Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Sverige: Eric Saade - Popular

Eric Saade - Popular

Det är dags för den svåraste presentationen av dem alla - den av vårt eget bidrag. Inte för att allt redan är sagt här på hemmaplan, och definitivt inte för att man inte har koll - utan för att det så svårt att förhålla sig objektiv till vår egen låt. Herregud, jag trodde ju stenhårt på Anna Bergendahl förra året - och vi vet ju alla hur det gick. Nu tror jag inte vi behöver hamna där den här gången. Det här är helt enkelt för bra. Eller är jag bara subjektiv nu?

För att försöka genomskåda det backar jag bandet till när jag hörde Popular för första gången, på den där förhandslyssningen för pressen på Frimurarhotellet i Linköping inför Melodifestivalens tredje deltävling. Intrycket då var att låten fullständigt tog död på spänningen i deltävlingen och magkänslan sade att det där var låten som skulle komma att vinna och få åka till Düsseldorf. Och det var ändå innan jag sett den på scenen. För även om jag inte riktigt förstår grejen med den där glasburen så ligger en stor del av styrkan i vårt bidrag i år i att vi inte bara skickar en låt och en artist utan dessutom levererar ett riktigt proffsigt shownummer - vi har ett komplett helhetspaket.

Min enda stora invändning ligger i den extremt infantila texten, vilken möjligen kan leda till rösttapp hos somliga jurymedlemmar men knappast ligga oss i fatet inför den genomsnittlige tvtittande européen - och definitivt inte hålla oss utanför finalen sett till konkurrensen. Popular tippas hamna topp fem i finalen hos både spelbolagen och i eurovisionfansens omröstningar. Jag vill tro att de har rätt och tycker definitivt att vårt bidrag håller måttet för sådana placeringar - men så var det ju det där med subjektiviteten.

Bidragets upphovsmän: Fredrik Kempe
Bidragets startnummer: Nummer 8 i semifinal II.

Sveriges fem senaste bidrag:
2006: Carola - Invincible (semi 4a, final 5a)
2007: The Ark - The Worrying Kind (final 18e)
2008: Charlotte Perrelli - Hero (semi 12a, final 18e)
2009: Malena Ernman - La Voix (semi 4a, final 21a)
2010: Anna Bergendahl - This is my life (semi 11a)

Sveriges bästa placering:
Sedan ABBA tog hem vår första seger 1974 med Waterloo har vi med jämna mellanrum vunnit ytterligare tre gånger; 1984 med Herreys Diggi-loo diggi-ley , 1991 med Carolas Fångad av en stormvind och 1999 med Charlotte Nilssons Take Me To Your Heaven.

Läs även andra bloggares åsikter om ,
Sverige: Eric Saade - Popular Reviewed by Pierre on 17:59:00 Rating: 5

2 kommentarer:

  1. Jag tror det blir precis som förra året. Det finns 10 bidrag som är bättre i semi 2 än vad Saades låt är.

    SvaraRadera
  2. Betyg: 4/5. Alltså egentligen är jag så less på att Sverige envisas med att skicka sånna här schlagerlåtar som inte existerar annat än just i denna tävling. Men den här schlagerlåten har i alla fall en klubbig kostym som jag faller pladask för. Det är oemotståndligt och det tilltalar barn, heterokvinnor och bögar. Det är klart det kommer gå bra för Saade ikväll. Jag tror på en 3e plats i semin men subjektiviteten går ju aldrig riktigt att tvätta bort...

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.