malena som en favorit och här ligger hon redan i vinnarhålet med startnummer elva. Även om det vore spännande att skicka Caroline till Moskva, tycker jag dessutom att det här är rätt val. Jag älskade La voix från första stund och Malena är perfekt i rollen som schlageroperadiva. Det här är ett bidrag jag rakryggat skulle kunna stå för i Moskva, oavsett hur det går där. Nu är det bara att hålla tummarna!

Media: Aftonbladet, Expressen, SvD.
Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , , , , ,
Pierre tippar Melodifestivalen Reviewed by Pierre on 16:32:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Hej,

    Tack för din kommentar.

    Det här var en riktig schlagerblogg må jag säga! Roligt att läsa dina tyckerier och snyggt upplägg.

    Jag tycker det är svårt, verkligen, för alla låtar har ju något, utom möjligtvis Mollys melodi som jag personligen tycker är lite för slätstruken.

    Vi får se hur det går!

    Simma lugnt :)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar :-)
    Roligt att hamna här hos dig. Jag tror på Malena...o jag hoppas inte på någon skräll för då säger jag...snälla snälla...*ler*...vill INTE att den vinner. Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas på Malena, men vågar inte ta ut nåt i förskott. Jag tror absolut att hon är den som har störst chans i Europa också.

    SvaraRadera
  4. =) Hon är cool, men jag tycker Sarah har mer tyngd!! Time will tell! ;)

    SvaraRadera
  5. Hej, jag gillar din blogg. Den är väldigt snygg att titta på och har bra layout. Men du, jag har svårt att förstå vad som är så bra med Ugglas. Vi får väl se ikväll hur det går för henne.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.