Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför deltävling ett i Norge

Nu ligger även fullängdsversionerna av låtarna i den första av delfinalerna i norska Melodi Grand Prix ute! På fredag går startskottet i Ørland och det är med viss förväntan jag ger mig på att lyssna in de första sju bidragen. Den norska uttagningen till Eurovision Song Contest brukar höra till mina favoriter bland de nationella uttagningarna, med högklassig produktion och hög nivå på bidragen.

Du kan lyssna på låtarna här. Här har ni mina omdömen om bidragen i Ørland:

1. Gaute Ormåsen - Synk eller svøm
Gaute blev tvåa i norska Idol 2003 och har hunnit släppa tre album på norska sedan dess. Den trenden fortsätter han här, då hans Synk eller svøm är det enda bidraget på norska i årets upplaga av Melodi Grand Prix. Låten är en udda instrumenterad historia i marschtakt som harmonierar fint med Gautes röst. Ingen vinnare, men en helt ok låt.

2. Lene AlexandraPrimadonna
Lene blev känd i Norge efter deltagande i Robinson(!) 2004, och kanske ännu mer med hjälp av singeln (och videon till) My boobs are OK ett par år senare. 2008 debuterade hon i MGP med Sillycone Valley, som nådde Andra Chansen. Gillade du som jag den så blir du inte besviken, för det handlar återigen om charmig electropop i flugviktsklassen i Primadonna. Den hade behövt en starkare refräng men jag har trots det svårt att värja mig.

3. Johnny HideRewind love
Precis som för Gaute är det debut i MGP för Johnny som har en tio år lång artistkarriär bakom sig, först som medlem i Number Seven Deli och sedan som soloartist. Här tävlar han med en klassisk poplåt med nostalgivibbar som jag förknippar med 60-tal, vilket ju knyter an till låtens tema om att spola tillbaka. Inte dumt, men eurovisionpotentialen är låg.

4. Bjørn Johan MuriYes man
Vidare till fältets andra idoltvåa Bjørn Johan Muri, som nådde den positionen för två år sedan. Till vardags sjunger han i ett jazzband, vilket ligger en bra bit ifrån Yes man som istället är smart radiopop som i mina öron sabbas av en kackig trummaskin. Synd på så rara ärtor.

5. Elizabeth CarewRocketfuel
Halvgambiska Elizabeth har släppt tre R&Bpopsinglar hemma i Norge och spinner vidare på det spåret i sitt MGP-bidrag. Refrängen är medryckande men det där raketbränslet räcker inte i tre minuter så hon tvingas gå ner på tomgång halvvägs. Aj aj.

6. Maria Haukaas StorengMake my day
Maria behöver väl ingen närmare presentation efter eurovisionsuccén med Hold on be strong och den orättvisa mellofloppen med Killing me tenderly i våras? Nu är hon tillbaka i MGP igen med ett nostalgiskt soulsound i midtempo i en låt om att faktiskt säga de där fina sakerna som oftast stannar vid en tanke till sin nästa. Jag gillar det här och tippar att Maria når ännu en final, men andra vinsten på raken tror jag inte på.

7. Keep Of KalessinThe Dragontower
Black metal i Melodi Grand Prix! Jag tippar att det finns en hel del folk där ute som jublar över att genregiganterna i Keep of Kalessin ställer upp, men för min del tvekade jag att ens trycka på playknappen. Döm därför min förvåning när jag upptäckte att killarna faktiskt har en hook illa dold som en mandel i den där ljudgröten! En riktigt positiv överraskning.

Rimligtvis går finalplatserna till Maria Haukaas Storeng och Keep of Kalessin, men bakom dem blir det tätt - jag tippar idolkillarna till Sistesjansen!
Inför deltävling ett i Norge Reviewed by Pierre on 20:37:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.