Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Bulgarien: Polly Genova - Na inat

Polly Genova - Na inat

De flesta har förmodligen för länge sedan förträngt att Bulgarien bommade finalen förra året, då Miro bara skrapade ihop nitton poäng för sin Angel si ti. Miro själv verkade dock ha betydligt svårare att komma över nesan då han efter tävlingen gick han ut och berättade att förlusten inte alls berodde på honom - utan på att hela tävlingen är riggad. Till exempel ska Bulgarien ha belönats med en femteplats 2007 eftersom landet nyligen gått med i EU och den bulgariska tolvan till Azerbajdzjan förra året var ett resultat av att EBU regelmässigt trycker på de lokala jurygrupperna för att få de resultat man vill ha. Jag tycker vi arkiverar detta under långsökta konspirationsteorier, slänger en kopia i dåliga förlorare-mappen och kollar in årets bidrag.

Den bulgariska finalen vanns av den karismatiska sångerskan Polly Genova som efter trägna försök ända sedan landet debuterade i tävlingen äntligen lyckades vinna, dessutom med maximal poäng från både juryn och tvtittarna. Hennes låt Na Inat handlar om strävan att nå sina mål oavsett de hinder man möter på vägen och ekar en hel del av Pink, vilket understryks av vad vi kommer att få se på scenen i Düsseldorf.

Jag gillar både Polly och soundet i låten, men för min del saknas något i melodin för att jag ska gå igång här - även om jag gillar det jag hör så rinner det bara av utan att fastna. Utan en tydlig hook och med en text ingen kommer att förstå tror jag det blir svårt att nå final, även om jag som vanligt gärna premierar låtar på det egna språket.

Bidragets upphovsmän: Sebastian Arman, David Bronner, Borislav Milanov och Polly Genova
Bidragets startnummer: Nummer 10 i semifinal II.

Bulgariens fem senaste bidrag:
2006: Mariana Popova - Let Me Cry (semi 17e)
2007: Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov - Water (semi 6a, final 5a)
2008: Deep Zone & Balthazar - DJ, Take Me Away (semi 11a)
2009: Krassimir Avramov - Illusion (semi 16e)
2010: Miro - Angel si ti (semi 15e)

Bulgariens bästa placering:
Bulgariens eurovisionkarriär har som bäst resulterat i en femteplats hittills - år 2007 för Elitsa Todorovas och Stoyan Yankoulovs Water.

Läs även andra bloggares åsikter om
Bulgarien: Polly Genova - Na inat Reviewed by Pierre on 20:00:00 Rating: 5

1 kommentar:

  1. Betyg: 1/5. Jag avskyr det här (också). Jag hatar Pink. Jag hatar hur hon öser på i tron om att hon är så himla tuff. Jag kräks på den obefintliga melodin. Jag gillar ingenting och enda anledningen till att den får en etta är att det känns som ett seriöst försök att låta samtida. Jag tror kanske med hjärtat igen, men är inte detta för menlöst för att någon ska rösta? Tippar på en 17e plats i semin.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.