Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Grekland: Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike - Watch My Dance

Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike - Watch My Dance

Om man roar sig med att lägga ihop alla poäng som finalbidragen fått sedan systemet med semifinaler introducerades 2004 visar det sig att fyra länder ligger i särklass när det gäller ihopskrapade poäng. Allra flest har gått till Grekland, följt av Ukraina, Ryssland och Turkiet, i den ordningen. På samma lista hamnar Sverige på en nionde plats, mycket tack vare Carolas och Lena Philipssons relativa framgångar. I år kraxar olyckskorpar om att grekerna nu kommer att bryta sin fina framgångssvit - men jag tippar att de pessimistiska fåglarna kommer att få svälja det där kraxandet på lördag kväll.

I år satsade grekerna på en final där alla tävlande var plockade ur talangshowerna Idol och X Factor - och segern där gick till vinnaren av 2008 års X Factor-upplaga, Loucas Yiorkas, som i sin låt Watch My Dance tar hjälp av rapparen Stereo Mike, eller Mike Exarchos som han heter utanför scenen.

Jag var först gruvligt besviken över vinnaren, men kom över det ganska snabbt. Jag tycker den udda fusionen av traditionell grekisk musik och rap fungerar riktigt bra, även om den mäktiga sången i den förra delen är klart starkare än den halvkackiga rappen. Grekerna kan kanske mer än i vanlig ordning räkna med en tolva från Cypern i finalen dit jag räknar med att de når, då Loucas är född och uppvuxen där, men jag tror inte poängen slutar att droppa in där utan ramlar in i mängd från hela södra Europa - medan nordeuropéerna förmodligen förhåller sig svalare - möjligen med undantag för mig. Det lär i alla fall räcka till en åtminstone hygglig placering för Grekland även i år.

Bidragets upphovsmän: Giannis Christodoulopoulos och Eleana Vrachali
Bidragets startnummer: Nummer 19 i semifinal I.

Greklands fem senaste bidrag:
2006: Anna Vissi - Everything (final 9a)
2007: Sarbel - Yassou Maria (final 7a)
2008: Kalomira - Secret Combination (semi 1a, final 3a)
2009: Sakis Rouvas - This Is Our Night (semi 4a, final 7a)
2010: Giorgos Alkaios & Friends - Opa (semi 2a, final 8a)

Greklands bästa placering:
En enda vinst har det blivit, med svenskgrekiska Helena Paparizou och My Number One för sex år sedan.

Läs även andra bloggares åsikter om
Grekland: Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike - Watch My Dance Reviewed by Pierre on 20:05:00 Rating: 5

1 kommentar:

  1. Betyg: 3/5. Det jag gillar med denna dänga är refrängen. Den har en stark melodi och en stark och säker sångare, samt en rytm som är spännande och oväntad. Avskyr dock rappen. Jag tycker inte att han är en bra rappare och jag tycker inte det tillför låten någonting positivt överhuvudtaget. Tippar på en 8e plats i semin.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.