Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför Melodifestivalens första deltävling

Med bara timmar kvar innan startskottet går för Melodifestivalens första deltävling nere i Karlskrona har jag lyssnat in mig på de 2 minuter och 30 sekunder långa klippen av kvällens låtar som nu ligger ute hos SVT (du kan höra dem här). Det är hög tid att summera intrycken och ge sig på ett tips inför kvällen!

Enligt såväl spelbolagen som förståsigpåare så är David Lindgren storfavorit ikväll och tippas enkelt ta en av finalplatserna. Det är svårt att tippa emot förra årets succé från ingenstans - men jag är nog inte lika övertygad om att det går vägen en gång till. Ingenkänningsfaktorn från både hans eget och Dannys bidrag från förra året är väl stor och mera av samma är inte alltid ett vinnarrecept - hur proffsigt och snyggt det än framförs. Grundtipset får bli att han når final, men ett mer spännande spel är att istället sätta slantarna på duon Yohio och Anna Järvinen.

Yohios softa rock har vi hört förut, men definitivt aldrig med den här förpackningen. Hans mer än udda uppenbarelse pimpad med säkerhet, självförtroende och hookiga ooh-oohn luktar final lång väg. Samma sak vill jag säga om Anna Järvinen även om de båda sinsemellan låter som sprungna ur olika solsystem. Annas spröda men säkra röst levererar en av de såväl vackraste som rättframma och innerliga texter vi har hört i den här tävlingen - och det borde om någon rättvisa finns betala sig bra.

En personligt favorit i fältet är Michael Feiner & Cajsas We're still kids. Jag hade svårt att greppa den efter minutklippen som släpptes i torsdag - men nu har den satt sig rejält. Jag älskar den där udda placerade saxofonen! Hur det än går ikväll lär den få ett långt liv i mina hörlurar och (åtminstone) med hjärtat tippar jag att den kan få en andra chans ikväll. Just platserna fyra till sex känns svårast att tippa, men jag tippar att det står mellan Feiner & Cajsa, Cookies'n'Beans och Eric Gadd - och i den ordningen om jag får bestämma - medan övriga två i deltävlingen är avhängda. Ungefär så - nu kör vi!

Här är hela startfältet ikväll (med länkar till de långa klippen av låtarna):
1. David Lindgren - Skyline (Fernando Fuentes, Henrik Nordenback, Christian Fast)
2. Cookies'n'Beans - Burning flags (Fredrik Kempe)
3. Jay-Jay Johanson - Paris (Jay-Jay Johanson)
4. Mary N'Diaye - Gosa (Johan Åsgärde, Mattias Frändå, Mary N’diaye)
5. Eric Gadd - Vi kommer aldrig att förlora (Eric Gadd, Thomas Stenström, Jacob Olofsson)
6. Yohio - Heartbreak Hotel (Johan Fransson, Tobias Lundgren, Tim Larsson, Henrik Göranson, Yohio)
7. Anna Järvinen - Porslin (Björn Olsson, Martin Elisson)
8. Michael Feiner & Caisa - We're still kids (Michael Feiner, Caisa Ahlroth)
Inför Melodifestivalens första deltävling Reviewed by Pierre on 17:18:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Har också fastnat för Feiner och Caisas lå, tycker den e den bästa i kväll följd av Anna Järvinen

    SvaraRadera
  2. Är lite besviken att du Pierre inte gav oss dina klassiska discoglobs betyg till kvällens låtar.

    SvaraRadera
  3. @Philip: De kommer under dagen, jag hann inte igår kväll! :)

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för att du har lagt upp dom nu.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.