Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför final i Norge

Ikväll väljer Norge eurovisionbidrag - det är dags för final i årets upplaga av Melodi Grand Prix. Jag har varit ganska sval i omdömena om låtarna i de tre inledande deltävlingarna och jag är rädd att det ser ungefär likadant ut nu när det är dags att titta närmare på finalisterna - det är inte mycket norrmännen har att hänga i eurovisiongranen i år. Men det finns åtminstone ett lysande undantag! Väljer de rätt ikväll kan det bli en riktigt givande eurovisionvecka i Malmö i maj för norrmännen.

Du kan se finalen live över nätet med start kl. 20.00 här eller här. Så här tycker jag om de tävlande (Länkarna går till bidragens framförande i de inledande deltävlingarna):

1. Vidar Busk - Paid My Way (Timothy Scott McConnell, Vidar Busk)
Fältet inleds med rockabilly framfört av Vidar Busk, prisbelönt och väletablerad hemma i Norge, främst inom bluesgenren. Det här har ju alldeles uppenbarligen sin publik, men själv känner jag mig lika frustrerad och oförstående som när the Playtones eller Top Cats snor finalplatser i Melodifestivalen på roligare bidrags bekostnad.

2. Fjellfolk - Ulvetuva (Trym Bjønnes)
Traditionella nordiska folktoner med en rejäl dos mystik och naturromantik skulle kunna vara en beskrivning av vad jag tycker Norge borde skicka till Eurovision betydligt oftare. Tolkar man det som att jag vill ha ett enformigt och enerverande mässande med fiolalibi - som bara pågår, pågår och pågår tills det äntligen tar slut så har man dock missuppfattat mig totalt.

3. Adelén - Bombo (Ina Wroldsen, Quiz, Larossi)
Det där är egentligen ett rejält överbetyg med tanke på hur fantastiskt illa stackars sextonåriga Adelén sjöng när hon vann sin deltävling. Nej, betyget bygger snarare på hoppet om skärpning i finalen - och framför allt på hur svårt jag har för att värja mig mot den här typen av dansant euroschlager. Även om jag hellre hört den från säg, Spanien. En vinnare på schlagerdansgolven, men det räcker nog inte till ikväll.

4. Gromth feat. Emil Solli Tangen - Alone (Gromth, Emil Solli-Tangen, Sven Atle Kopperud)
My heart is yours-Didriks operaskolade lillbrorsa tillsammans med growlande rockbandet Gromth låter på pappret som ett rätt spännande upplägg. Vi bjuds på en dramatisk musikalisk berg- och dalbana där vi kastas mellan stilarna, hela tiden med viss rädsla för att spåra ur - för att avsluta med känslan av jaha, var det inte mer än så här? Det är udda, intressant och sticker ut - men idén var roligare i teorin än i praktiken.

5. Gaute Ormåsen - Awake (Gaute Ormåsen, Jesper Borgen, Fredrik Borgen)
30-årige Gaute blev Idol-tvåa för tio år sedan och visar i den här moderna poplåten prov på en rejält irriterande faiblesse för falsettsång. Låten i sig är inte helt fel och falsettsång kan definitivt ha sin plats - men inte om man envisas med att klämma in sådana toner precis hela tiden under tre minuter.

6. Lucky Lips - Sweet & Heavy (Malin Pettersen)
Femmannabandet Lucky Lips, frontade av den rosahåriga sångerskan och låtskrivaren Malin Pettersson, knep juryns wildcard och gled därmed in i finalen som sista bidrag. De måtte ha fått det på musikaliska meriter - det är tydligt att de kan sin country - men country av det mer traditionella slaget är inte min påse och den här låten känns rätt hopplös.

7. Datarock - Underground (Fredrik Saroea, Pål Myran-Håland)
De fyra killarna i Datarock utgör ett väletablerat namn, både som live- och albumartister, men också för all musik de gjort i dataspel och reklamsnuttar. Här får vi medryckande 70-talsdisco, med killarna iförda sina trademarks som liveartister - röda träningsoveraller och solglasögon. Jag gillar det jag hör, men det känns lite som om att de hade bra idéer - men att de inte räckte till en hel låt.

8. Annsofi - I'm With You (Alexander Rybak)
Jodå, fiolen finns där när Alexander Rybak nu är tillbaka i Melodi Grand Prix, den här gången som låtskrivare åt 18-åriga Annsofi, trea i norska X Factor för tre år sedan. Låten är en svulstig ballad och Annsofi framför den med äran, men i mina öron håller låteländet mest på att åbäka sig fram och tillbaka utan att ta sig någonstans. Nej tack.

9. Margaret Berger - Feed You My Love (Karin Park, Robin Lynch, Niklas Olovson)
Sval electro brukar sällan funka i eurovisionsammanhang, så det var nog fler än en som höjde på ögonbrynen när Margaret Berger, Idol-tvåa 2004, gick till final som deltävlingsetta med sin suggestiva electroballad. Sedan dess har den blivit en jättehit i både Norge och mina lurar - och seglat upp som segerfavorit i finalen. Jag håller tummarna för Margaret i kväll - så här kan eurovision låta 2013.

10. Sirkus Eliassen - I Love You Te Quiero (Magnus Eliassen, Erik Eliassen)
Bröderna Magnus och Erik Eliassen, som hör till de riktiga storsäljarna i Norge de senaste åren, avslutar finalfältet med latinocircus tillsammans med fyra jättekaniner. Det är banalt men svänger tillräckligt tillräckligt mycket för att jag skulle kunna köpa det - om det inte vore för brödernas förkärlek till clownerier på scenen. Jag kan lyssna, men orkar inte se.
Inför final i Norge Reviewed by Pierre on 13:20:00 Rating: 5

1 kommentar:

  1. Årets, i kamp med Danmark absolut sämsta final år 2013. Finns en bra låt, två urusla och resten ganska tråkiga. För att börja med de urusla så är de Adelén - Bombo och i synnerhet Datarock - Underground. Island och Danmark valde sina bästa låtar så jag hoppas verkligen att även Norge gör så och då vinner inte nån av dessa. Men tyvärr tror jag att den förstnämnda gör det.

    Den helt överlägset bästa låten är istället Margaret Berger - Feed You. Norge gör som Island och Danmar, välj den bästa låten - välj Margaret Berger - Feed You

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.