Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Spanien: ESDM - Contigo Hasta El Final (With You Until The End)

ESDM - Contigo Hasta El Final (With You Until The End)

Efter sju år av placeringar på resultatlistans nedre halva lossnade det äntligen en smula för Spanien förra året när Pastora Soler precis lyckades klämma sig in på topp tio i Baku med sin (och Thomas G:sons) Quédate Conmigo (Stay With Me) - en placering jag tycker var väl i underkant efter ett fantastiskt framförande i finalen. Jag får fortfarande gåshud när jag ser klippet. I år är jag dock rädd att man åter hamnar i resultatlistans nedre regioner, trots att man på många sätt tänkt helt rätt.

Tvbolaget TVE valde att följa samma uttagningsprocess i år som de senaste två åren - det vill säga att man först internt utser en artist som sedan förses med en låt i en öppen final där tvtittarna och en jury delar lika på rätten att välja vinnarlåt bland ett knippe alternativ. I december meddelades att man den här gången utsett tremannabandet El Sueño de Morfeo till sin representanter Malmö. Bandet består av David Feito, Juan Luis Suárez och den frontande sångerskan Raquel del Rosario och spelar poprock med tydliga keltiska influenser. Under sina tio år tillsammans har man bland annat släppt fyra album fått tre singelettor på hemma i Spanien. Deras tävlingslåt valdes i en tvshow i februari där både tvtittarna och de tre jurymedlemmarna var eniga - högsta möjliga poäng gick till Contigo Hasta El Final (With You Until The End).

Spanien har den här gången satsat på att helt utan krystade krumbukter gå tillbaka till rötterna och skicka ett bidrag som andas folklore i rakt nedstigande led - keltiska toner som känns genuina och inte bara som exotisk dekoration. De framförs dessutom av ett gediget meriterat band vars hitkatalog gjorde mig riktigt spänd på tävlingsbidraget. Inför tävlandet i Malmö har El Sueño de Morfeo kortat sitt otympliga namn till mer lätthanterliga ESDM - och jag kan inte låta bli att önska att de hade gett sin låt en liknande behandling. Jag vill verkligen tycka om Contigo Hasta El Final - här finns en hel rad element jag var för sig gillar - men låten spretar och byter både tempo och karaktär på ett sätt som gör den omöjlig att få grepp om och det kan inte kompenseras av att bandet är ett av tävlingens bästa. Hur gärna jag än sett ett annat scenario tror jag inte det blir många spanska poäng i Malmö.

Bidragets upphovsmän: Raquel del Rosario, David Feito och Juan Suárez
Bidragets startnummer: Direktkvalificerad för final, startnummer meddelas senare.
Bidragets låttextliveframförandevideo
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Spanien just nu tjugonionde favorit till segern i Malmö.

Spaniens fem senaste bidrag:
2008: Rodolfo Chikilicuatre - Baila El Chiki Chiki (final 16e)
2009: Soraya Arnelas - La Noche Es Para Mí (The Night Is For Me) (final 24a)
2010: Daniel Diges - Algo pequeñito (final 15e)
2011: Lucía Pérez - Que me quiten lo bailao (final 23a)
2012: Pastora Soler - Quédate conmigo (Stay With Me) (final 10a)

Spaniens bästa placering:
Spanien har vunnit Eurovision Song Contest två gånger och två gånger på raken dessutom - men det är länge sedan nu. Vinsterna kom 1968 och 1969 med först Massiel och La la la och sedan den fyrdelade vinsten för Salomé och Vivo Cantando året därpå.

Läs även andra bloggares åsikter om
Spanien: ESDM - Contigo Hasta El Final (With You Until The End) Reviewed by Pierre on 12:46:00 Rating: 5

6 kommentarer:

  1. Jag får rysningar, vilken underbar låt. Den här låten har verkligen växt i mina öron, från att vara okej till att vara helt fantastisk. En av de tre låtar i år som förtjänar betyg 5 av 5. plats 3 av 39 i min lista.

    SvaraRadera
  2. Fille: Härligt du hör tydligen det som jag hör. En av årets absolut bästa låtar. Inte nog med det lyssna på deras övriga material så inser du att den här inte ens är bland deras tio bästa de har gjort. En absolut FET FEMMA

    Bara synd att inte Pierre har upptäckt detsamma men han växer väl upp :-) Men allt är ok så länge Pierre inte dyker upp här och säger att Montenegro har ett ok bidrag. Då börjar jag undra :-)

    SvaraRadera
  3. @Anonym: Precis som jag skriver i inlägget så har jag lyssnat in mig en hel del på ESDM och gillar mycket av det de gjort förut, men här bedöms låtarna med eurovisionögon - och då kommer det här ingenstans. Är rätt övertygad om att den analysen håller när det väl blir final. Kul att ni hittat en favorit i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Pierre: Men det är lite så jag ser det. Den här låten är för mig alldeles för bra för ESC. Missförstå inte nu jag älskar ESC men låtarna som är här är oftast såna jag tycker om att lyssna på under perioden då ESC håller på. När det är slut är de låtarna lätt bortglömda för mig. Älskar som sagt ESC men har lite andra ögon påkopplade då än under all annan musiktid :-)

    Jag älskar den här gruppens koppling till det irländska, keltiska och spanska språket matchar fan så bra. Efter italienskan världens bästa språk när det handlar om musik. Det räcker att tänka på hur de säger "mitt hjärta". MI CORAZON. Jämför det med engelskans MY HEART så inser man att det skiljer en hel del :-)

    Avslutningsvis: Nej jag är tyvärr enig med dig Pierre om att den här låten är chanslös i ESC. Alldeles för bra och för lite la la la la la i låten. Men jag tror inte heller längre på dansk seger. Jag gillar låten men den börjar bli sönderspelad överallt och det är drygt två veckor till final. Börjar ana en liten mättnad hos folk men jag kan ha fel :-)

    SvaraRadera
  5. Jag älskar låten som sagt men jag tror också den är chanslös. Får slåss för att inte hamna sist :)

    SvaraRadera
  6. 2/5. Tycker detta är rätt Zzzzzz... Det känns som att den aldrig kommer igång och när den väl gör det är den inte så värst stark. Tycker det låter 90-tal och dessutom har jag svårt för den irländska touchen. Men helt OK är den väl. Sista plats?

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.