Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför Melodifestivalens final

Det är dags - imorgon väljer Sverige eurovisionbidrag i Melodifestivalens final i Friends Arena! Allt pekar dessutom, i motsats till förra årets promenadseger för Loreen, på att det blir en riktigt spännande final. Nog pekar spelbolagen ut Yohio som klar favorit - men jag tycker det finns gott om tecken på att han har hård konkurrens att vänta.

Det är faktiskt till och med lite märkligt att han i sådan hög grad toppar såväl oddstabeller som förhandsundersökningar - när det saknas motsvarande placeringar på försäljningslistorna. Man tror på Yohio - men vill inte köpa låten. På de listorna är det istället Robin Stjernberg, Anton Ewald och Sean Banan som regerar trots att jag tänker mig att Yohios publik i stor utsträckning borde höra till musikköpargenerationen. Kanske är det så att man snarare gillar helhetspaketet på scenen än låten i sig? Det känns inte helt långsökt, men samtidigt tror jag man är ute på djupt vatten om man låter det avgöra.

Blandar vi dessutom in de internationella jurygrupperna som ju står för hälften av poängen i finalen känns ekvationen om vem som vinner än mer svårlöst. Eftersom tittarnas röster fördelas procentuellt kan juryns röster få stor betydelse om det visar sig att tittarna inte har någon tydlig favorit - men att förutsäga vad de elva jurygrupperna känns väldigt svårt. Framför allt tycker jag det ska bli intressant att se hur mer konservativa länder ställer sig till just Yohios androgyna mangafigur - eftersom det kan bli helt avgörande för resultatet både på lördag och i Eurovision Song Contest om han skulle gå och vinna. Somliga menar att det var just sådana drag som gjorde att Europa in köpte The Ark när de tävlade.

Nej, för egen del tycker jag det känns som en väldigt öppen final med ett helt knippe tänkbara vinnarkandidater - och även om ingen av dem har potential att upprepa förra årets eurovisionseger så kan vi nog få en riktigt hygglig placering om vi väljer rätt. Jag har gått igenom hela startfältet låt för låt och bedömt dem dels efter eget tycke - och dels efter vilka chanser jag tror de har på lördag. Så här tror och tycker jag:

1. Ulrik Munther - Tell The World I'm Here (Peter Boström, Thomas G:son, Ulrik Munther)
Ulrik var ju storfavorit inför Melodifestivalen, men sedan han väl tävlat och gått till final så avtog buzzet - även om han fortfarande med all rätt nämns som en toppkandidat. Minns till exempel hur jurygrupperna lyfte hans Soldiers till bronsplats ifjol, ett scenario som mycket väl kan upprepas med råge. Ur ren eurovisionsynpunkt undrar jag om inte det här vore det bästa valet - men jag är tveksam till att han har tillräckligt tittarstöd för att det ska hända. För egen del är jag kluven. Jag gillar det jag hör men känner mig samtidigt manipulerad till det - låten känns som ett smart pussel av referenser till andra låtar.

2. David Lindgren - Skyline (Fernando Fuentes, Henrik Nordenback, Christian Fast)
Förra året var David Lindgren nykomling och dark horse, fördelar som han inte kan dra nytta av den här gången. Jag är dock tveksam till att han får den jumboplacering som oddsmakarna verkar tro på. Jag tycker själv att Skyline är en betydligt svagare låt än Shout it out och väl mycket en upprepning av den. Jag tror inte heller att tittarna är med på tåget - men jurygrupperna har inte perspektivet på vem David är och hur det lät ifjol (då de för övrigt älskade Shout it out) - jag tror deras poäng åtminstone räddar honom från att bli sist.

3. State of Drama - Falling (Göran Werner, Sebastian Hallifax, Emil Gullhamn, James Hallifax)
State of Drama gick överraskande till final som enda bidrag i rockton i deltävlingen i Skellefteå. I finalen har de dock ordentlig konkurrens om de rösterna - och den här gången tror jag de står sig ganska slätt. Jag tycker fortfarande det här låter helt ok som en låt i reklamradions spellistor tillsammans med 3 Doors Down och Nickelback, men jag har svårt att se den som en melodifestivalhit. Det blir nedre halvan på lördag - kanske till och med väldigt långt ner på den.

4. Anton Ewald - Begging (Fredrik Kempe, Anton Malmberg Hård af Segerstad)
Anton blev ju tvungen att ta varvet om Andra Chansen för att ta sig till final vilket knappast var en nackdel i hans fall. Som ett för den stora massan nytt namn med en låt som växer med lyssningarna är den ronden snarare en fördel för honom i finalen. Topplaceringar på försäljningslistorna tyder på stort stöd och en placering på övre halvan känns klart inom räckhåll. Även jag har behövt några veckor för att ta till mig låten - vilket gör att jag inte riktigt tror på Begging som eurovisionmaterial.

5. Louise Hoffsten - Only the dead fish follow the stream (Louise Hoffsten, Sandra Bjurman, Stefan Örn)
Finalens enda kvinna startar mitt i fältet - även om jag inte tror att just den faktorn kommer att spela någon större roll för slutresultatet. Jag tycker att låten är alldeles för anonym, men Louise har ett eget uttryck, särskilt i det här fältet, och en stor fanbas. Att hon är stor hemma i Östergötland råder det ingen tvekan om alls - i en omröstning i länets största tidning Corren kammar hon ensam hem nästan hälften av rösterna! Jag tror dock inte att de rösterna kan räcka längre än till en placering i mitten.

6. Ralf Gyllenhammar - Bed on fire (Ralf Gyllenhammar, David Wilhelmsson)
Jag tror det är här rockrösterna hamnar på lördag - men jag tror dessutom att Bed on fire slår bredare än så vilket kan göra den riktigt farlig. Det är faktiskt dessutom Ralfs odds som har sjunkit mest under den senaste veckan. Som jag sagt tidigare är det här inte riktigt min grej, men det är svårt att inte drabbas av energin och intensiteten i både låten och framförandet - och jag utesluter inte att han faktiskt skulle kunna drabba hela Europa. För min egen del föredrar jag andra bidrag - men Sveriges eurovisionbidrag 2013 kan tänkas komma att låta så här.

7. Ravaillacz En riktig jävla schlager (Kjell Jennstig, Leif Goldkuhl, Henrik Dorsin)
Jag börjar tycka att det känns som en riktigt bra idé att låta en jury rösta även i deltävlingarna. Jodå, jag kan förstå att en del tycker att det här är kul, men jag är rätt tveksam till att de som röstade Ravaillacz till final gjorde det med tanke på låten som ett potentiellt eurovisionbidrag - och den tanken tycker jag det är rimligt att man har redan i deltävlingarna. I finalen brukar tittarna dock hitta det fokuset igen vilket förmodligen och förhoppningsvis drabbar Ravaillacz hårt. Och nej, jag tycker varken det här är kul eller bra.

8. Sean Banan - Copacabanana (Sean Banan, Ola Lindholm, Hans Blomberg, Joakim Larsson)
Lite kul tycker jag dock att Sean Banan är - men med eurovisionglasögonen på är även det här ett bidrag som går bort helt. Givetvis lär Sean kamma hem ett helt gäng röster från yngre tittare även på lördag, men den här gången lär det inte räcka längre än till platserna under mittenstrecket. Det hade för övrigt varit riktigt kul att få bugga de internationella jurygruppernas reaktioner när de ser och hör Copacabanana.

9. Robin Stjernberg - You (Robin Stjernberg, Linnea Deb, Joy Deb, Joakim Harestad Haukaas)
Robin och hans You verkar vara en riktig vattendelare i årets tävling - från de som hatar falsettorgien intensivt till de som tycker det är tävlingens bästa bidrag. Jag lutar åt de senare - och vi verkar ha hunnit bli ganska många vid det här laget, för i skrivande stund är det faktiskt You som toppar försäljninglistan på iTunes. Att låten väcker känslor är knappast en nackdel i eurovisionsammahang och sätter Robin låten på lördag kväll så tror jag att han om någon kan bli lördagens skräll - och kanske till och med vinnare.

10. Yohio - Heartbreak Hotel (Johan Fransson, Tobias Lundgren, Tim Larsson, Henrik Göranson, Yohio)
Sist ut är så storfavoriten enligt spelbolag och tittarundersökningar. Som jag skrev i inledningen är jag varken övertygad om att det här faktiskt blir vinnaren - eller att det är starkast möjliga bidrag att skicka ut i Europa. Jag gillar Yohio och tycker att både han och den visuella inramningen till Heartbreak Hotel funkar kanon. Låten däremot känns varken 2013 eller särskilt upphetsande - den känns som något vem som helst kunnat framföra. På 80-talet. Det är svårt att säga emot haussen omkring Yohio - men jag tror inte det här är vinnaren.

Läs även andra bloggares åsikter om
Inför Melodifestivalens final Reviewed by Pierre on 08:11:00 Rating: 5

18 kommentarer:

  1. Usch vad tråkigt det är att behöva vara så negativ men vad annat kan man vara när man står inför den sämsta Melodifestivalfinal sen jag vet inte när. Brukar tycka om att utveckla vad jag tycker om bidragen men det blir bara så tråkigt och negativt så jag sätter bara poäng mellan 0-10.

    6 poäng
    Ulrik Munther - Skaplig låt men lite själlös artist
    Yohio - Skaplig låt men jag tror Europa har svårt att ta till sig den.
    Ravaillacz - Helt chanslös i Europa men inte mindre kul för det när allt inte behöver vara gravallvarligt

    2 poäng
    Ralf Gyllenhammar
    Louise Hoffsten
    State of drama

    0 poäng
    David Lindgren
    Robin Stjernberg
    Anton Ewald
    Sean Banan

    Kan inte minnas att jag någonsin sett en final där det åtminstone har funnits ett bidrag jag gett en sjua. Inte heller att jag gett fyra nollor. Usch sicken tråkig final. Brukar sitta som klistrad men nu vet jag inte ens om jag kommer att titta. Nej jag väntar på ESC istället.

    SvaraRadera
  2. Robin Stjernbergs falsksång är tom när det gäller MF värre än det mesta. Visste inte ens att man kunde nå såna falska toner som han lyckas med.

    Anton Ewald å andra sidan lyckas med något annat. Ett mer påklistrat och falskt leende har inte synts i MF sedan Carolas dagar.

    SvaraRadera
  3. Helt sanslöst att vissa tror att falsett = falsksång. Vilken rätt tror sig dessa tydligen helt omusikaliska människor ha att kommentera sång överhuvudtaget? Eller har de ett totalt misslyckat ljudsystem på sin TV? Robin Stjernberg sjunger inte falskt. OK han påverkades av nerver speciellt i Malmö men han sjöng inte direkt falskt för det, och han satte sången i Andra chansen. Detta är typ den svåraste låten man kan sjunga live och han är en helt otroligt duktig sångare vilket bl.a. Peter Jöback och många andra intygat. Och det hör alla med någon som helst känsla för musik.

    SvaraRadera
  4. Ja jag får hålla med anonym nummer tre, det är klart märkligt hur somliga verkar tro att falsettsång är falsksång. Han satte varenda ton i andra chansen-runda, det var inte tillstymmelse till falskt någon stans. I Malmö bommade han någon ton, men som du säger är låten också väldigt svårsjungen.

    SvaraRadera
  5. Skit samma, jag tycker i alla fall att han sjunger falskt oavsett vad ni säger

    SvaraRadera
  6. @Anonym: I så fall är det nog bara att beklaga dina perceptionssvårigheter - himlen blir liksom inte grönare bara för att någon säger "jag tycker himlen är grön". ;)

    SvaraRadera
  7. Ok jag ligger mitt emellan det ni säger. Personligen tycker jag man är fel ute om man anklagar Robin för falsksång där han går upp i falsett för fasksång och falsett behöver inte innebära samma sak. Tycker han håller bra i just de partierna. Mitt problem med hans sång ligger i de andra partierna. Han balanserar på gränsen till falsksång helt klart men herre jävlar nog fan har man hört värre i MF. Eller?

    SvaraRadera
  8. Jag håller med om att Robin är svagare i de lägre partierna, som i låtens inledning. Men åter igen, därifrån till att bli falsksång...

    SvaraRadera
  9. Pierre: Brukar tycka jättebra om det du skriver och att du har så bra koll. Blir dock lite upprörd när du ger dig på en Anonym här som anklagar Robin för falsksång. Gillar inte ditt sätt att ge svar på men samtidigt skiter du säkert fullständigt i det.

    Än värre blir det när jag läser på ett annat ställe att du tycker att Ravaillacz är töntiga och löjliga och sedan kommer ut här med att du tycker Sean Banan är lite kul. Va!!!!!!!!!!!!!!!

    Har något mer töntigt än bananens uppträdande någonsin synts på TV? Gilla det om du vill men att tycka det är kul och sedan säga att Ravaillacz är töntigt då undrar jag vart ditt omdöme har semestrat någonstans

    SvaraRadera
  10. @Anonym: Min poäng om falsksång är att det inte är en fråga om att tycka utan en fråga om fakta. När det gäller Ravaillacz minns jag inte att jag skrivit varken att de är töntiga eller löjliga. Var hittar du det? Här ÄR det dock en en fråga om tycke och smak. Jag tycker Sean Banan är roligare än Ravaillacz. Därmed inte sagt att jag vill att någon av dem vinner, och hade jag fått bestämma vore ingen av dem i final - men nu är det ju som sagt folket som bestämmer. :-)

    SvaraRadera
  11. Jag tror mest på Ralf, jag tror han får höga poäng av både tittarna och juryn. Det tror jag inte det andra får, de missar på antingen tittarna eller juryn.

    Vad gäller svaret om falsksången skrev han ju faktiskt en blinksmiley efter, lite humor är väl aldrig fel. Gillar inte den låten, men tycker inte det är särskilt falskt i alla fall, då är andra värre.

    SvaraRadera
  12. Jag tror att resultatet av finalen kommer att se ut på följande vis: Tryck på länken för att titta resultatvideon

    SvaraRadera
  13. Fille: Om inte Ravaillacz kommer bland de sex bjuder jag på fika. Helt säker på att den kommer högre upp än vad du tror. Tror dock precis som du att det står mellan Ulrik och Yohio. Åtminstone hoppas jag det med tanke på hur usla de andra låtarna är förutom Ravaillacz som är lite kul. Också helt säker på att Hoffsten inte kommer sist. Dels är hon en klassartist till skillnad från de flesta andra här om än med en ganska svag låt men dels tror jag också hon får extra röster för att hon är ensam kvinna.

    SvaraRadera
  14. Anonym: Ravaillacz kanske slår Sean banan och därmed blir 6:a men tror inte på ett bättre resultat än så i alla fall.

    SvaraRadera
  15. Urtråkig final på lördag med genomgående usla bidrag. Det kunde dock ha varit än värre och jag har gjort en final med tio bidrag så som värsta resultatet kunde ha varit:

    1. Army of lovers
    2. Sean Banan
    3. Mary N´Diaye
    4. Anton Ewald
    5. Janet Leon
    6. Behrang Miri
    7. Robin Stjernberg
    8. Eddie Razaz
    9. Swedish House Wives
    10. David Lindgren.

    Snacka om mardrömsfinal där Army of lovers hade vunnit överlägset

    SvaraRadera
  16. Jag är helt inne på din teori att det snarare är helhetspaketet Yohio man gillar än låten MEN jag tror det räcker för att få folk att rösta i samma omfattning som förundersökningarna visar OCH han får tillräckligt med juryröster för att vinna!

    SvaraRadera
  17. Mycket bra respons nu!

    @Fille: Jag köper till stora delar det tänkbara resultatet i din video faktiskt. Tror dock inte på Louise som jumbo och jag är tveksam till om Yohio får så mycket poäng av jurygrupperna. Ska också bli intressant att se hur många teleröster Ravaillacz faktiskt får. Tror som du att juryn slaktar dem, men svårare med det telerösterna. Tror de tappar en hel del nu när folk tänker eurovision, men samtidigt finns det säkert en del som helt enkelt inte hittar andra alternativ. Är dock också inne på att ett de som bäst blir sjua.

    @Elias: Också ett tänkbart scenario. Motsvarar Yohio vad som syns i förundersökningarna kommer han att vinna (nästan) oavsett hur juryn röstar.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.