Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför Melodifestivalens tredje deltävling

I eftermiddags släppte SVT i vanlig ordning de lite längre klippen av kvällens tävlande bidrag i den tredje deltävling, och jag har givetvis haft dem som soundtrack till eftermiddagen. Efter ett vid det här laget rätt rejält antal genomlyssningar är det dags att sammanfatta läget inför kvällen.

Mitt tippande i de två inledande deltävlingarna har på sin höjd gått sådär, så där är med viss bävan jag försöker mig på att bena ut kvällens deltävling, särskilt som det dessutom känns jämnare och mer svårtförutsägbart än vanligt i den här deltävlingen - men så här tänker jag om kvällen:

Det är märkligt tänkt av SVT att låta alla de tre första deltävlingarna inledas med likartad dansant schlagerhouse framfört av manlig solist. Det gynnar knappast Eddie Razaz, trots att jag tycker att hans Alibi är den starkaste av de tre. Finns det någon rättvisa går han till final ikväll, men frågan är hur mätta ni där hemma är efter David Lindgren och Anton Ewald? Även Amanda Fondell borde ligga bra till - eller åtminstone hennes låt. Själv älskar jag Amandas vokala krumbukter och skruvade scenspråk, men hon har en förmåga att spela över ibland - och vilken status hon har egentligen hos Svensson? Ett grundtips får ändå bli att hon går vidare i tävlingen ikväll. Själv är jag helsåld på Martin Rolinskis frossande i 80-talsnostalgi och jag hoppas verkligen att tillräckligt många känner som jag ikväll, även om jag ju inser att Modern Talking-esqe pop är långt ifrån det hetaste 2013. Risken finns att jag blir gruvligt besviken ikväll.

Apropå på det så har ju Ravaillacz seglat upp som en outsider i förhandssnacket. En kommentatör skrev att det behövs annorlunda bidrag i tävlingen - och att vi tråkmånsar kommer att få en näsbränna ikväll. Jag är den förste att välkomna annorlunda bidrag i tävlingen - liksom intelligent och genomtänkt humor. Jag missar dock helt vad som kan tänkas vara roligt i En riktig jävla schlager. Den känns mest som resultatet av alltför många Guinness på en after work i en överhettad herrbastu - en haderian-melodi som fyllts med krystade rim framförda med ett flåsigt åh-vilken-härlig-distans-vi-har-till-det-här. Jättekul? Det kan säkert fungera mycket bättre än det förtjänar ikväll.

Med Caroline af Ugglas framfart i tävlingen med Snälla, snälla 2009 måste hon räknas med ikväll även om jag mest tycker det känns som mer av samma, fast utan varken gummistövlar eller en lika effektiv melodi. Dock stor fördel av att Caroline känns alldeles äkta och så närvarande att det känns som att hon sitter intill i tvsoffan. Jag tror inte det räcker till final ikväll, men en andra chans är mycket möjlig.

Janet Leon spelades som en jättefavorit inför deltävlingen, vilket riskerar att bidra till ett rejält antiklimax ikväll. Sådana förväntningar lever inte Heartstrings upp till, och när Janets röst enligt rapporter dessutom inte är hundra procent inför kvällen så kan det här bli kvällens bomb. State of Dramas chans ligger i att mobilisera rockfansen, men köper de verkligen den här polerade reklamradiovarianten? Jag tycker det låter genuint men alldeles för platt och ointressant. Grundtipset blir nedre halvan, med rejält utrymme för skräll. Trots att det inte är något större fel alls på Elin Peterssons Island så räknar jag ut den ikväll, i den här konkurrensen är den alltför snäll och anonym. Ungefär så!

Här är alla länkar till de längre klippen med kvällens bidrag:

Startfältet i den tredje deltävlingen:
1. Eddie Razaz - Alibi (Peter Boström, Thomas G:son)
2. Elin Petersson - Island (Elin Petersson)
3. Ravaillacz En riktig jävla schlager (Kjell Jennstig, Leif Goldkuhl, Henrik Dorsin)
4. Amanda Fondell - Dumb (Freja Blomberg, Fredrik Samsson)
5. Martin Rolinski - In and Out of love (Thomas G:son, Andreas Rickstrand)
6. Caroline af Ugglas - Hon har inte (Heinz Liljedahl, Caroline af Ugglas)
7. State of Drama - Falling (Göran Werner, Sebastian Hallifax, Emil Gullhamn, James Hallifax)
8. Janet Leon - Heartstrings (Fredrik Kempe, Anton Malmberg Hård af Segerstad)
Inför Melodifestivalens tredje deltävling Reviewed by Pierre on 14:09:00 Rating: 5

19 kommentarer:

  1. Jag tror
    Till Final:
    Amanda Fondell och Eddie Razaz

    Till Andra chansen:
    Martin Rolinski och Ravaillacs

    5a: State of drama
    6a: Caroline af Ugglas
    7a: Janet Leon
    8a: Elin Petersson

    Jag hoppas () i parentesen mitt betyg
    Till Final:
    Caroline af Ugglas (4+) och Amanda Fondell (4)

    Till andra chansen:
    Eddie Razaz (4) och Martin Rolinski (4)

    5a: State of Drama (4)
    6a: Janet Leon (3+)
    7a: Elin Petersson (2)
    8a: Ravaillacs (1+)

    SvaraRadera
  2. Nu tändes mitt hopp igen :) Vi kan ju hoppas på att den här omröstningen hos aftonbladet stämmer bättre än publikomröstningen.


    Vem är din favorit i kväll?

    Amanda Fondell 28.31%

    Caroline af Ugglas 19.19%

    Martin Rolinski 15.85%

    Ravaillacz 11.96%

    Eddie Razaz 8.98%

    State of Drama 6.68%

    Janet Leon 5.87%

    Elin Petersson 3.16%


    Totalt antal röster: 2,215
    Gå tillbaka till frågan
    Omröstningen ger en bild av vad de av Aftonbladets läsare som valt att rösta på nätet tycker. Resultatet ska inte ses som representativt för allmänheten, eller för Aftonbladets läsare i sin helhet.

    SvaraRadera
  3. @fille: Ser ju hoppfullt ut i alla fall, men njaaa, jag tror inte den där ställningen håller när alla väl har hört låtarna. Snart får vi se!

    SvaraRadera
  4. Attans va gott: De två i mina ögen urusla bidragen med Eddie och Janet gick inte vidare. Är nöjd med det mesta även om jag tycker det är synd att en så bra låt som Dumb försvann på grund av en sångerska som inte kunde bära upp den. Skönt också att alla belackare av Ravaillacz fick sig en känga. I synnerhet journalisten Tobbe Ek som skämde ut sig fullständigt. Han hoppar väl av ilska nu :-)

    SvaraRadera
  5. @Anonym: Men var ligger den där kängan? Går inte tävlingen ut på att plocka ett bidrag till Eurovision Song Contest? VILL vi se Ravaillacz där?

    SvaraRadera
  6. Nej Pierre jag håller inte alls med dig där. Självklart handlar det om att hitta en vinnare men det måste väl för tusan få vara underhållning också. Är såååååååå satans trött på alla dessa eurodiscolåtar som låter likadant allihopa med samma robotdansare. Det är inte ofta jag gläds över andras miss så förlåt mig Eddie och Janet men jag är så glad att vi slapp än mer såna bidrag i final.

    Oavsett vilket Pierre var hittar du någon ESC vinnare i dessa tre deltävlingar? David Lindgren gillar jag som person men låten är bedrövlig. Yohio är ok. Louise Hoffsten gillar jag men låten är bara ok. Sean Banan är det största skämtet av alla och han förnedrar tävlingen fan så mycket mer än de fyra gubbarna i så fall. Nu tycker inte jag det men om man måste jämföra. Inte heller de två ikväll lär ha någon chans.

    Kängan jag pratade om var mest riktad till Tobbe Ek som uttalade sig så jävla fult. Gillar inte sånt. Man måste respektera alla bidrag. Men ikväll är jag glad :-)

    Snart slut med anonymiteten för mig här. Har bara inte orkat kolla upp det där än :-)

    SvaraRadera
  7. @Anonym: Haha... jag väntar fortfarande på att någon ska förklara var underhållningen finns i Ravaillacz nummer. Självförnedringen?

    Och nej, precis som jag skrev efter deltävlingen idag så har jag också svårt att se ett eurovisionbidrag någonstans så här långt.

    SvaraRadera
  8. Har faktiskt också väldigt svårt att hitta en låt som skulle kunna klara sig bra internationellt. Det skulle kanske möjligen vara Yohio som sticker ut och kanske skulle funka bra.

    För min egen del så skulle jag jätte gärna vilja skicka Caroline <3

    Har vi någon som skulle kunna vara en möjlig vinnare i nästa deltävling? och som sedan skulle kunna funka i Europa? Möjligen Robin Stjernberg?

    SvaraRadera
  9. Med all respekt Pierre och läs nu klart allt innan du blir sur :-) Vad har du för rätt att sätta dig på dina höga hästar och utgöra mall för vad som är underhållning och vad som är kul? Uppenbarligen tyckte jättemånga att det var roligt och underhållande.

    Det var precis på samma sätt för mig förra året. Jädrar vad jag hatade Ranelidbidraget, mycket för att jag inte gillar honom överhuvudtaget. Men då är vi där igen. Vad har jag för rätt att sätta mig på mina höga hästar och utgöra mall för underhållning. Jag begrep inte det där alls men uppenbarligen gjorde många det och då är det väl bara för mig att gräva ned det där och koncentrera mig på fortsättningen.

    Många älskade de ryska gummorna förra året och andra gjorde inte det. So what. ESC ska vara underhållning och tack och lov har inte alla samma humor eller musiksmak. Satan vad tråkigt det hade varit. Tycker du inte det :-)

    Fille: Carolines låt är en av dem som växer mest efter varje lyssning. Jag köpte de flesta låtarna förutom Eddie och Janet. Därmed inte sagt att alla de andra sex var bra men de var helt ok.

    SvaraRadera
  10. @Anonym: Haha... du läser saker jag inte skriver. Jag skulle uppriktigt vilja höra någon beskriva underhållningsvärdet i Ravaillacz, på samma sätt som jag beskriver låtar jag gillar - för att försöka förstå vad andra ser. Vad det har med resten av ditt inlägg att göra förstår inte jag.

    SvaraRadera
  11. Hoppas på en repris för Caroline från 2009 men den här gången att hon tar en placering till :)

    Men Ravallacz och Ranelid, visst folk tycker kanske det är kul men tror att folk röstar på dem i protest mot hela tävlingen. I och för sig tyckte jag att Ranelid var väldigt rolig men jag röstade inte förra året

    SvaraRadera
  12. För att utveckla lite; när det gällde Ranelid eller de ryska gummorna som du nämner kunde jag ändå förstå varför andra gillade dem även om jag själv inte gjorde det - och det förklarades vitt och brett. I fallet Ravaillacz är det fortfarande ett mysterium.

    @fille: Det där tycker jag är så märkligt. OM det nu skulle vara någon form av protest mot hela tävlingen - hur orkar man engagerar sig i något man uppenbarligen inte gillar?

    SvaraRadera
  13. @Anonym: Haha jag kan inte släppa ditt resonemang om höga hästar. Det du säger är ju att om andra nu röstar fram sådant jag (eller du) inte gillar så ska man knipa käft och acceptera..? Eller nåt åt hållet i alla fall. Det resonemanget går helt på kollisionskurs med hela min syn på tävlingen - en stor del av nöjet ligger ju just i hur olika man tycker om de tävlande. När jag träffar mina lika nördiga polare och kollar eurovision kan diskussionerna bli både höga och vassa - men det hör liksom till. Vilket leder till att...

    ...om du tror att jag är ens i närheten av att bli sur som du skrev så cyklar du rejält. Jag älskar den här typen av diskussioner. :)

    SvaraRadera
  14. Jag tror ärligt talat inte att det bara handlar om proteströstning. Kan bara ta ett exempel. Under tävlingen fick jag sex sms från kompisar som skrev typ detta om Ravaillacz: "Jag tycker den är helt fantastisk." "Fullkomligt älskar hela detta paketet."Fy fan va goa de är gubbarna" mm.

    Om jag sen går till mig själv kan jag säga som så här. I mitt "vanliga musikliv" är texter viktiga för mig. När det gäller den här typen av musik skiter jag fullständigt i texten. Varför? För att den betyder inget här. Kolla andra texter. Dannys In the club hyllades trots att just dessa ord upprepas 200 gånger eller liknande. Hela ESC och främst MF bygger ju på la la la eller woh woh woh eller liknande. Därför är det grymt skönt med låtar som bryter av ibland.

    Jag tyckte dessutomatt Ravaillaczs uppträdande var kul och låten svängde faktiskt, vilket överraskade mig. Gillar framförallt Claes Malmberg och det gör ju sitt till också. Den här låten har ingen chans i ESC men varför bry sig om det? Den vinner inte MF så varför inte kunna ta lite annorlunda grejer också.

    Skulle du hellre vilja ha en final med David Lindgren, Anton Ewald, Sean Banan, Janet Leon, Swedish Housewifes, Eddie Razaz, Martin Rolinski, Michael Feiner & Cajsa och två andra från fjärde deltävlingen som låter likadant. När ska man ens veta när en låt slutar och den andra börjar? Variation är väl ändå det viktiga

    Av alla de jag nämnde där tycker jag Martin Rolinskis låt är överlägsen på grund av att den är melodiös på ett sätt de andra inte ens kan stava till :-)

    SvaraRadera
  15. Då är vi på samma linje Pierre för jag älskar också det :-)

    Nej, jag menar definitivt inte att man ska knipa käft. Tro mig det gjorde inte jag när Ranelid vann förra året :-)

    Men jag menar man ska inte förlöjliga andras åsikter och få det att framstå som att om de gillar någon låt då är de dumma i huvudet eller nåt. Diskutera och förlöjliga ligger långt ifrån varandra.

    Säger absolut inte att du har gjort det men tyvärr har allt för många gjort det.

    Jag heter Anders förresten och kommer att fixa det här senare :-)

    SvaraRadera
  16. @Anonym: *fniss* Nu sätter ju DU dig på höga hästar i alla fall - om du nu buntar ihop en hög låtar du inte gillar eller förstår. JAG skulle vilja ha en final med låtarna som har störst chans att göra bra ifrån sig i Eurovision, oavsett om alla hör till samma genre eller om det leder till att startfältet ser ut som ett dansbands-SM eller fan vet vad. Och jo, det stör mig en smula att det fokuset inte finns i Melodifestivalen som det gör i andra länders uttagningar. Som det är nu är risken att vi står med tio Ravaillacz när det är dags för final. Jag köper helt ditt resonemang om texterna, jag framhåller alltid om att det handlar om ett paket - och där kan texten spela större eller mindre roll.

    SvaraRadera
  17. Nu måste jag hoppa i säng här för jag ska upp tidigt imorgon men en liten avslutning :-)

    Kan inte alls se vad det har med höga hästar att göra. Jag vill helt enkelt inte ha en final där allt låter lika. Underhållande bidrag är alltid välkomna för att bryta av för de vinner ju inte ändå.

    Kvällens tävling bekom mig inte ett skit men det gjorde Österrikes igår. Årets bästa låt oavsett land Rise above the sky - Falco Lueau ratades och det är surt, vilket det även är att Mikael Saari missade segern i Finland till ett ökenbidrag.

    Ok ha det gott. Vi hörs

    SvaraRadera
  18. @Anonym: De höga hästarna ligger just i att du buntar ihop dem och säger att de låter lika utifrån dina preferenser. De gör de inte. Men sov så gott! :)

    SvaraRadera
  19. Jag menar i samma musikstil :-) Du får väl för tusan lära dig att lyssna :-) Skojar bara. Det var jag som var otydlig :-)

    Detsamma du

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.