Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

San Marino: Valentina Monetta - Crisalide (Vola)

Valentina MonettaCrisalide (Vola)

Förra året stod San Marino för ett av säsongens mest uppmärksammade eurovisionbidrag. Valentina Monetta besjöng Facebook i den Ralph Siegel-pennade The Social Network Song (Oh Oh-Uh-Oh Oh) - men utan att just få nämna namnet efter att man till allmän beskådan fått smäll på fingrarna av EBU. Trots att stora delar av Europa förenades i en gemensam sträckning efter skämskudden vid uppradandet av plattityder om det sociala nätverket åstadkoms San Marinos bästa placering i tävlingen hittills - en fjortondeplats i semifinalen.

Jag var därför mer än skeptisk när det sanmarinesiska tvbolaget SMRTV i januari avslöjade att man även i år gett team Monetta och Siegel förtroendet att stå för landets eurovisionbidrag. Ralph Siegel klockar därmed in sitt tjugoandra(!) eurovisionbidrag - och när Crisalide (Vola) presenterades i mars överraskades jag rejält över att han efter år av trötta upprepningar faktiskt lyckats klämma fram en låt jag verkligen gillar. För min del är facebooksmörjan glömd och förlåten - det känns tvärtom kul att Monetta får möjlighet till lite upprättelse.

Temat i Crisalide (Vola) är personlig utveckling, från titelns puppa till den fulla potentialen som den flygande fjärilen - vilket också illustreras i låtens uppbyggnad. Under de två första minuterna är den en finstämd ballad för att sedan oväntat brista ut i händerna-i-luften-schlager, ett upplägg som visserligen känns rätt schizofrent, men som säkert lär få tvtittarna att vakna till hemma i tvsofforna. Frågan är vad de tänker när de vaknar... Många eurovisionfans med mig verkar ha lagt sig platt för låten - men jag är rädd att det här är lite för eurovisionish för att kunna bli särskilt mycket mer än just en fanfavorit i Malmö. Får man till ett smakfullt scennummer tror jag dock att Monettas utveckling från puppa till fjäril kommer att funka tillräckligt bra för en sanmarinesisk finaldebut i maj.

Bidragets upphovsmän: Ralph Siegel och Mauro Balestri
Bidragets startnummer: Nummer 2 i semifinal II.
Bidragets låttext, video
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är San Marino just nu tolfte favorit till segern i Malmö.

San Marinos senaste bidrag:
2008: Miodio - Complice (semi 19e)
2011: Senit - Stand By (semi 16e)
2012: Valentina Monetta - The Social Network Song (Oh Oh-Uh-Oh Oh) (semi 14e)

San Marino bästa placering:
Det krävdes inte mycket av Valentina Monetta förra året, hon behövde bara överträffa Senits sextondeplats från 2011 för att åstadkomma San Marinos bästa placering hittills. Det lyckades hon ju med, även om det inte blev med några större marginaler - The Social Network Song (Oh Oh-Uh-Oh Oh) hamnade två pinnhål högre upp i resultatlistan.

Läs även andra bloggares åsikter om
San Marino: Valentina Monetta - Crisalide (Vola) Reviewed by Pierre on 17:04:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. 3/5. Den starkaste trean i år. Ljusår bättre än fjolårskalkonen. Riktigt bra melodi. Tycker dock den är lite för safe när den går från ballad till midtempo till upptempo. Tycker det är ett taffligt upplägg som är lite för beräknande ("nåt för alla"). Hade tyckt bättre om den om den hade bestämt sig. Tror definitivt på final.

    SvaraRadera
  2. @Elias: Hoppsan, så tänker inte jag. Jag tycker det VORE safe att köra samma tempo hela vägen - i det här skicket tror jag det blir svårare (även om jag tycker det är roligare som det är).

    SvaraRadera
  3. Jag gillar slutminuten av låten, när tempot ökat men jag tycker att det är lite tråkigt i början. Men ändå en bra låt som hamnar på plats 17 av 39. Betyg 3,5 av 5

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.