Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Österrike: Trackshittaz - Woki mit deim Popo

Trackshittaz - Woki mit deim Popo

Förra året vågade sig Österrike på en comeback efter tre års frånvaro i tävlingen. 2007 drog de ju sig tjurskalligt ur efter en rad tveksamma resultat med motiveringen att deltagande är meningslöst - ingen gillar ändå deras låtar och de elaka östländerna röstar bara varandra till seger. Comebackbidraget The secret is love med Nadine Beiler togs dock emot väl av Europa. Det fick, i mitt tycke helt rättvist, en rad goda omdömen, tog sig till final och slutade på en hygglig artondeplats i finalen - varför österrikarna är med på tåget i år också. Jag väntar redan spänt på deras reaktioner på årets resultat.

Den österrikiska finalen Österreich rockt den Song Contest utvecklade sig trots vad som kändes som en ändlös räcka slätstrukna bidrag till en riktig rysare. Den avgörande superfinalen mellan den skäggiga kvinnogestalten Conchita Wursts That's what I am och tölp-rapparna Trackshittaz och Woki mit deim Popo blev nämligen så jämn den bara kunde bli - de senare vann med 51% av telerösterna mot Conchitas 49%. Trackhittaz, en duo bestående av Lukas Plöchl och Manuel Hoffelner med artistnamnen G-Neila och Manix blev tvåa i förra årets final bakom Nadine Beiler med genombrottslåten Ouda Tanz. Den blev en jättehit på hemmaplan där den blev singeletta och sedan låg på försäljningslistan i 37 veckor - för att sedan följas av ytterligare tre singlar med topplaceringar.

Låten är en hyllning till rumpan - och en uppmaning till oss att skaka den - i vad duon själva kallar traktor-gangster-party-rap-stil. Det svänger ju en bit, men det sexistiska anslaget och den juvenila texten stinker av överblivet testosteron vilket gör att det här går bort för min del. Får jag bestämma så stannar det här i semin, men jag är inte helt säker på att Europa går på den linjen - humor, party och attityd kan tänkas plocka poäng. Grundtipset är dock att österrikarna kommer att tycka att det finns anledning att omvärdera deltagande nästa år.

Bidragets upphovsmän: Lukas Plöchl och Manuel Hoffelner
Bidragets startnummer: Nummer 16 i semifinal I.
Bidragets text

Österrikes fem senaste bidrag:
2003: Alf Poier - Weil Der Mensch Zählt (6a)
2004: Tie Break - Du Bist (21a)
2005: Global Kryner - Y Así (21a)
2007: Eric Papilaya - Get A Life - Get Alive (semi 27a)
2011: Nadine Beiler - The secret is love (semi 7a, final 18e)

Österrikes bästa placering:
Jodå, Österrike har faktiskt vunnit tävlingen en gång, även om det har hunnit gå 46 år sedan Udo Jürgens fick ställa sig överst på pallen med Merci Chérie.

Läs även andra bloggares åsikter om
Österrike: Trackshittaz - Woki mit deim Popo Reviewed by Pierre on 11:00:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. 2/5 från mig. Sexistiskt, barnsligt, tacky och töntigt i en salig röra. Jag kan dock inte komma ifrån att jag tycker att låten är ganska party och att den har ett litet mini-sug i refrängen. Jag tror dock inte heller att de kommer till final.

    SvaraRadera
  2. "grundtipset är att österrikarna kommer tycka det finns anledning att omvärdera deltagande nästa år"
    säg inte så... det är bra att de är tillbaks (men naturligtvis är Italiens återkomst mycket större)

    SvaraRadera
  3. @Anonym: Jag håller med att det är kul att de är tillbaka, men de verkar ju en smula stingsliga om det inte går deras väg - och det tror jag inte det gör i år. :)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.