Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Dags att tippa Melodifestivalens final!

Med mindre än två dygn kvar till Melodifestivalens final finns ingen återvändo längre. Det är dags att dissekera finallåtarna en sista gång och bedöma, tycka och tippa med delvis nya ögon - vända mot Eurovision Song Contest i maj, en uppgift som känns snårigare än på länge.

De senaste åren har det känts ganska enkelt att plocka ut en självklar vinnarkandidat, men jag har inte alls den känslan den här gången. En hel handfull bidrag slåss om segern, men det är bara att bita ihop och våga språnget - här kommer mina tips och betyg inför lördagen:

1. Darin - You're Out Of My Life
Darin är först ut och därmed placerad i vinnarhålet. Hela fyra gånger under de senaste tio åren har nämligen den som inlett startfältet stått som slutsegrare, ett facit inget annat startnummer är i närheten av. Jag tror inte att den statistiken ökas på i år, men en pallplats är inom räckhåll, särskilt om Darin har en högre växel att lägga in än den han körde på i Göteborg. Darin har blommat ut till ett riktigt proffs, numret är snyggt i all sin enkelhet och låten är ju redan en hit - men det där lilla extra som gör en vinnare har You're out of my life inte.

2. Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar
Jag är den förste att gå i gång på schlager av den gamla hederliga skolan och känner mig därför, åtminstone av nostalgiska skäl, rätt nöjd med att vi faktiskt fick en sådan låt i finalen till slut. Hur gärna jag än vill kan jag dock inte bortse från att det här är en ganska platt representant för sin genre. Som en pittoresk kvarleva från en svunnen storhetstid har den i mina öron ett solklart finalalibi, men musikaliskt sett är ju Jag vill om du vågar ärligt talat rent efterbliven år 2010 och på lördag kommer Pernilla att få finna sig i att slåss om bottenplaceringarna. Sist?

3. Andreas Johnson - We Can Work It Out
Jag får medge att We Can Work It Out har vuxit till sig efter några veckor i min iPod, men en låt man gillar att ha i öronen på bussen på väg mot jobbet en gråkall februarimorgon är inte alls nödvändigtvis vad man vill höra i en tävling som handlar om att göra största möjliga intryck på tre minuter. Enligt den måttstocken har den inget att komma med alls och är därmed ett typexempel på de felval uttagningsjuryn gjort i år. För mig blir det till att försöka tajma en tidig kisspaus under detta Andreas Johnson tredje mellofinalframträdande på lördag.

4. Timoteij - Kom
Det finns flera faktorer som talar för att Timoteij vore det smarta valet ur eurovisionsynpunkt på lördag. När alla utom en handfull länder nu valt sina bidrag är startfältet i Oslo nedlusat med ballader och som jag ser det har vi inte riktigt någon ballad som skulle höja oss över mängden. Ser man sig dessutom om på de internationella eurovisionfansajterna är alla rörande överens om att Kom är låten vi bör skicka till Oslo. Kom känns, mycket tack vare de fyra västgötatjejerna, väldigt svensk samtidigt som den är en smart fusion med mer orientaliska tongångar och den uppfyller utan tvivel kriterierna för omedelbarhet. En mycket möjlig etta när de internationella jurygrupperna fått säga sitt, men är svenska folket med på noterna? Trea?

5. Peter Jöback - Hollow
Nej, jag har inte ändrat uppfattning. Jag tycker fortfarande att Peters maffiga ballad med alla sina sköna vändningar, de übersnygga hjärtslagen och det stensäkra framförandet med lasershowen som pricken över i är finalens och hela Melodifestivalens starkaste helhetspaket i år och jag förstår därför inte riktigt varför Hollow så totalt försvunnit från snacket nu när det drar ihop sig. Sverige har uppenbarligen andra favoriter, men eftersom jag som sagt ändå är inne på att det är fel år för en ballad, så hoppas jag åtminstone att Peter slipper den absoluta botten på lördag. Det vore mer än orättvist i den här konkurrensen.

6. Ola - Unstoppable
Om man går efter förhandsomröstningarna verkar svenska folket vara inne på att ge årets jumboplats till Ola och hans enligt egen utsaga ostoppbara Natalie. Det är ett tänkbart om än inte helt rättvist scenario. Unstoppable har ett skönt driv och jag gillar den där pianoslingan som går som en röd tråd genom låten, men visst, jag tycker det är ett underligt val att i så hög grad bygga numret omkring Ola själv. Den kostymen bär han inte riktigt upp. En hit har han redan oavsett hur det går på lördag, men där tror jag han som bäst blir trea. Från slutet.

7. Jessica Andersson- I Did It For Love
Någonstans mellan Örnsköldsvik och Malmö glömdes I Did It For Love bort för att sedan återuppväckas med ny kraft och energi i ett delvis nytt scenframförande i Andra Chansen som den gick ur med stärkta aktier. Ska något bidrag få en skrällmärkning så sätter jag den därför här. Jessicas sentimentala ballad är söt och i bästa fall tidlös även om gammaldagsdiket ligger alldeles i närheten. Jessicas röst och inlevelse lyfter dock helheten och jag är ganska svag för det här, men frågan är hur högt det verkligen räcker. Jag tippar en placering i mitten på lördag.

8. Salem Al Fakir - Keep On Walking
Jag gillade Keep On Walking från första stund, men trodde nog inte riktigt då att Salems sofistikerade popballad skulle gå hem så brett att den skulle komma att bli den segerkandidat den nu faktiskt är. Jag tror han ligger bra till hos jurygrupperna och går Salems självklara pondus genom rutan som den gjorde i Övik så kan han få över marginalerna på sin sida och nå hela vägen till seger. Jag skulle inte bli ledsen om det blev så även om det känns svårt att sia om hans eventuella utsikter i Oslo. Midtempot gör den mer fartfylld än det mesta balladmaterialet som redan är klart och referenserna till 70-tal och Elton John ligger honom knappast i fatet heller. Trolig tvåa.

9. Anna Bergendahl - This Is My Life
Svenska folket verkar vara där jag var när Anna var med i Idol häromåret - hänförda av den lilla tjejen med den stora rösten. Hennes genombrott i Melodifestivalen känns väldigt välförtjänt och hon får det dessutom med en låt som kommer att få ett långt liv oavsett hur stor framgången nu blir i finalen. Den lätt countrykryddade balladen har ett brett tilltal både musikaliskt och textmässigt och i kombination med Annas unika röst blir den något jag gärna står bakom i Oslo även om jag tror den saknar tillräckligt hög wowfaktor för att kunna ge de riktigt höga placeringarna där. Mitt grundtips blir att hon visserligen inte är juryns etta på lördag, men att folkets röster trots det ger henne vinsten och Oslobiljetten.

10. Eric Saade - Manboy
Vulgäruppfattningen verkar vara att Manboy hör till vinnarkandidaterna medan jag ser en vinst för Eric Saade som ett mardrömsscenario. Förutom ett effektfullt kar vatten i ett snyggt nummer (som inte skulle kunna genomföras i Oslo) är ju manpojken lika naken som den berömde kejsaren med nya kläder och jag känner mig som den lille pojken som förgäves försöker uppmärksamma folket på det i sagan. Jag hör en tre minuter lång barnprogramssignatur utan varken hjärta eller mening med bara alltför tydligt släktskap till bidrag vi redan skickat till Eurovision Song Contest utan framgång. Eric är kanon, men ska vi skicka ut honom i Europa är ju en stor del av poängen att han får en vettig låt med sig. Övre halvan når han säkert, men förhoppningsvis inte pallen.

Media: Aftonbladet x2, Expressen x2, DN., SvD,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,
Dags att tippa Melodifestivalens final! Reviewed by Pierre on 08:00:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Pierre- alla har fattat att du verkligen avskyr ManBoy vid det här laget!! Men ljug inte om att du vet att regnet inte går att genomföra i Oslo!! Jag har personligen redan checkat det och det kommer att vara fullt genomförbart om Eric skulle vinna!!

    Med Vänliga Hälsningar Fredrik Kempe

    SvaraRadera
  2. Hej Fredrik!
    Nu skriver jag ju inte att regnet inte går att genomföra i Oslo. Jag syftar på antalet personer på scenen och de förinspelade körerna. Kul att höra att regnet är ok om det skulle bli vinst, det är en häftig effekt!

    Det är för övrigt en överdrift att säga att jag avskyr Manboy. Jag har ett par lägre betyg att ta till för låtar jag avskyr. Jag tycker bara att det övriga motståndet i finalen är bättre helt enkelt. :)

    SvaraRadera
  3. Jag avskyr däremot Manboy och hoppas verkligen att frågeställningen inte ens blir aktuell.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.