Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Tyskland: Cascada - Glorious

Cascada - Glorious

I år skippade Tyskland talangjakterna som under de tre senaste åren fått leda fram till landets eurovisionbidrag, bland annat eurovisionvinnaren Satellite med Lena Meyer Landrut för tre år sedan. Samtidigt bröt det ansvariga tvbolaget NDR samarbetet med kanalen Pro7 som hållit i de talangjakterna och bestämde sig för att istället på egen hand arrangera en enda storslagen final.

Det nya greppet föll väl ut - jag håller den tyska finalen Unser Song für Malmö från TUI Arena i Hannover som årets bästa nationella final både sett till låtarna och showen - inte minst tack vare fantastiska programledaren Anke Engelke som ju också ledde eurovision från Düsseldorf häromåret. Omröstningen blev dock en rörig historia när röster skulle levereras dels från tvtittarna, dels från en kändisjury och dels från lyssnarröster från lokala radiostationer. Rösterna spreds hej vilt - radiolyssnarna gav tolvan till LaBrassBanda, juryn sin till Blitzkidz.mvt medan tvtittarna höll Cascada högst - men segern gick ändå klart till Glorious med Cascada tack vare högst poängsnitt. Trion Cascada frontade av sångerskan Natalie Horler slog igenom stort med singeln Everytime we touch 2005 och har sedan dess sålt mer än 30 miljoner album världen över.

Direkt efter segern blev det skandalrubriker när Cascada anklagades för att ha plagierat förra årets eurovisionvinnare Euphoria - vilket givetvis inte ledde någonstans just eftersom Glorious inte är något plagiat. Däremot förstår jag att frågan kom upp - Cascada har byggt en hel karriär på att smart efterapa framgångsrecept utan att för den sakens skull kopiera med karbonpapper. Även om Glorious inte är en kopia är jag övertygad om att den skrivits med ett öga på Euphoria - och det tror jag kommer att ligga den i fatet i Malmö när den hamnar i händerna hos en jury som instruerats att premiera originalitet. Den lär plocka poäng på att vara enkel och trallvänlig men tappa på bristen på wowfaktor - särskilt som förväntningarna blir extra stora med en etablerad stjärna på scenen. Jag tippar en slutplacering i mitten med häng på topp tio om man lyfter framförandet. Själv gillar jag den skönt chosefria Natalie och går igång på Glorious när den dyker upp på dansgolvet - men utanför det känns det här lite väl hört och gjort förut.

Bidragets upphovsmän: Yann Peifer, Manuel Reuter, Andres Ballinas och Tony Cornelissen
Bidragets startnummer: Direktkvalificerad för finalen, startnummer meddelas senare.
Bidragets låttextliveframförandevideo
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Tyskland just nu sjunde favorit till segern i Malmö.

Tysklands fem senaste bidrag:
2008: No Angels - Disappear (final 23a)
2009: Alex Swings Oscar Sings - Miss Kiss Kiss Bang (final 20e)
2010: Lena Meyer-Landrut - Satellite (final 1a)
2011: Lena Meyer-Landrut - Taken by a stranger (final 10a)
2012: Roman Lob - Standing still (final 8a)

Tysklands bästa placering:
Tyskland har två segrar på meritlistan. NicoleEin bißchen Frieden från 1982 stog länge för den enda, men för tre år sedan såg ju Lena Meyer-Landrut till att listan utökades med en andra i och med Satellite.

Läs även andra bloggares åsikter om
Tyskland: Cascada - Glorious Reviewed by Pierre on 17:49:00 Rating: 5

2 kommentarer:

  1. Etablerad artist som är mycket proffsig, jag gillar den här låten enormt mycket. Den har det mesta för utom lite originalitet som du nämnde Pierre. Men jag gillar den. Betyg 4,5 av 5. Plats 4 av 39 i min topp.

    Jag tror inte alls som du gällande den här låtens placering. Jag tror absolut att den grejar en topp 10 placering. Jag skulle tippa placering 3- 5.

    SvaraRadera
  2. 4/5. Såg också Tysklands uttagning och jag anser att detta var den starkast lysande stjärnan i ett startfält med flera bra låtar och framföranden. Lite banal låt kanske och framträdandet var aningen tamt, men nog kommer Tyskland att slipa på detta innan Malmöfinalen. Gillar't men tror tyvärr att detta bara hamnar någonstans mellan 10-20 plats.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.