Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Makedonien: Esma & Lozano - Pred Da Se Razdeni

Esma & Lozano - Pred Da Se Razdeni

I avdelningen för udda duettpar i Eurovision Song Contest har jag en stor favorit. När Estland tävlade för andra gången 1996 representerades de av den då femtonåriga Maarja-Liis Ilus tillsammans med den trettio år äldre Ivo Linna i balladen Kaelakee Hääl - en låt som sedan dess hamnar högt på min lista över all time favourites. I år ställer Makedonien upp med ett minst lika udda par - och inledningsvis hade de dessutom en låt jag tyckte var riktigt bra.

I mellandagarna meddelades från Makedonien att man internt utsett Esma Redžepova och Vlatko Lozanoski som sina representanter till Malmö. Mångsysslerskan Esma fyller 70 i år och har en milslång meritlista som bland annat rymmer 20 album, 9'000 konserter i 30 länder sex filmroller och dubbla nomineringar för Nobels fredspris för sitt humanitära och filantropiska engagemang. 27-årige Vlatko hördes först i den tvsända talangtävlingen Mak Dzvezdi för fem år sedan och har sedan dess etablerat sig som artist och vunnit flera prestigefyllda priser hemma i Makedonien. I februari presenterades deras tävlingslåt Imperija som dock snabbt drogs tillbaka efter stark kritik på hemmaplan, både på låten i sig och på videon som låten presenterades i. Istället ersattes den i sista stund med Pred Da Se Razdeni (Innan soluppgången).

Jag tycker låtbytet är trist - Imperija var betydligt mer spännande och lyfte fram och förde samman de båda sångarnas särart på ett helt annat sätt än ersättaren lyckas göra. Pred Da Se Razdeni känns snarare som en balkanballad till ett beat framförd av Vlatko (som för övrigt uppträder under artistnamnet Lozano) där Esma dyker upp som en rejält udda körsångerska än som en lyckad duett. Resultatet är inte heltokigt, men jag tycker att man slarvar bort potentialen i det oväntade mötet genom att knuffa undan underbara Esma till en biroll. Med alla goda grannar i den andra semin tror jag det är rätt kört för Makedonien att nå final i år - appealen utanför de länderna är förmodligen rätt begränsad för Pred Da Se Razdeni - men själv ser jag gärna att de lyckas ta sig dit.

Bidragets upphovsmän: Darko Dimitrov, Lazar Cvetkovski, Simeon Atanasov och Magdalena Cvetkovska
Bidragets startnummer: Nummer 3 i semifinal II.
Bidragets låttextliveframförande
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Makedonien just nu trettiosjunde favorit till segern i Malmö.

Makedoniens fem senaste bidrag:
2008: Tamara, Vrčak & Adrijan - Let Me Love You (semi 10a)
2009: Next Time - Nešto što kje ostane (semi 10a)
2010: Gjoko Taneski - Jas Ja Imam Silata (semi 15e)
2011: Vlatko Ilievski - Rusinka (semi 16e)
2012: Kaliopi - Crno i belo (semi 9a, final 13e)

Makedoniens bästa placering:
Makedonien väntar fortfarande på sin första placering på topp tio - som bäst har de varit tolva, 2006 med Elena Risteskas Ninanajna.

Läs även andra bloggares åsikter om
Makedonien: Esma & Lozano - Pred Da Se Razdeni Reviewed by Pierre on 18:32:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Det här låt bytet är så himla tråkigt, Jag älskade verkligen Imperija, den hade hamnat i min topp 5. Den här låten hade jag nog tyckt varit bättre om inte de hade bytt ut Imperia, är lite sur.. :) Pred Da Se Razdeni är en tråkigare låt, men ändå mer än okej, jag älskar verkligen den gamla tanten, vilken pondus. Pred Da Se Razdeni hamnar på plats 24 av 39 i min lista. Betyg 2,5 av 5.

    Kommer att hålla en extra tumme för tanten, hon e för skön.

    SvaraRadera
  2. När jag kolla på Elena Risteskas låt Ninanajna så hittade jag den här: http://www.youtube.com/watch?v=RaJn7nHHg9w Tukiet 2006 Sibel Tüzün Super star. Oj vilka minnen den väckte, jag fick rysningar. :) En fantastisk underlig härligt skrämmande låt.

    SvaraRadera
  3. 3/5. Tycker att den här låten är rörig men det gör också att den blir lite mer intressant. Älskar även Lozanos och Esmas röster. Esma känns dock inte riktigt med i matchen med playbacken i detta klipp ;)Gissar att folk tycker att detta är nog kul för att den ska gå till final.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.