Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Nya regler i Andra Chansen

Hoppsan, helt ut ur det blå avslöjade SVT idag en välkommen förändring i Melodifestivalens Andra Chansen! När melloturnén når sitt femte stopp i Karlstad den 2 mars nästa år är nämligen de inledande duellerna dumpade. Istället blir det en rak omröstning i den första omgången. Alla bidragen framförs i en rad, sedan blir det omröstning varefter de fyra bidrag som fått flest röster går vidare till omgång två. Först där blir det dueller - men seedade dueller efter hur många röster bidragen fått i första omgången. Bidraget med flest röster ställs mot fyran medan tvåan ställs mot trean och vinnarna i de duellerna kniper finalplatserna.

Med detta vill man undvika orättvisan i att de mest populära bidragen, som det varit under de sex åren med nuvarande system, har kunnat ställas mot varandra redan i den första omgången. Med det lottade cupsystemet som vi haft nu är faktiskt sannolikheten stor att det sällan varit de två mest populära bidragen som nått final. Jag tycker det här är strålande - framför allt ur rättvisesynpunkt då man nu kommer att slippa frustreras över att alla ens favoriter lottats på samma halva.

Av nyfikenhet har jag kollat upp hur duellerna hade sett ut om de grundats på röstantalet i den första omgången även under de sex senaste åren jämfört med vilka bidrag som faktiskt gick till final. Observera dock att jämförelsen haltar - sannolikt har folk varit mer eller mindre benägna att rösta beroende på vilka som duellerat, röstantalet speglar inte per automatik en låts popularitet. Så här hade det sett ut då:

2007:
Ettan mot fyran: Magnus Uggla - För kung & fosterland mot Jimmy Jansson - Amanda
Tvåan mot trean: Nanne - Jag måste kyssa dig mot Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag
Gick till final 2007: Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag och Sonja Aldén - För att du finns

2008:
Ettan mot fyran: Nordman - I lågornas sken mot E-type & The Poodles - Line of fire
Tvåan mot trean: Carola & Andreas - One love mot Sibel - That is where I´ll go
Gick till final 2008: Nordman - I lågornas sken och Sibel - That is where I'll go

2009:
Ettan mot fyran: Caroline af Ugglas - Snälla snälla mot Amy Diamond - It's my life
Tvåan mot trean: Sarah Dawn Finer - Moving on mot Star Pilots - Higher
Gick till final 2009: Caroline af Ugglas - Snälla snälla och Sarah Dawn Finer - Moving on

2010:
Ettan mot fyran: Jessica Andersson - I did it for love mot Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar
Tvåan mot trean: Kalle Moraeus & Orsa Spelmän - Underbart mot Alcazar - Headlines
Gick till final 2010: Jessica Andersson - I did it for love och Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar

2011:
Ettan mot fyran: The Moniker - Oh my God mot Loreen - My heart is refusing me
Tvåan mot trean: Sara Varga - Spring för livet mot Pernilla Andersson - Desperados
Gick till final 2011: The Moniker - Oh my God och Sara Varga - Spring för livet

2012:
Ettan mot fyran: Sean Banan - Sean den förste Banan mot Top Cats - Baby doll
Tvåan mot trean: Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern - Jag reser mig igen mot Lotta Engberg & Christer Sjögren - Don't let me down
Gick till final 2012: Top Cats - Baby doll och Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern - Jag reser mig igen

Nya regler i Andra Chansen Reviewed by Pierre on 19:12:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.