Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Handplockade webjokerkandidater

Efter att nu ha lyssnat igenom drygt hälften av bidragen till årets webjokeruttagning är känslan att kvaliteten överlag är snäppet högre än förra året. Mycket beror det säkert på åtskilligt fler ambitiösa videor som i många fall lyfter låtarna - vilket samtidigt också gör det svårare att bedöma dem som mellomaterial.

Jag tänker inte ge mig på att rangordna några favoriter, åtminstone inte mer än att peka ut den jag hittills gillar mest, men åtminstone tipsa om ett knippe låtar jag tycker höjer sig över mängden på ett eller annat sätt:

299 OneVoice - Varje steg
Det är ont om klassisk schlagerpop i startfältet, men systrarna Ylva och Linda Persson gör vad de kan för att ändra på det med sjunga-med-vänliga Varje steg. Schlagerkärlek med tonartshöjning som skulle funka på vilket schlagerdansgolv som helst. Just nu plats 39.

211 Trison - Lovar & svär
Klassisk mello låter det också om duon Trison som dessutom lyckas med konststycket att bygga tre minuter låttext på uteslutande klyschor. Trallvänligt, förutsägbart och minst tjugo år för sent - men det omdömet är inte nödvändigtvis negativt i min bok. Just nu plats 72.

286 Sandra Lannér - Tonight
Här är ett gott exempel på vad jag pratade om i början - en video som lyfter låten, i det här fallet dessutom med en riktigt duktig sångerska i en ballad som känns eurovision, även om jag saknar det där lilla extra. Just nu plats 7.

329 Lise Edman - Ta mig som jag är
Inte oväntat finns det ett gäng humorbidrag i fältet. Jag brukar ha svårt för sådant i tävlingen och har inte heller några svårigheter att snabbt avfärda de flesta av årets försök som värdelösa. Det här är dock ett lysande undantag. Det här är komplett galet, men intelligent och med en allvarlig underton. Just nu plats 57.

112 Adam Sandahl Grupp - Att vakna vid din sida
Adam Sandahl Grupp tog sig ju ända till de sista tre förra året med Kärleken vänder allt men snubblade på målsnöret. Nu gör de ett nytt försök med den tralliga om än inte lika omedelbara Att vakna vid din sida, den här gången med en video utan nakenchock. Eller hur var det nu? Just nu plats 14.

162 Fredrik och Magnus - Get out
Mer comeback! Fredrik och Magnus tävlade också förra året, men det här gången tycker jag de har en starkare låt i Get out, en skön må-bra-låt med snygga stämmor. Både en bra låt och artister som håller! Just nu plats 11.

288 Clarity - Torn
Duon Clarity gör en av fältets starkare ballader med hjälp ett helt paket som funkar - en schysst låt, starka röster, snyggt arr och en bra video. Alldeles för många bidrag har flera av dessa men sabbar allt genom att braka igenom totalt på någon av dem - men så inte här. Just nu plats 60.

245 Mona Ersare - Over the rooftops
Många bidrag utgår ifrån en standardmall och flyter ihop i en anonym grå sörja. Mona höjer sig över den med hjälp av proffsigt framförd låt med singer/songwriterkänsla och en stilmässigt oväntad dum-la-di-da-di-dum-hook. Nice. Just nu plats 20.

142 Engla - Don't stop
Mycket ballader nu? Engla sneglar på Britney i suggestiva danslåten Don't stop som oväntat brister ut i singalongrefräng. Känns mycket som råmaterial, men med tydligare höjning, mer crescendo, mer brösttoner... skulle det här kunna bli riktigt bra. Just nu plats 12.

118 Julia Alvgard - Better or worse
Stilmässigt inga ljusår ifrån Englas låt är Julias Better or worse som svänger och blippar i midtempo med stark röst och skön känsla även om det känns lite väl mycket som safekörning mitt på vägen. Mer edge och kurvkörning och det kan bli åka av. Just nu plats 5.

204 Natalie - Just a dream
Trumvirvel! Vi är framme vid bäst hittills! Lite oväntat fanns den i jazz/visa-kategorin, men jag föll direkt för den drömskt vackra Just a dream som ligger långt ifrån strömfåran och känns alldeles egen - och faktiskt betydligt mer Eurovision än Mello. Dessutom har Just a dream en video som matchar låtens känsla perfekt! Just nu ligger den bara på plats 61 vilket ju är alldeles för lågt - så fram med telefonerna och rösta!

Vill du rösta på någon av låtarna? SMSa låtens startnummer till 72211 (Kostnad 3.60/sms).

Har jag missat något guldkorn? Tipsa!
Handplockade webjokerkandidater Reviewed by Pierre on 22:03:00 Rating: 5

15 kommentarer:

  1. Vad roligt att du tyckte om Just a Dream! Verkligen kul att du uppskattar vår ambition att göra något nytt och eget. Tror att den skulle kunna fungera fantastiskt bra i ESC, så jag hoppas att Sverige vågar satsa på något lite annorlunda. Det skulle bli ett magiskt scennummer!

    http://www.justadream.se/

    SvaraRadera
  2. @Fer: Kul att du hittat mitt inlägg! Jag tycker verkligen mycket om er låt och önskar er all lycka till i jakten på en melodifestivalplats!

    SvaraRadera
  3. Hej! Fin sida du har:-) Får man tipsa dig om sig själv kanske?...Jag har nr 302 med låten "Vem saknar dig"? Med vänliga hälsningar /Nina Lagerqvist

    SvaraRadera
  4. @Nina: Tack, för både komplimangen och tipset! Det här var en pärla jag missat! Det är vackert och innerligt, med känslor som känns äkta - allt skickligt balanserande på rätt sida klichédiket. Kan tänka mig att det här skulle bli maffigt med en kör som backar upp under andra halvan!

    SvaraRadera
  5. Tack för vacker komplimang!..Precis så! Min sång ensam, med endast piano o ev stråkar o så världens maffigaste kör som backar upp i slutet så det blir en spännande kontrast mellan det sköra, sårbara och det starka...Och jag lovar, vartenda ord i texten är ärligt och kommer från hjärtat:-) Ha en fortsatt bra dag o håll en tumme för mig...Med värme /Nina

    SvaraRadera
  6. Tack för din underbara komplimang om vår låt "Varje steg"! Schlagerkärlek är rätta ordet - det är vad vi vill förmedla. Vi är i grund och botten två schlagertokiga som har följt den här tävlingen sen vi var 7 år och nu tycker vi att det är vår tur! ;) Tonartshöjningen är lite lurig...det låter som en höjning, men om man lyssnar ordentligt så är det faktiskt inte en riktig sådan. hihi!

    SvaraRadera
  7. @Nina: Jag håller gärna ett par tummar för dig!

    @Ylva och Linda: Haha, nu sätter ni mig på pottkanten, för hur jag än säger det låter det som en efterkonstruktion, men faktiskt; jag insåg att det inte är en tonartshöjning i korrekt mening, men eftersom det låter som en sådan valde jag att uttrycka mig med det ordet för att alla skulle förstå vad jag syftar på. I vilket fall är jag väldigt glad att ni är med, för utan en sådan låt - ingen riktig mello! :)

    SvaraRadera
  8. Tack för att du skrev så fint om min låt "Over the rooftops"! Visst är det ett spännande möte mellan singer/songwriter-stilen och den svensk folkmusikens fioler och lai-di-dai-didam!


    Vill man höra fler sånger finns de på min hemsida monaersare.se

    SvaraRadera
  9. Yes, en låt du missat är helt klart 129! Spana in den ;) Rock on!

    SvaraRadera
  10. Du fina! Tusen tack..;-) Följ mig gärna på www.myspace.com/ninalagerqvist. Var rädd om dig, Med värme /N

    SvaraRadera
  11. @Mona Ersare: Jättekul med musik som tar nya vägar, eller ja, när det är bra vägar haha... Lovar att kolla in din sida!

    @Anonym: Låt oss säga så här: Nej, jag har inte missat den. ;)

    @Nina: Så lite så! Ska kolla din sida, tummarna håller jag redan! :)

    SvaraRadera
  12. Jasså, jasså.. Du gillade den inte?

    SvaraRadera
  13. @Anonym: Nae, jag är ledsen... den börjar lovande men kommer ingenstans och lyfter aldrig - inte min grej.

    SvaraRadera
  14. Att få vara med på din lista är magiskt;-) Jag lovar; Om jag bara får chansen ska jag ta "Vem saknar dig?" till svindlande höjder...Fortsätt med ditt beundransvärda arbete, Med värme och stor respekt /Nina

    SvaraRadera
  15. @Nina: Det vore än mer magiskt om du hamnade lika högt upp på listan som verkligen räknas! Jag är glad om jag kan bidra något litet till att fler hittar dig och din låt! :)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.