Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Georgien: The Shin and Mariko - Three Minutes to Earth

Andelen bidrag med svenska upphovsmän i Eurovision Song Contest är på väg nedåt. För två år sedan tävlade tio länder med bidrag med blågula förtecken, förra året var siffran nere på sju och i år stannar det vid sex stycken. Riktigt bra tycker jag, för hur kul det än är att vi har så många duktiga och framgångsrika låtskrivare i Sverige så vore det ännu roligare om deltagarländerna istället valde att uteslutande lyfta fram sina egna! Förra året beklagade jag mig till exempel över att Georgien anlitat Thomas G:son och Erik Bernholm för att skriva deras bidrag - trots att jag verkligen gillade Nodi & Sophies Waterfall - och önskade bot och bättring i form av lite mer nationell färg 2014. Jag får snällt tugga i mig att jag blev bönhörd, även om årets georgiska bidrag inte riktigt var vad jag tänkt mig.

Georgien valde även i år bidrag internt och valet föll på The Shin, en kvartett som bildades i slutet av 90-talet och är stationerad i Tyskland där medlemmarna bor. Killarna i gruppen omtalas som några av Georgiens främsta musiker och kompositörer och beskriver själva sin musik som Georgiens möte med världen i en fusion mellan jazz, scat, funk, fusion, flamenco, Ravel och Shakti. Inför tävlandet i Köpenhamn får de också sällskap av Mariko Ebralidze, en på hemmaplan välmeriterad jazzsångerska.

Ja vad säger man? Gruppen berättar själva att deras låt beskriver de tre sista minutrarna av en lång vandring på väg tillbaka hem till jorden - och utifrån det måste jag dra slutsatsen att man gått vilse fullständigt på slutsträckan. Vi får nämligen ett tre minuter långt ljudexperiment där jag faktiskt gillar en hel del av de separata elementen - det är ingen tvekan om att alla inblandade är rejält musikaliska - men där det känns som om alla fina idéer bara knölats ihop helt slumpmässigt. Resultatet är rejält märkligt - en formlös och svårgreppad ljudmassa som får stort A för kreativitet men ett stort minus för tillgänglighet. Jag kan tänka mig att det här kan få en del jurypoäng, men knappast tillräckligt många för att Georgien ska nå final.

Upphovsmän
Zaza Miminoshvili och Eugen Eliu
Startnummer
Nummer 4 i semifinal II
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Georgien rankas just nu på trettiosjätte plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2008: Diana Gurtskaya - Peace Will Come
Femma
Elva
2010: Sofia Nizharadze - Shine
Trea
Nia
2011: Eldrine - One More Day
Sexa
Nia
2012: Anri Jokhadze - I'm a Joker
Fjortonde
-
2013: Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani - Waterfall
Tia
Femtonde


Bästa placering
Nia, två gånger; 2010 för Shine med Sofia Nizharadze och 2011 för One More Day med Eldrine.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Georgien: The Shin and Mariko - Three Minutes to Earth Reviewed by Pierre on 16:11:00 Rating: 5

8 kommentarer:

  1. Har tänkt en stund vad man kan skriva om detta, men kom till slut fram till att jag bara håller med om det du säger och att det här absolut inte går till final...märkligt var ordet.

    SvaraRadera
  2. Först av allt: Nej den går inte till final. MEN det här är enligt mig den fjärde bästa låten i semi två (enbart slagen av Norge, Malta och Irland) Den är extremt musikalisk, annorlunda och sticker ut på helt rätt sätt. jag tycker den är urcharmig och en av de mest välgjorda låtarna i hela tävlingen. Lite osäker på om det kommer vara lika awesome live. Den här är nr 11/37 på min ranking:-) (och ja jag vet att få håller med mig)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... det var otippat! Men jag har inte helt svårt att förstå det heller. Det ÄR helt klart både musikaliskt och annorlunda, men på mig träffar det inte rätt, det blir bara märkligt - men dåligt skulle jag inte kalla det heller.

      Radera
    2. Ja känns som jag är ganska ensam om att tycka så. men jag gillade den direkt faktiskt!

      Radera
  3. Ja den är märklig, verkligen men jag gillar precis som du säger pierre, dlar av låten :) på min lista hamnar den på plats 31 av 37
    Betyg 3,5 av 10

    Bästa låt från Georgien är helt klart Shine!!

    SvaraRadera
  4. 0/5
    Delar härmed ut min andra nolla. Får nästan en psykos när jag lyssnar på denna. Orkar bara inte, det är så hemskt rakt igen, finns absolut inget jag gillar. Tippar att den kommer näst sist i semi 2.

    SvaraRadera
  5. Johanna - du är inte ensam här längre! :D Eller ja, jag måste först erkänna att jag faktiskt håller med om Pierres kritik och att jag själv inte fattade den alls första gången, men jag känner mig ändå mer positiv. Det kanske har något att göra med just det där svårgreppade i låten - jag gillar att bli utmanad helt enkelt :) Får lite Dino Merlin-vibbar vilket aldrig är fel! :D
    Snackar man finalplats så känns det rätt kört........jag tror tyvärr att den oförtjänt kan hamna sist, åtminstone hos tittarna :/
    4/5

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det inte bara är jag som gillar detta!

      Radera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.