Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Slovenien: Maja Keuc - No one

Maja Keuc - No one

Förra året gick det, i mitt tycke väldigt välförtjänt, riktigt dåligt för Slovenien i Eurovision Song Contest då deras bidrag Narodnozabavni Rock med Ansambel Roka Žlindra & Kalamari bara räddades från jumboplatsen i sin semifinal med hjälp av en näve poäng från grannarna i Kroatien. Uppenbarligen tyckte det arrangerande slovenska tvbolaget RTVSLO att folket valt fel låt, för inför den här säsongen stramade man åt tyglarna rejält för folkets tyckande. I finalen lät man nämligen en expertjury på tre personer välja ut två av de tio bidragen till en superfinal - och först i den fick folket i sann demokratisk anda förtroendet att bestämma vem som skulle få åka till Düsseldorf.

Om intentionen därmed var att sålla agnarna från vetet så tycker jag att man lyckades riktigt bra. Superfinalen blev en duell mellan fältets två bästa låtar, även om jag tycker att slovenerna valde fel mellan de båda. Den svårt Lady Gaga-inspirerade April vore ett mer spännande val (se här). Istället gick segern till musikalartisten och tidigare deltagaren i slovenska Talang, Maja Keuc och hennes ballad Vanilija som senare fick engelsk text och titeln No one.

Maja är en habil sångerska, men även om hennes låt är helt ok så blir den aldrig intressantare än när Maja i den både lyckas låta som Anastasia och Christina Aguilera - knappast dåliga referenser, men heller inte något man bygger eurovisionframgångar på. Jag tror inte det blir någon plats över i finalen åt Slovenien den här gången heller - även om det knappast går lika illa som sist.

Bidragets upphovsman: Matjaž Vlašič och Urša Vlašič
Bidragets startnummer: Nummer 13 i semifinal II.

Sloveniens fem senaste bidrag:
2006: Anžej Dežan - Mr Nobody (semi 16e)
2007: Alenka Gotar - Cvet z juga (semi 7a, final 15e)
2008: Rebeka Dremelj - Vrag naj vzame (semi 11a)
2009: Quartissimo feat. Martina - Love Symphony (semi 16e)
2010: Ansambel Roka Žlindra & Kalamari - Narodnozabavni rock (semi 16e)

Sloveniens bästa placering:
Som bäst har Slovenien blivit sjua två gånger, 1995 med Darja Švajgers Prisluhni mi och 2001 med Nusa Derendas Energy.

Läs även andra bloggares åsikter om
Slovenien: Maja Keuc - No one Reviewed by Pierre on 10:00:00 Rating: 5

1 kommentar:

  1. Betyg: 1/5. För mig är att låta som Anastacia inte synonymt med en komplimang. Jag tycker hon är bättre på att sjunga än Anastacia men hon har dock en dos av det där nasala jobbiga röstläget som jag inte gillar. Tyvärr gillar jag inte låten heller alls. Dock tror jag att den här kan lyckas bra ikväll på grund av att det är en "mogen" ballad. Tippar på en 7e plats ikväll.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.