Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför deltävling två i Finland

Förra helgen gick Amadeus, Nina Lassander och Pentti Hietanen till final och i morgon kväll är det dags för den andra deltävlingen i finska Euroviisut. Självklart har jag lyssnat in låtarna som tävlar om de tre nya finalplatserna.

Du kan lyssna på bidragen hos YLE här.

Så här lyder mina omdömen:

1. Monday - Play
Först ut är Helsingforsbandet Monday som här låter slående lika estniska tjejbandet Vanilla Ninja när de är som bäst. Det är gitarrbaserad rockpop med plattan i mattan och refrängen i mellangärdet som gäller. Tempobytena och breaket på slutet är pricken över i. Finalplatsen borde vara gjuten!

2. Antti Kleemola - Sun puolella
Antti är välmeriterad både som artist och upphovsman och kombinerar här de båda sidorna i en ballad med teflonvarning. Det puttrar på lite trevligt och behagligt men saknar hörn och rinner bara av.

3. Heli Kajo - Annankadun kulmassa
Heli Kajos bidrag är helt eget i dubbel bemärkelse. Hon har nämligen skrivit Annankadun kulmassa helt själv och har med blicken på eurovisionhistorian i backspegeln lyckats åstadkomma ett i mina öron unikt bidrag som verkligen sticker ut. Jag älskar det här - men är inte lika säker på att det här är Finlands framgångsrecept för Oslo.

4. Sister Twister - Love At First Sight
På Sister Twisters meritlista står vinst i landets uttagning till MGP Nordic för fem år sedan. Nu tävlar de med de stora pojkarna och flickorna med en rätt charmig pop ditty som är lite för straight forward för att hålla i längden för min del.

5. Veeti Kallio - Kerro mulle rakkaudesta
Veeti är veteran både som skådespelare och artist, bl.a. med ett förflutet i Leningrad Cowboys. Jag gillar hans röst i Kerro mulle rakkaudesta och önskar att han haft en låt som matchade den. Det här känns mest som osvängigt sväng.

Sammanfattningsvis är det en ordentlig kvalitetshöjning på bidragen den här veckan. Jag vill se Monday i final och hoppas de får sällskap av Heli Kajo och Sister Twister. Notera gärna att säsongens första fyra delats ut!
Inför deltävling två i Finland Reviewed by Pierre on 21:36:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.