Björkman svarar på kritiken
I en intervju hos Poplight svarar Christer Björkman idag på den kritik mot röstningssystemet i webjokeruttagningen som lyfts fram bland annat här på min blogg - att minimal marknadsföring och ett orimligt maxantal röster per telefonabonnemang har gett en auktion om melodifestivalplatser, något som man enkelt får bekräftat om man studerar röstflödet och lyssnar på vad tävlande själva säger om saken.
Björkman beskriver tävlingen som en succé jämfört med förra året med motiveringen att antalet inkomna röster har ökat och att det som han ser det i stort sett är rätt låtar som gått långt i tävlingen. Även om han inte säger det rakt ut sticker han inte heller under stol med att det faktiskt förhåller sig som kritikerna framhåller - att det i första hand är de tävlande och deras släkt och vänner som lyft fram respektive bidrag, men han ser det inte som ett problem.
Utan att bemöta kritiken ytterligare säger han att det inte kan vara en slump att de bästa låtarna är kvar. Jag ger honom helt rätt i det, det ÄR i stor utsträckning de bästa låtarna som nått långt i årets tävling! Men lika lite som de är kvar av en slump, lika lite är de kvar på grund av sin höga popularitet hos svenska folket. Förklaringen till både det och det ökade röstantalet finns i stället i reglerna för Melodifestivalen.
I år är för första gången oetablerade upphovsmän utestängda från det ordinarie intaget till Melodifestivalen. Istället är just webjokeruttagningen deras enda möjliga väg in i tävlingen. I ljuset av det är det inte underligt att en upphovsman som insett att han snickrat ihop en låt som skulle kunna konkurrera i tävlingen är beredd att satsa en rejäl peng liksom den lika oetablerade artisten är beredd att göra detsamma. Snarare än att förvånas över att vi kommer att få hyggliga låtar i webjokerfinalen är jag tacksam över att dess kvot inte bara fylls av talanglösa narcissister med stinna plånböcker.
Visst låter det fint att, som det sägs i intervjun, låta webbjokern vara en tävling där engagemanget är det verkligt drivande - oavsett hur det fått sitt uttryck, men helt schysst är det väl inte att ge sken av att det är en låttävling för hela svenska folket och sedan låta de tävlande själva stå för hela det där engagemanget - medan övriga svenskar inte ens får veta att tävlingen pågår?
Jag tröstar mig med att vi trots allt kommer att få som sämst vettiga webjokrar på måndag och väljer att tolka Björkmans löfte om att man ständigt jobbar på att utveckla och förbättra konceptet på positivast möjliga sätt - för nu är jag en smula trött på att låta så negativ i förhållande till min och vår Melodifestival.
Tidigare i ämnet: Webjokern - en liten brandfackla och Webjokertävling eller webjokerauktion?
Kvarvarande webjokerbidrag: Tusen nätter, On my own, I wanna be with you, Better or worse, Beautiful world och Don't stop.
Björkman beskriver tävlingen som en succé jämfört med förra året med motiveringen att antalet inkomna röster har ökat och att det som han ser det i stort sett är rätt låtar som gått långt i tävlingen. Även om han inte säger det rakt ut sticker han inte heller under stol med att det faktiskt förhåller sig som kritikerna framhåller - att det i första hand är de tävlande och deras släkt och vänner som lyft fram respektive bidrag, men han ser det inte som ett problem.
Utan att bemöta kritiken ytterligare säger han att det inte kan vara en slump att de bästa låtarna är kvar. Jag ger honom helt rätt i det, det ÄR i stor utsträckning de bästa låtarna som nått långt i årets tävling! Men lika lite som de är kvar av en slump, lika lite är de kvar på grund av sin höga popularitet hos svenska folket. Förklaringen till både det och det ökade röstantalet finns i stället i reglerna för Melodifestivalen.
I år är för första gången oetablerade upphovsmän utestängda från det ordinarie intaget till Melodifestivalen. Istället är just webjokeruttagningen deras enda möjliga väg in i tävlingen. I ljuset av det är det inte underligt att en upphovsman som insett att han snickrat ihop en låt som skulle kunna konkurrera i tävlingen är beredd att satsa en rejäl peng liksom den lika oetablerade artisten är beredd att göra detsamma. Snarare än att förvånas över att vi kommer att få hyggliga låtar i webjokerfinalen är jag tacksam över att dess kvot inte bara fylls av talanglösa narcissister med stinna plånböcker.
Visst låter det fint att, som det sägs i intervjun, låta webbjokern vara en tävling där engagemanget är det verkligt drivande - oavsett hur det fått sitt uttryck, men helt schysst är det väl inte att ge sken av att det är en låttävling för hela svenska folket och sedan låta de tävlande själva stå för hela det där engagemanget - medan övriga svenskar inte ens får veta att tävlingen pågår?
Jag tröstar mig med att vi trots allt kommer att få som sämst vettiga webjokrar på måndag och väljer att tolka Björkmans löfte om att man ständigt jobbar på att utveckla och förbättra konceptet på positivast möjliga sätt - för nu är jag en smula trött på att låta så negativ i förhållande till min och vår Melodifestival.
Tidigare i ämnet: Webjokern - en liten brandfackla och Webjokertävling eller webjokerauktion?
Kvarvarande webjokerbidrag: Tusen nätter, On my own, I wanna be with you, Better or worse, Beautiful world och Don't stop.
Björkman svarar på kritiken
Reviewed by Pierre
on
19:13:00
Rating:
Låter som om han vet att de hamnat snett men försöker släta över så gott det går. Bra att du bemöter!
SvaraRaderaBästa låtarna är inte kvar, kom igen!
SvaraRaderaDet är bara Englas bidrag som jag hade bland mina toppkandidater.
@AnonymII: Nej, jag sträcker mig bara så långt som jag skriver i inlägget - att det i stor utsträckning är de bästa låtarna som nått långt i årets tävling. Mina fem största favoriter nådde alla topp tjugo, men av dem återstår bara Engla. Jag tycker dock att de återstående sex är mer än ok med tanke på hur alla andra som åkt ut längs vägen lät. :)
SvaraRaderaHa, ha ha ha, nu har folk gått in för webjokern och röstat nattetid igen.............
SvaraRaderaPierre, ytterligare ett bra och välformulerat inlägg av dej.
SvaraRaderaVi är många som månar om Melodifestivalen och naturligtvis vill vi att den skall utvecklas.
Kanske är det positivt att SVTs marknadsföring av Webbjokern inskkränkt sig till I-net när vi nu ser vilket kapital kvarvarande "team" är beredda att investera i slutskedet.
Det vill säga att allmänhetens SMS-röster förmodligen bara fått mycket marginell betydelse, och att utgången inte påverkats alls.
Jag håller med dej om att det kommer att bli två "vettiga" bidrag som på måndag säkrar sitt deltagande i Melodifestivalen!