Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Norge: Margaret Berger - I Feed You My Love

Margaret Berger - I Feed You My Love

Jag tyckte faktiskt lite synd om norrmännen förra året då Tooji slutade sist i finalen med sin Stay. Nog förtjänade den ett åtminstone lite bättre öde än så, och särskilt hårt känns det eftersom det ju blev en spark på den som redan ligger. Jumboplatsen blev ju Norges elfte i ordningen, vilket cementerar deras position som Eurovision Song Contests absolut mesta finaljumbo. Jag vill inte tro att det kan gå så illa i år, tvärtom hoppas jag man kompenseras ordentligt för fjolårets placering.

Årets upplaga av norska Melodi Grand Prix blev ett strålande exempel på att det inte gör särskilt mycket om de tävlande bidragen i en nationell uttagning överlag håller låg klass - så länge man har ett lysande undantag i startfältet. Nog för att jag gillar Adelens Bombo som slutade tvåa - men bara i dess studioversion. Snackar vi helhetsintryck så fanns det bara en låt. De norska tvtittarna verkade hålla med mig och gav Margaret Berger och I Feed You My Love segern med nästan dubbelt så många röster som tvåan fick. 27-åriga Margaret slog igenom som tvåa i den andra upplagan av norska Idol för nio år sedan och har sedan dess bland annat släppt två album, varav jag särskilt rekommenderar det andra, electropoppiga Pretty Scary Silver Fairy.

För min del är det här årets första och faktiskt enda fulla femma. I mina öron är I Feed You My Love det enda av årets bidrag som har möjlighet att fullt ut följa upp Loreens seger förra året i termer av en låt som känns relevant här och nu och med potential att göra avtryck även på andra listor och i andra sammanhang. Jag är dock inte alls övertygad om att den faktiskt kommer att belönas därefter i Malmö. Konceptet suggestiv intensiv electroballad är helt oprövat i tävlingen och det känns inte helt lätt att förutsäga hur den kommer att tas emot. Jag älskar i alla fall det här oförbehållet, och med Margaret som säker stjärna vid mikrofonen törs jag i alla fall känna mig säker på en finalplats. Får jag bestämma så vinner den hela tjottaballongen.

Bidragets upphovsmän: Karin Park, Robin Lynch och Niklas Olovson
Bidragets startnummer: Nummer 13 i semifinal II.
Bidragets låttextliveframförandevideo
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Norge just nu tredjehandsfavorit till segern i Malmö.

Norges fem senaste bidrag:
2008: Maria Haukaas Storeng - Hold On Be Strong (semi 4a, final 5a)
2009: Alexander Rybak - Fairytale (semi 1a, final 1a)
2010: Didrik Solli-Tangen - My Heart Is Yours (final 20e)
2011: Stella Mwangi - Haba Haba (semi 17e)
2012: Tooji - Stay (semi 10a, final 26a)

Norges bästa placering:
Tre segrar har det blivit hittills! Den första kom ju med Bobbysocks La det swinge 1985, sedan följde Secret Gardens Nocturne 1995 och den senaste för fyra år sedan - Alexander Rybaks Fairytale.

Läs även andra bloggares åsikter om
Norge: Margaret Berger - I Feed You My Love Reviewed by Pierre on 18:07:00 Rating: 5

12 kommentarer:

  1. Förra året fick Norge en välförtjänt jumboplats i finalen. Det klart sämsta bidraget förra året om man inte räknar med österrikes som fick en välförtjänt jumboplats i semifinalerna.

    I år har Norge en mycket bättre låt och jag hoppas den kommer högt men jag är tveksam. Jag tycker man redan känner av två läger vad gäller detta bidrag gillar och ogillar. Väldigt sällan hör jag något mitt emellan. Hoppas som sagt den kommer för högt men tror den är lite för udda för den breda massan. Dessutom oroar jag mig för hur pass bra hon sjunger den live men det får vi ju snart svaret på.

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Hur bra hon sjunger live hörde vi ju i Melodi Grand Prix - och där ser jag inga frågetecken alls faktiskt. Sen tror jag stenhårt på att det är en fördel att lyssnarna delas i två läger - sådana låtar uppmärksammas och diskussionen triggar dem som gillar låten till att verkligen rösta. Frågan för mig är snarare hur brett den kan tänkas få röster avseende åldrar och geografiskt kulturella preferenser.

    SvaraRadera
  3. Jo men det var lite så jag menade. Visst här i västeuropa kan hon säkert få mycket poäng men hur är det mer österut. Jag är lite tveksam som sagt men jag hoppas. Självklart också det här med åldrar. Men yngre röstar säkert en massa och det är ju de som främst använder telefonerna.

    Jag tyckte rösten svek henne lite då och då i deras utagning men inte så mycket att det direkt märktes. Hoppas på lite mer power nu i ESC.

    SvaraRadera
  4. Det är absolut inte dåligt men heller i närheten av en 5:a. Låten känns modern men jag får ingen riktig känslan när jag hör den, lite opersonlig. Betyg 3,5 av 5 plats jag tror att det kan bli riktigt fina placeringar för norge danmark och sverige i år :)

    SvaraRadera
  5. Klart bäst av samtliga 39 bidrag och förtjänar att vinna. Norge har allt i år - en kanonlåt och säker sångerska med fantastisk utstrålning. Tummen upp Norge!

    SvaraRadera
  6. En låt helt i tiden! Den sticker dock ut så mycket så undrar hur Öst Europa känner för det?
    Helt klart en låt med vinnarchans! Antingen går den spikrakt till pallen, eller också faller den helt platt,förhoppningsvis inte ända till marken.
    Finalplatsen är väl ändå säkrad.

    SvaraRadera
  7. hej igen!
    Skrev kommentaren innan men missade helt det där om åldrar. Menar ni att låten inte går hem bland äldre? Hur ålderstigna då? Jag är 57 år och är fortfarande ett fan av den här tävlingen och har närapå aldrig missat någon final. Tycker att många av länderna ryckt upp sig rejält sista åren, främst de från östsidan.
    Min favorit är fortfarande Ruslanas låt Wild Dances från 2004.
    Norges bidrag har klart en vinstchans, jag gillar den även om jag personligen inte sätter den som etta, då jag gillar Danmarks bättre.

    SvaraRadera
  8. Du ANONYM alldeles innan här. Jaså du är 57 år SO WHAT?????

    Blir så trött på folk som anser att vissa är för gamla eller vissa är för unga, viss musik är för gammal eller viss musik är för modern. Hela ESC går ju ut på att alla generationer ska kunna ha något gemensamt. Annars har ju de unga sina listor och de äldre sitt. Löjligt.

    Du är 57 år och gillar ESC. Kanonbra det hoppas jag att jag gör när jag blir 57 en dag. Dvs om inte nån idiot fått igenom att ESC ska vara för vissa generationer då.

    Jag gillar Norges bidrag men tror den är för udda för östländerna så jag räknar inte den som en möjlig vinnare.

    Faktum är att jag börjar mer och mer tro på en outsider, en låt som jag själv inte är så förtjust i men vibbarna blir allt starkare för Malta. Hoppas jag har fel för den är ett mittenbidrag för mig.

    SvaraRadera
  9. 5/5. Är så med dig Pierre gällande detta bidrag. Får rysningar av introt, så bra är den. Älskar att den är mörk och inte så inställsam men en riktig elektrokaramell är den. Fy fan vad bra Norge! Bäst i år! Final blir det, tror dock ej på vinst, för så bra smak har väl inte Europa två år på raken?

    SvaraRadera
  10. Jag gillar inte alls det här, men så är det inte heller min genre. Ser man till nätomröstningar så är det många som har den högt men färre som har den som etta. Blir det pallplats för denna så beror på det juryn.

    SvaraRadera
  11. Oj, jag håller med dig! Årets bästa bidrag och min enda femma i år. Den har allt! Gillar väldigt mycket.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.