Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Webjokern - finalfältet är klart!

Efter nästan fyra veckor är nu fältet i årets webjokeruttagning reducerat till fem finalister! Efter dagens sista utslagning då Björn Hasselqvist lämnar tävlingen är det klart att det blir Billy, Jonas Matsson, Julia Alvgard, Engla och Anton & Dejo som kommer att göra upp om de två melodifestivalplatserna i livefinalen på Golden Hits i Stockholm på måndag!

Finalen under ledning av Henrik von Zweigberk kommer att sändas i SVT24 med start kl 21.00 och den går också att se live via svt.se. Fram till dess är röstningen stängd, men bidragen kommer att få med sig rösterna de hittills samlat ihop till finalen där de läggs samman med rösterna som kommer in under sändning. I finalen är det dock bara telefonröstning som gäller, inte sms. Den blott 45 minuter långa sändningen kommer inte att rymma några större spektakel. För de i sammanhanget orutinerade artisternas egen skull kommer de bara att framföra sina låtar varefter de två vinnarna koras enligt Christer Björkman som menar att det kan vara pressande nog.

Det blev aldrig någon större kamp om att undvika den sista utslagningsplatsen, men röstantalet fortsatte att öka dramatiskt under den här fasens sista dygn. Jonas Matsson och Billy sitter ännu på de båda melloplatserna, men marginalen nedåt är knappast betryggande. Allra mest intressant att notera är kanske istället att fältet nu spridits ut en bit. Till exempel har den nuvarande femman Engla 11'000 röster upp till en melodifestivalplats, ett röstantal som i sig hade hållit henne ifrån jumboplatsen i samtliga av Melodifestivalens tävlingar i våras...

Här är ställningen efter dagens utslagning, med rösterna som finalisterna tar med sig in i finalen:
1. (2) Jonas Matsson - On my own 73'578 (+34'433 röster sedan igår)
2. (1) Billy - Tusen nätter 69'076 (+29'793)
3. (4) Julia Alvgard - Better or worse 66'709 (+28'590)
4. (3) Anton & Dejo - I wanna be with you 61'721 (+23'110)
5. (6) Engla - Don't stop 58'053 (+20'675)

Utslagen:
6. (5) Björn Hasselquist - Beautiful world 56'300 (+18'733)

Jag återkommer med betyg, tips och spekulationer inför finalen - rösta gärna på din webjokerfinalfavorit i högerspalten under tiden!

Källa: SVT, Poplight.
Webjokern - finalfältet är klart! Reviewed by Pierre on 14:20:00 Rating: 5

7 kommentarer:

  1. Psst...Pierre dina siffror på Billy och Jonas (ökningen) har nog blivit förväxlade i dagens resultalista.

    Sista 22 timmarna var intressanta, hur disponerades SMS och när kom dom in:
    Kl 14-17 var det i stort sett bara Billy som fick röster med en "rate" på 333röster/timme (r/t) övriga låg då på 2,19,25,36 och 78r/t. Under kvällen ökade raten för samtliga och under natten svängdes placeringarna om en del, till exempel tog Jonas över ledningen som han sedan inte släppte. 04.00-04.30 fick Björn bara 1 ynklig röst registrerad, avståndet till 5:an Anton & Dejo var ungefär 3500röster. Engla låg då på 3:plats och hade en låg rate och 7700 röster upp på Björn.
    Klockan 07.00 låg Engla 5:a och Björn 6:a med en skillnad på 8368 röster. Det såg då ut som loppet var kört för Björn men mellan 9.00-10.00 ökade Björns rate till till över 3000r/t och Englas var då cirka 575r/t, så försprånget åts långsamt upp, men avståndet blev aldrig mindre än cirka 1900 men nog kämpades det tappert in i det sista.

    Vad var det som gjorde att Björn kom 6:a?
    Givetvis är rätt svar att Björn fick minst röster.
    Men kan det finnas kanske någon annnan anledning vad det gäller stategi, utnyttjande av teknik. Det skulle vara intressant att veta.

    Jag förmodar att alla kvarvarande deltagare på ett tidigt stadium fick reda på att det ENDAST är telefonröstning i finalen på måndag.

    Finns det dataprogram för telefonröstning tillgängliga?

    "Anonym"

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Härligt med uppmärksamma läsare! Visst hade jag kastat om siffrorna - det är korrigerat!

    Jag har inte själv hunnit följa röstflödet under de senaste dagarna, men dina siffror tyder ju på att det fortfarande är kontantkortens lag som gäller!

    Jag funderade också på om ifall det gjorts klart att det bara är telefonröstning som gäller i finalen. För mig kändes det som en nyhet, men jag medger att det är något jag kan ha missat.

    Vad gäller dataprogram för telefonröstning så är det inte mitt område, men jag har hört att det förekommer.

    SvaraRadera
  3. Psst igen...nu har SVT redigerat texten på webbjokersiten och tagit bort meningen "Då kommer man INTE kunna sms rösta utan då gäller telefonröstning."

    SvaraRadera
  4. @Anonym: Haha... är de inte för härliga, SVT? :D Vad innebär nu detta? Att de backar på att bara teleröstning gäller efter att de insett att de tidigare sagt något annat? Eller..?

    SvaraRadera
  5. Hej Pierre!
    Återigen tack för din blogg.
    Jag sitter rent bokstavligen på perrongen nu och väntar på att komma hem till Stockholm.
    Det är ju aldrig kul att förlora men jag tror nästan jag vann när jag fick på nöten och slutade som 7:a. Jag har aldrig varit mer lättad än när min kära mor ringde mig idag och berättade hur ställningen blev.
    Har man varit med i leken får man leken tåla.....även om jag aldrig trodde den skulle spåra som den gjort. Men alla som kom långt i denna tävling/auktion spelade efter samma regler så jag tänker inte sitta och vara bitter.
    Men att nu se att vinnarna fick lika många röster under senaste dygnet som jag hade från och med nollställningen och till det att jag rykte......det är galet om något.
    ja, ja, jag ville bara säga tack till dig.......din blogg öppnade ögonen hos många och jag vet även ett flertal som valt att maila in ang detta till SVT under tävlingens gång.
    Jag hoppas för de 5 finalisternas skull att detta leder någonstans för dom, att inte allt varit förgäves, speciellt för dom 3 som inte går vidare.
    Nu ska jag sluta pladdra och hoppas jag kommer hem någon gång.
    Tack Pierre!
    Mvh
    /Madeleine

    SvaraRadera
  6. Det var ett fint och ödmjukt inlägg från Madeleine. Det är bara att önska henne lycka till i sin forsatta musikkarriär!

    Jag noterar att Björn som slutade 6:a inte tycks ha så stort förtroende för SMS-röstningens tekniska tillförlitlighet.

    http://www.expressen.se/noje/musik/1.2205096/bjorn-hasselquist-ar-en-blufftavling

    Stämmer det att det var tekniken som ställde till det så måste det vara minst sagt bittert att ha satsat kanske upp emot 1/4 miljon och inte ens få vara med i dagens direktsändning i SVT24.

    Jag vill inte tro att tävlingen är uppgjord. Om det nu varit tekniska fel som påverkat slutrresultatet är det minst sagt pinsamt för SVT?
    Men det bara att vända blad och gå vidare....

    Roligt att se klippen från dagens repetitioner, men finns det egentligen mer än ett bidrag av de fem kvarvarande som är värda en plats i Melodifestivalen?

    Nu ska jag väl inte dömma efter repetitionsbilderna utan SVT24 sändingen ikväll är den som gäller.

    Nej jag tänker absolut inte rösta på något av bidrag, det finns det andra som gör ;-)
    "Anonym"

    SvaraRadera
  7. @Madeleine: Stort tack för ditt inlägg! Jag önskar dig lycka till framöver och hoppas att du återkommer - och att reglerna då ser annorlunda ut!

    @Anonym: Jag sitter som bäst och kollar in de där förhandstittarna och slipar på ett inför-inlägg. :)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.