Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Sverige: Robin Stjernberg - You

Robin Stjernberg - You

Vi är framme vid den allra sista - och den allra svåraste - presentationen! I vanlig ordning känns det helt hopplöst att förhålla sig objektiv till vårt eget bidrag, bidraget som vi först ägnade sex veckor åt att värka fram under melodifestivalturnén och sedan dess analyserat, diskuterat, älskat - i somligas fall hatat - och spelat sönder och samman sedan dess. Jag gör i alla fall ett försök!

Du har säkert redan koll, men för historieböckernas skull repeterar vi att Melodifestivalen 2013 vanns av Robin Stjernberg och You efter att han i en gastkramande finalomröstning först fått högst poäng av de internationella jurygrupperna och sedan varit tittarnas tvåa efter Yohios Heartbreak Hotel - en seger som innebär att Sverige för första gången representeras av ett bidrag som tagit omvägen om Andra Chansen för att nå final. Den 22-årige skåningen Robin slog igenom när han blev tvåa i Idol bakom Amanda Fondell för två år sedan. Efter segern släpptes ett album som sammanfattade hans framfart i tävlingen, men det är först i och med melodifestivalsegern som hans karriär tar fart på riktigt - bland annat är ett andra album på väg.

Jag tycker fortfarande att vi valde helt rätt bidrag i Melodifestivalen. Startfältet rymde inget bidrag med samma omedelbara appeal och potential som Euphoria den här gången, men det är också hög tid att kasta jämförelserna med förra årets vinnare överbord. Sådana bidrag lär vi få vänta på att höra igen - och You står alldeles utmärkt på egna ben. Robins röstresurser och den närmast joddlande refrängen i falsett gör att låten känns unik och sticker ut och vi såg redan i melodifestivalen hur den väckte starka reaktioner både för och emot - faktum som borgar gott i en tävling där det gäller att snabbt göra intryck. När nu dessutom det i melodifestivalen väl beiga scennumret hottas upp känner jag mig - med såväl internationella odds som proffstyckare i ryggen - rätt säker på en ny svensk placering på topp tio om Robin kan hålla nerverna i schack. Mer än så vågar jag inte hoppas - även om en del av mig är kittlande positiv inför våra utsikter i Malmö.

Bidragets upphovsmän: Robin Stjernberg, Joy Deb, Linnea Deb och Joakim Harestad Haukaas
Bidragets startnummer: Nummer 16 i finalen.
Bidragets låttextliveframförande, remix: Stormby Sky Fall Mix Edit
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Sverige just nu nionde favorit till segern i Malmö.

Sveriges fem senaste bidrag:
2008: Charlotte Perrelli - Hero (semi 12a, final 18e)
2009: Malena Ernman - La Voix (semi 4a, final 21a)
2010: Anna Bergendahl - This is my life (semi 11a)
2011: Eric Saade - Popular (semi 1a, final 3a)
2012: Loreen - Euphoria (semi 1a, final 1a)

Sveriges bästa placering:
Sedan ABBA tog hem vår första seger 1974 med Waterloo har vi med jämna mellanrum vunnit ytterligare tre gånger; 1984 med Herreys Diggi-loo diggi-ley , 1991 med Carolas Fångad av en stormvind,1999 med Charlotte Nilssons Take Me To Your Heaven - och förra året med Loreens Euphoria. Fem segrar totalt!

Läs även andra bloggares åsikter om ,
Sverige: Robin Stjernberg - You Reviewed by Pierre on 19:45:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Jag vänder mig till det svenska folket och ber uppriktigt om ursäkt. Varför? Därför att det här året blir ett av få år då jag inte håller på det svenska bidraget. Jag tycker det är en fruktansvärt dålig och tjatig låt med en sångare och dansare som är bland det mest omatchade jag någonsin sett. Det här är ett av fem bidrag i årets ESC jag tycker direkt illa om. Egentligen en fet nolla men eftersom jag är svensk ska jag vara snäll och ge det en etta. Gud sicken tjatig refräng

    SvaraRadera
  2. Jag älskar den här låten jag tycker den är jätte bra, gillar texten. :) Jag hoppas och tror på en topplacering, tror inte på någon vinstchans. Kan inte bli något annat än betyg 5 av 5. Men bäst av samtliga låtar är den inte, I min lista hamnar den på plats 2 av 39.

    SvaraRadera
  3. 3/5. Tycker att låten är helt OK och jag accepterar att den vann. Tror den har bra chanser att nå topp 10, dock ej topp 5. Ibland är den nästan lite mäktig, men ibland får jag gåshud av obehag p.g.a. hans röst. Hejade på Ewald i år och sörjer lite att han inte vann, men faktiskt tror jag vi har bättre chanser med Stjernberg.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.