Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Björkman svarar på kritiken

I en intervju hos Poplight svarar Christer Björkman idag på den kritik mot röstningssystemet i webjokeruttagningen som lyfts fram bland annat här på min blogg - att minimal marknadsföring och ett orimligt maxantal röster per telefonabonnemang har gett en auktion om melodifestivalplatser, något som man enkelt får bekräftat om man studerar röstflödet och lyssnar på vad tävlande själva säger om saken.

Björkman beskriver tävlingen som en succé jämfört med förra året med motiveringen att antalet inkomna röster har ökat och att det som han ser det i stort sett är rätt låtar som gått långt i tävlingen. Även om han inte säger det rakt ut sticker han inte heller under stol med att det faktiskt förhåller sig som kritikerna framhåller - att det i första hand är de tävlande och deras släkt och vänner som lyft fram respektive bidrag, men han ser det inte som ett problem.

Utan att bemöta kritiken ytterligare säger han att det inte kan vara en slump att de bästa låtarna är kvar. Jag ger honom helt rätt i det, det ÄR i stor utsträckning de bästa låtarna som nått långt i årets tävling! Men lika lite som de är kvar av en slump, lika lite är de kvar på grund av sin höga popularitet hos svenska folket. Förklaringen till både det och det ökade röstantalet finns i stället i reglerna för Melodifestivalen.

I år är för första gången oetablerade upphovsmän utestängda från det ordinarie intaget till Melodifestivalen. Istället är just webjokeruttagningen deras enda möjliga väg in i tävlingen. I ljuset av det är det inte underligt att en upphovsman som insett att han snickrat ihop en låt som skulle kunna konkurrera i tävlingen är beredd att satsa en rejäl peng liksom den lika oetablerade artisten är beredd att göra detsamma. Snarare än att förvånas över att vi kommer att få hyggliga låtar i webjokerfinalen är jag tacksam över att dess kvot inte bara fylls av talanglösa narcissister med stinna plånböcker.

Visst låter det fint att, som det sägs i intervjun, låta webbjokern vara en tävling där engagemanget är det verkligt drivande - oavsett hur det fått sitt uttryck, men helt schysst är det väl inte att ge sken av att det är en låttävling för hela svenska folket och sedan låta de tävlande själva stå för hela det där engagemanget - medan övriga svenskar inte ens får veta att tävlingen pågår?

Jag tröstar mig med att vi trots allt kommer att få som sämst vettiga webjokrar på måndag och väljer att tolka Björkmans löfte om att man ständigt jobbar på att utveckla och förbättra konceptet på positivast möjliga sätt - för nu är jag en smula trött på att låta så negativ i förhållande till min och vår Melodifestival.

Tidigare i ämnet: Webjokern - en liten brandfackla och Webjokertävling eller webjokerauktion?
Kvarvarande webjokerbidrag: Tusen nätter, On my own, I wanna be with you, Better or worse, Beautiful world och Don't stop.
Björkman svarar på kritiken Reviewed by Pierre on 19:13:00 Rating: 5