Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Pierre tippar Andra Chansen

I morgon är det dags att komplettera startfältet för melodifestivalens final i Andra Chansen. Därmed är det också dags för mig att ta mig an utmaningen att tippa. Den första omgången känns närmast busenkel, men sedan, när det gäller att avgöra vilka två som kommer att ta de där sista platserna blir det genast lite värre. Så här tror jag i alla fall att det går:

Omgång I:
Scotts - Jag tror på oss vs. Sarah Dawn Finer - Moving on
När det visade sig att Scotts inte hade mycket till låt att komma med låg deras chans till en plats i Globen i att segla dit på eftersvallet av succén i Dansbandskampen. Nu höll inte det och därför tror jag att det nu är stenkört för deras del där de nu står i kejsarens nya kläder. Nära nog inget talar för att de kan mobilisera tillräckligt med röster för att besegra Sarah Dawn Finers gåshudsballad i den första omgången.

Lili & Susie - Show me heaven vs. BWO - You're not alone
Det är riktigt tråkigt att Lili & Susie och BWO möts redan här. Jag hade ju helst sett båda i finalen! Det är i alla fall två helt olika låtar som möts; omedelbar glittrig schlagerpop without a care in the world mot svalt sofistikerat balladeri som ställer krav på lyssnaren. Redan här är det fördel Päivärinta, men jag tror att tungan på vågen blir kärt återseende versus viss mättnad, om inte BWOs fanbas är tillräckligt stor. Grundtipset blir bye BWO!

Amy Diamond - It's my life vs. Star Pilots - Higher
Om det stämmer att all publicitet är bra publicitet borde Star Pilots ha ordentligt på fötterna inför Andra Chansen efter en veckas skriverier om den fejkade pilotimagen, om hur många låtar de egentligen plagierat i sitt bidrag och om hur fejkpiloter bytts ut i smyg. Jag tror det räcker mot vår kylskåpskalla schlagercyborg, särskilt som jag tror att stjärnpiloterna snor av Amys barnpublikröster.

Rigo & the Topaz Sound feat. Red Fox - I got u vs. Caroline af Ugglas - Snälla snälla
Caroline af Ugglas och hennes bidrag har blivit årets strömdelare i tävlingen - ett bidrag och en artist man älskar eller hatar, en snackis i personalrum och på kafferep alltsedan hon knep en plats i Andra Chansen i Göteborg om såväl gummistövlar som musikaliskt uttryck. Om det nu räckte ända hit då tippar jag att hon snarast vunnit röster sedan dess. I kombination med min tes att Rigo & Co främst tog sig hit i brist på konkurrens blir tipset givet: Svenska folket är snälla snälla nog att rösta Caroline vidare.

Omgång II:
Sarah Dawn Finer - Moving on vs. Lili & Susie - Show me heaven
Ännu ett möte mellan två av mina favoriter och ännu en gång får Lili & Susie slåss mot en ballad, vilket måste ses som perfekt för dem. Dessutom; inte nog med att Sarah missade finalen i Malmö - jag lutar åt tro att hon bara var fyra där, vilket ju tyder på att svenska folket inte alls tog till sig hennes ballad så som förhandsbuzzet förutspådde. Mellohistorian säger att andra chanser sällan ges åt favoriter på fall, men samtidigt är det svårt att utesluta att Moving on hunnit växa sig på under veckan. Sammantaget blir mitt grundtips att tittarna visar systrarna Päivärinta om inte himlen så åtminstone en globenbiljett.

Star Pilots - Higher vs. Caroline af Ugglas - Snälla snälla
Det som stör mig mest med Star Pilots är varken deras framhärdande av fånhistorian om deras pilotbakgrund eller att deras låt har stora likheter med andra utan att de valt att snarare luta åt Hot Shots-Charlie Sheen än Top Gun-Tom Cruise som pilotförebild, som om de inte litar på att låten räcker utan billiga tricks. Jag gillade deras In the heat of the night, och de skulle ha fått ännu en stabil radiohit helt utan att omge sig av unken Brandstastank. För mig sänker den Higher, men jag tippar att åtminstone kidsen tycker det är kul, vilket gör att det här mötet känns öppet. Måste jag sätta en slant blir det i alla fall på Caroline af Ugglas.
Caroline af Ugglas och Lili & Susie till final ger den internationella juryn tre låtar kvar att välja på. Deras val hittills har inte direkt varit förutsägbara så ett tips känns som ett skott ut i rymden, men jag hoppas att de väljer, om än en krasslig, Sarah Dawn Finer framför Sofia och Amy Diamond.

Tidigare: Årets mellobidrag rangordnade 1-32
Media: Aftonbladet, Aftonbladet, Aftonbladet, SvD, SvD, Expressen.
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
Pierre tippar Andra Chansen Reviewed by Pierre on 16:34:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. sarah dawn finer kan bara varit tvåa eller trea i malmö eftersom hon hamnade i andra duellen.

    SvaraRadera
  2. Anonym: Duellernas inbördes ordning säger inget om bidragens placering.

    SvaraRadera
  3. Känner mig tämligen säker på att Sarah Dawn Finer och Star Pilots tar sig vidare, även om jag inte fattar grejen med Andra Chansen...kul liksom att gå vidare från AC för att bli sexa-sjua i finalen...

    SvaraRadera
  4. enligt SVT möttes 1:an och 4:an i duell 1 och 2:an och 3:an i duell 2 i varje delfinal.

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=79613&a=1416221&lid=senasteNytt_741385&lpos=rubrik_1416221

    SvaraRadera
  5. Hmm... jag har hela tiden tolkat det som att ettan möter fyran i EN duell och tvåan och trean i EN duell, men att det inte är givet vilken duell som är vilken.

    Men så som det står i länken du skickar kan man onekligen tolka det så, även om de inte står benämnda som duell ett och två. So much för solklara regler! ;-) Tack för länken!

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.