Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Norge: Stella Mwangi - Haba haba

Stella Mwangi - Haba Haba

Även i år punktmarkerade jag den norska eurovisionuttagningen Melodi Grand Prix, vanligtvis en av de allra mest sevärda nationella uttagningarna. Även den här gången bjöds vi på en proffsig produktion, men jag var inte särskilt imponerad av årets låtutbud. Till exempel hann jag gå ganska hårt åt den blivande vinnaren Haba haba - men det var efter förhandslyssningen som norrmännen bjuder på dagarna innan allvaret, innan jag sett Stella Mwangi på scenen. För trots att jag sällan går igång på afrikansk feelgoodpop lyckades Stella med hjälp av en färgsprakande show, fantastisk scennärvaro och en avväpnande charm snabbt övertyga mig om att hon skulle komma att vinna och bli Norges representant i Düsseldorf.

Stella har själv skrivit texten till sin låt, vars refräng sjungs på swahili. Hon berättar att texten bygger på en egen upplevelse; hur hon som liten var otålig och ville att allt skulle hända nu genast vilket hennes mormor bemötte med att berätta att de viktiga sakerna i livet uppnår man undan för undan, en liten bit i taget - Haba haba.

Låten är inte bara så långt ifrån fjordar och fjäll man kan komma. Den befinner sig dessutom utanför de domäner eurovisionbidrag överhuvudtaget brukar röra sig i, vilken jag i kombination med just Stella själv tror kan göra årets norska bidrag riktigt farligt. Jag ser den inte som en av huvudkandidaterna till segern - för jag lutar åt att lite för många européer tänker som jag och charmas av showen medan man är mer skeptisk till en genre som ligger för långt ifrån vad man brukar lyssnar på - men jag utesluter inte heller att Europa kan tänkas bli tillräckligt sugna på något nytt och exotiskt för att det ska räcka hela vägen.

En video är inspelad och förväntas släppas snart, men till dess får vi nöja oss med framförandet från den nationella finalen:

Bidragets upphovsmän: Big City, Beyond51 och Stella Mwangi
Bidragets startnummer: Nummer 2 i semifinal I.

Norges fem senaste bidrag:
2006: Christine Guldbrandsen - Alvedansen (final 14e)
2007: Guri Schanke - Ven A Bailar Conmigo (semi 18e)
2008: Maria Haukaas Storeng - Hold On Be Strong (semi 4a, final 5a)
2009: Alexander Rybak - Fairytale (semi 1a, final 1a)
2010: Didrik Solli-Tangen - My Heart Is Yours (final 20e)

Norges bästa placering:
Tre segrar har det blivit hittills! Den första kom ju med Bobbysocks La det swinge 1985, sedan följde Secret Gardens Nocturne 1995 och den senaste för två år sedan - Alexander Rybaks Fairytale.

Läs även andra bloggares åsikter om
Norge: Stella Mwangi - Haba haba Reviewed by Pierre on 18:10:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Jag fortsätter ge korta omdömen om ESC-bidragen här om det är OK? Betyg: 3/5. Som låt tycker att den är OK, men tillsammans med Stelas utstrålning och scenshow så blir det ett bidrag man blir glad av och till och med går igång lite på. Jag tippar på en 3:e plats i semin.

    SvaraRadera
  2. @Elias: Det är mer än ok! Tycker det är jättekul med andras input och vill snarare uppmuntra fler att göra likadant!

    SvaraRadera
  3. 3/5. En del verkar räkna bort den helt från segern, eftersom den skulle vara för "väst". Jag håller inte med. Den är enkel och universell på alla sätt och vis. I Eurovision har en låt få chanser på sig att göra intryck; den här är omedelbar. Jag tror på möjlig seger igen för Norge. Faktiskt.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.