Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Webjokern - bara tjugo bidrag kvar!

Oj oj oj - det rådde rena orkanen i webjokertävlingen i kampen om att bli ett av de tjugo bidrag som återstod efter dagens sållning då trettio av bidragen plockades bort! Bidragen kastades dramatiskt fram och tillbaka under hela dygnet och resultatet då ovädret hastigt lade sig vid tolvslaget var inte lätt att förutse.

Sju av låtarna som tog sig vidare fanns nämligen inte på topp tjugo igår, och en av dem visar sig dessutom vältajmat där för första gången, OneVoices härligt schlagriga Varje steg - samtidigt som ett par av de som åker ut gör det otippat efter att ha haft stadiga topplatser ända fram till just nu. Marginalerna var väldigt små. Enligt SVT skiljde bara tio röster mellan att komma med bland de tjugo och att slås ut!

För min egen del måste jag säga att jag är fantastiskt nöjd! Av de tjugo bidrag som jag rankade som mina favoriter redan under tävlingens första vecka då samtliga 229 bidrag ännu var med på banan så återfinns hela nio bidrag bland de tjugo sista - däribland hela min topp fem (Natalie, OneVoice, Engla, Fredrik & Magnus och Succubus)! Inte illa pinkat!

Inför fortsättningen av tävlingen annonserade SVT idag om förändringar i röstningsförfarandet. De tidigare annonserade nollställningarna av rösterna efter varje kommande sållning är utöver den idag borttagna, vilket SVT motiverar med att det kunde ses som girigt att ha så många nollställningar och på så sätt mer eller mindre tvinga de som redan röstat att göra det igen. Samtidigt höjs röstningstaket per abonnemang från de tidigare annonserade 6x10 (10 mellan varje ny utröstning) till totalt 100 för hela tävlingens avslutande del. Det är aldrig särskilt lyckat att ändra reglerna efterhand, och man kan ju fundera över hur lyckade de här ändringarna är. Att plocka bort nollställningarna låter ju vettigt, men att samtidigt höja rösttaket är väl inte heller något annat än girigt..? Och dessutom ännu ett steg mot intern röstningshysteri snarare än låttävling.

Jag har lagt ut en egen omröstning om de återstående webjokrarna ute i högerspalten - rösta gärna i den! Eftersom man bara kan rösta en enda gång i den i motsats till den riktiga tävlingen ska det bli riktigt intressant att se resultatet av den!

Här har ni till sist de tjugo kvarvarande webjokerkandidaterna! De börjar ju om på noll nu som sagt, men det här var ställningen sekunderna innan de tjugo kristalliserades ut:
1. (3) Billy - Tusen nätter
2. (åt) Trison - Lovar & svär
3. (16) Little miss Trouble - Center of attention
4. (18) Matilda Warme - Call the angels
5. (2) Jonas Matsson - On my own
6. (10) Succubus - Raise your hands
7. (4) Björn Hasselquist - Beautiful world
8. (åt) Mona Ersare - Over the rooftops
9. (20) Julia Alvgard - Better or worse
10. (ny) OneVoice - Varje steg
11. (åt) Lollo Manford - Hurricane
12. (12) Johan Kollberg - I don't need no fortune teller
13. (7) Anton & Dejo - I wanna be with you
14. (19) Natalie - Just a dream
15. (åt) Fredrik Andersson - People
16. (åt) Sophie och Michael Ahlberg - Winner
17. (1) Engla - Don't stop
18. (17) Mirna Dakerman - Running back
19. (6) Madeleine Jangklev - Stay with me
20. (åt) Fredrik och Magnus - Get out

Ut från topp 20 - och ut från tävlingen:
21. (9) Sandra Lannér - Tonight
22. (13) Kristofer Gulé - Into your eyes
23. (8) Ann-Christine Johansson - Sanningen ska segra
24. (5) Nadina - Change of heart
27. (11) Amvon Family - Life like tango
31. (13) Better Than Ever - Paradise
34. (15) Wiwa - @Mary-Lynn

Inför upploppet har SVT lagt in mer låt- och artistinfo på bidragens respektive sidor. Väl värt att kolla - bara klicka på respektive låt i listan ovan!

Nu gäller det att klara nästa gallring - på fredag blir tjugo bidrag femton!
Webjokern - bara tjugo bidrag kvar! Reviewed by Pierre on 14:02:00 Rating: 5

22 kommentarer:

  1. Hoppas du inte misstyckte att vi citerade dig?

    Mvh
    Robert
    SUCCUBUS

    SvaraRadera
  2. @Robert: Oj - det hade jag inte sett! Bara jättekul ju - och dessutom en ganska träffande beskrivning tycker jag! :-D

    SvaraRadera
  3. Kul att du är nöjd.
    Tycker dock att det är otroligt tydligt att tävlingen inte avgörs på att folk röstar, utan att bidragen sitter och röstar själva.
    Det är därför det svänger så snabbt.
    Man sitter med ett gäng simkort och drar iväg 100 i snabb följd (eller liknande sätt).
    Vet själ för jag var med i tävlingen själv och gjorde så.
    Bidraget " Winner" är ju ganska tydligt så. Finns inte en chans att det gått vidare annars.

    Natalie steg typ 20 placeringar på en timme. De satt så klart och laddade strategiskt i slutet. Gillar dock detta bidrag skarp, men Svt måste göra något åt reglerna så att det blir seriöst.

    SvaraRadera
  4. @Pierre - Vi bugar och bockar! tackar :)

    @Anonym - Jag håller verkligen med, tyvärr är det så. Nästan hellre att en jury nekar en än att det är någon med rika vänner/föräldrar som går vidare.

    SvaraRadera
  5. @Anonym: Visst är det så! Jag skrev det redan innan tävlingen började - det handlar bra mycket mer om att marknadsföra sig och engagera flest polare, släktingar och facebookvänner i att rösta än att faktiskt ha den bästa låten. Underligt tänkt av SVT - men desto större anledning att jubla när ens favoriter trots de förutsättningarna går vidare. :)

    SvaraRadera
  6. Fan va tråkigt om Winner, vinner. :( Skitlåt.. Som förra året..
    Stay with me, Center of attention och Varje steg är bäst!! =)

    SvaraRadera
  7. @Anonym: Jag tröstar mig med den tvsända finalen - jag tror den kommer att ses av tillräckligt många för att tvtittarnas röster ska radera ut betydelsen av den typen av röstning och åtminstone vaska fram de bästa utav de fem. :)

    SvaraRadera
  8. Man kan lika gärna lägga ut platsen på ebay eller tradera.

    SvaraRadera
  9. Hur många läsare har du egentligen? Med tanke på att så många av dina favoriter är kvar i tävlingen: om du nu lyft fram dem sedan start och har tillräckligt många läsare så borde det ju ha kunnat påverka resultatet och hur det gått för dem!

    SvaraRadera
  10. håller med anonym... har du inte en tjock plånbok har du ingen chans att gå vidare. Winner.. running back... hurricane... m.fl. har pumpat in tusenlappar och tusenlappar för att komma dit de är nu... Undrar om det går att få info om viket bidrag som fått flest unika röster?? Garanterar att listan skulle se betydligt annorlunda ut..
    flera bra bidrag som försvann idag... framför allt tänker jag på min favorit The Unchosen (282)..
    Hoppas de kan ändra webbjokern på nåt till nästa år... det är ju trots allt roligt att följa!

    SvaraRadera
  11. @Björn: Haha... det är ju en tanke - och en trevlig sådan! Jag antar att jag har tillräckligt många besökare för att åtminstone i teorin kunna påverka i någon liten mån, men eftersom det inte är något som går att kontrollera låter jag det stanna vid just en tanke. :)

    @ankan: Jag hoppades att de skulle ändra redan till i år, men upplägget är ju i stort sett detsamma som förra året. Jag undrar hur de motiverar att inte lägga större fokus på låten - och att inte marknadsföra tävlingen mer.

    SvaraRadera
  12. Jag hoppas verkligen att " winner" går till Melodifestivalen.
    När personen i fråga framför låten live så kommer alla förstå hur fel webjokern är.

    Nästa år om tävlingen finns så är steg ett att en jury väljer ut 50 bidrag som håller bäst standard.
    Då slipper man en del av röstningshysterin.

    Men svt vill så klart tjäna pengar på folks drömmar och behåller konceptet......

    SvaraRadera
  13. Allt detta skulle ju enkelt kunna förhindras om röstningsbegränsningen låg på 1 röst/abonnemang. Då ser man hur många unika röster alla bidrag får. Hur kom det sig att SVT valde 100 röster/abonnemang? Och varför ändrade de gränsen på 10 röster som det skulle ha blivit nu? Tävlingen skulle ha blivit betydligt mycket mer rättvis. Inte konstigt att det blir en sådan röstningshysteri när möjligheten finns, alla vill ju komma vidare..

    SvaraRadera
  14. Bara så vi diskuterar utifrån fakta: det var 6 begränsingar om 10 röster styck (totalt 60)som ersattes med en begränsning om 100 röster som gäller from idag onsdag till nästa fredag. Mvh thomas.hall@svt.se

    SvaraRadera
  15. mm.. precis... vad är det för fel på en röst/abonnemang... då spelar det ju faktiskt roll om det är folk över hela sverige som gillar låten. Om jag är från Malmö och någon i kiruna gillar en låt så kommer de sannolikt inte rösta 100ggr på den... utan EN gång.. Känns som att det inte spelar någon roll om det är 100 pers som gillar en låt eftersom jag själv kan kompensera detta med min egen...

    Har följt utvecklingen av topp 20 under dagen. Bl.a. kollat hur mycket röster en låt som "Winner" får... de fick 766 röster på nolltid efter att det startade.. sen stod hon stilla i några timmar för att därefter gå upp till 866 röster... sammanträffande att hon fått just 100 röster på 4-5 minuter?? jag tror inte det.. sannolikt ligger hon där fortfarande.. såvida de inte köpt 100 till..

    SvaraRadera
  16. @Thomas Hall: Tack, jag förtydligar - men det handlar ju fortfarande om en höjning av taket.

    @Hanna och ankan: Jag håller till stora delar med. Vill man ha en låttävling så kan jag inte se någon anledning att tillåta stora mängder röster per abonnemang.

    SvaraRadera
  17. Thomas, det är en jättestor skillnad på 10-100 om du nu en gång för alla förstår att bidragen röstar på sig själva. Ett simkort kostar ca 100kr. Det svider lite mer om du bara kan rösta 10ggr per kort. 1 g per kort är nog bäst, då svider det än mer.

    Om Svt är intresserade av artisteri så måste reglerna förbättras. Det finns bidrag i top 20 som håller jättehög standard ( Engla,Natalie och Mona).
    De är dock inte top 20 pga av kvalite, de är där pga köpta röster. Jag valde själv att kliva av efter att ha legat top 20. Är reglerna lika nästa år så kan jag redan nu planera att lägga undan pengar, förbereda med simkort. Jag tror 25 000 kr räcker, och har jag en bra låt så kan det helt klart vara värt det, som Englas tex. Om " Winner" däremot vinner så får artisten och låtskrivaren ingen tillbaka, det är för dåligt. det gäller att avväga......

    Mitt bidrag hade varit värt det, men jag har inte råd.......

    SvaraRadera
  18. Alla har flera kontantkort hemma eftersom det inte på något sätt strider mot svts regler, och eftersom de alla vill komma med i melodifestivalen. Det är ingen enskild företeelse som svt tycks vilja tro, det är det enda sättet att komma vidare.

    Konstigt att Thomas Hall inte vill bemöta den här faktan utan endast förtydligar skillnaden i svts röstbegränsningar. Vad har du att säga om den här kritiken? Med 100 röster är det väldigt lätt att trycka iväg 1000 st, med 10 röster/omgång kan man inte göra samma snabba rusning till toppen och tvinga alla andra bidrag att följa efter om de fortfarande ska ha en chans i tävlingen.

    Varför kan inte svt erkänna att de har gjort fel?

    SvaraRadera
  19. @ovanstående kommentatörer:
    Ja det är bra underligt att SVT väljer att utforma webjokertävlingen på det här sättet. I den ordinarie tävlingen ger man sken av att lägga ett väldigt fokus på låtarna, medan man i den här mer eller bjuder in till att köpa sig en plats i den ordinarie tävlingen.

    Det är uppenbart att många utnyttjar möjligheten och i hög utsträckning röstar på sig själva, eller engagerar andra att göra det.

    Vad är överhuvudtaget vitsen med att tillåta hundra sms per abonnemang - om det nu inte handlar om girighet?

    SvaraRadera
  20. Ännu värre är att det här från och med i år är det enda sättet för oetablerade låtskrivare att komma med i Melodifestivalen. Det finns alltså två vägar att gå: redan vara etablerad, eller köpa sig till att bli det.

    Om det här åtminstone var ett ytterligare alternativ - om man nu vill ha med bidrag enbart på grund av att någon är beredd att betala för sina drömmar (oberoende av kvaliten på bidraget).

    Att Thomas Hall prioriterar förtjänst framför kvalitet i Melodifestivalen - det tycker jag är ett stort skämt. 10 röster per abonnemang hade man kunnat leva med - men 1 röst hade varit mest rättvist.

    Vad har egentligen Christer Björkman som presenterade det nya upplägget att säga om allt det här? Det är en flopp!

    SVT - sluta blunda för att alla röstar på sig själva eller bönar och ber för att släkt och vänner ska lägga sina sparpengar på att göra det. Att det här är public service skäms jag för!! Ni borde be om ursäkt!

    SvaraRadera
  21. Håller fullt med föregående talare....

    SvaraRadera
  22. Ha ha ha ha ha, jag vet ett av bidragen som kommer gå vidare....

    Björn Hasselqvist e tydligen ögonkirurg, en sådan tjänar så klart stålar. Klart han har råd att köpa en av platserna.
    Jäklar vad kul det blir om jag har rätt............

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.