Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Armenien: Emmy - Boom boom

Emmy - Boom boom

Under de senaste tjugo åren har eurovisionfamiljen som bekant utökats i snabb takt. Under 90-talet debuterade tolv länder i tävlingen, och sedan millennieskiftet har ytterligare femton tävlat för första gången. Framgångarna för nykomlingarna har varierat. Några har redan lyckats få en första vinst, andra har ännu inte lyckats kvalificera sig för final. Armenien hör till dem som ännu väntar på första segern, men bland dessa 27 nya länder utmärker de sig ändå för sina framgångar - de är det hittills enda landet som lyckats placera sig på topp tio under alla sina fem första försök.

Efter att ha haft en öppen uttagning under de två senaste åren gick i år det armeniska tvbolaget tillbaka till att internt utse artisten. Valet föll på Emmy, eller Emma Bedzjanjan som hon heter utanför scenen. Emmy slog igenom som barnstjärna och har sedan dess släppt flera album, turnerat världen runt, vunnit högvis med priser i festivaler både nationellt och internationellt och också blivit en välkänd programledare i tv hemma i Armenien - en meritlista som gör att hon räknas som en av landets största artister.

De gedigna meriterna till trots har jag svårt att imponeras av det jag sett av Emmy. Hon övertygade inte live varken när hon tävlade i den nationella finalen förra året eller i uttagningen där hennes låt valdes i år. Hennes bidrag Boom boom gör inte saken bättre genom att kännas som tre dåliga idéer som nödtorftigt plåstrats ihop till en osammanhängande låt, med en refräng som skaver i öronen med sin banalitet.

En refräng som sitter snabbt ska aldrig underskattas och statistiken säger som sagt final. Jag tror att det mycket väl kan bli så, men tror att sviten av topp tioplaceringar bryts och jag hoppas att den gör det redan i semifinal - för mig är Boom boom som en envis och väldigt irriterande mygga.

Bidragets upphovsmän: Hayk Harutyunyan, Hayk Hovhannisyan och Sosi Khanikyan
Bidragets startnummer: Nummer 4 i semifinal I.

Armeniens bidrag hittills:
2006: André - Without Your Love (semi 6a, final 8a)
2007: Hayko - Anytime You Need (final 8a)
2008: Sirusho - Qélé, Qélé (semi 2a, final 4a)
2009: Inga & Anush - Jan jan (semi 5a, final 10a)
2010: Eva Rivas - Apricot Stone (semi 6a, final 7a)

Armeniens bästa placering:
Fem raka topp tioplaceringar för Armenien som sagt, men ingen vinst eller ens en pallplats ännu. Närmast en sådan hittills var Sirusho för tre år sedan, då hon blev fyra med Qélé, Qélé.

Läs även andra bloggares åsikter om
Armenien: Emmy - Boom boom Reviewed by Pierre on 16:12:00 Rating: 5

1 kommentar:

  1. Betyg: 3/5. Jag tycker faktiskt att den är ganska trevlig. Catchy. Det blir dock bara en svag trea för jag håller med om att låten inte känns sammanhängande för fem öre. Jag tycker bryggan är skitsnygg men den lovar mer än vad refrängen ger. Jag ändrar min prediktion för Polen som jag trodde skulle komma 10:a, för den kommer nog att bli 11:a. Det är istället denna låt som blir 10:a i semin. :)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.