Statistik för startordningen i Eurovision Song Contests semifinaler
Det är läge att varna känsliga läsare - här kommer ett sådär nästan löjligt nördigt statistikinlägg! Jag har nämligen tagit en väldigt närgången titt på statistiken för startnumren i Eurovision Song Contests semifinaler - vilket ju passar fint när ju årets startordning släpptes idag (se här)!
Sverige, Sanna Nielsen med Undo, kommer ju att starta från plats nummer fyra i den första semifinalen. Om man kollar in statistiken sedan semifinalerna infördes 2004 ser man att nummer fyra, precis som övriga startnummer i startfältets inledning, inte är särskilt fördelaktigt. Det har bara lett till en finalplats vid sju av sexton möjliga tillfällen. Två gånger har dock semifinalens vinnare startat från just nummer fyra; förra året i form av Azerbajdzjans Farid Mammadov (även om sådana referenser till just Azerbajdzjan känns vanskliga efter flera års stadiga anklagelser om röstfusk) och 2008 då Ukrainas Ani Lorak vann sin semi.
Startnummer tre har klart sämst statistik av alla startnummer i semifinalerna. Bara tre gånger har ett bidrag tagit sig till final därifrån - ifjol blev t.ex. treorna sist och näst sist. Återstår att se om Estland och Norge, de senare hör ju till årets storfavoriter, drabbas av treans förbannelse i Köpenhamn!
Det statistiskt sett säkraste startnumret, nummer 14, hade fram tills ifjol lett till final alla gånger utom en. I Malmö fick dock den statistiken en käftsmäll när båda bidragen med startnummer 14, Cypern och Albanien, åkte ut - vilket väl mer än antyder att bidragens kvalitet är den klart största faktorn bakom var man hamnar i resultatlistan. I år är det Nederländerna och Slovenien som satts på nummer fjorton...
Noterbart är dock att startordningen HAR viss betydelse. Av de hittills 160 bidrag som tagit sig till final via semifinal har 66 gjort det från ett startnummer på första halvan av startordningen medan 94 gjort det från den undre. Vid tio tillfällen har fler bidrag tagit sig till final från den undre halvan än från den övre - medan det motsatta hittills aldrig har inträffat. Förra året gjordes ett försök att utjämna detta genom att låta jurygrupperna rangordna samtliga bidrag och inte bara de som de ville ge poäng. Möjligen hade det någon effekt, för i Malmö gick fem bidrag från övre halvan och fem från den nedre vidare till final i båda semifinalerna.
I statistiken syns också att bidraget som så småningom vinner hela tjottaballongen oftast startat på nedre halvan i sin inledande semifinal. I Malmö hände dock något hittills unikt då hela pallen i finalen startade från den första halvan i sin semifinal, den danska vinnaren startade till exempel som nummer fem.
Själv tar jag statistiken som en klackspark, om än en rätt skön sådan - i slutändan beror det mesta på låten, och i år har vi en riktigt bra!
Sverige, Sanna Nielsen med Undo, kommer ju att starta från plats nummer fyra i den första semifinalen. Om man kollar in statistiken sedan semifinalerna infördes 2004 ser man att nummer fyra, precis som övriga startnummer i startfältets inledning, inte är särskilt fördelaktigt. Det har bara lett till en finalplats vid sju av sexton möjliga tillfällen. Två gånger har dock semifinalens vinnare startat från just nummer fyra; förra året i form av Azerbajdzjans Farid Mammadov (även om sådana referenser till just Azerbajdzjan känns vanskliga efter flera års stadiga anklagelser om röstfusk) och 2008 då Ukrainas Ani Lorak vann sin semi.
Startnummer tre har klart sämst statistik av alla startnummer i semifinalerna. Bara tre gånger har ett bidrag tagit sig till final därifrån - ifjol blev t.ex. treorna sist och näst sist. Återstår att se om Estland och Norge, de senare hör ju till årets storfavoriter, drabbas av treans förbannelse i Köpenhamn!
Det statistiskt sett säkraste startnumret, nummer 14, hade fram tills ifjol lett till final alla gånger utom en. I Malmö fick dock den statistiken en käftsmäll när båda bidragen med startnummer 14, Cypern och Albanien, åkte ut - vilket väl mer än antyder att bidragens kvalitet är den klart största faktorn bakom var man hamnar i resultatlistan. I år är det Nederländerna och Slovenien som satts på nummer fjorton...
Noterbart är dock att startordningen HAR viss betydelse. Av de hittills 160 bidrag som tagit sig till final via semifinal har 66 gjort det från ett startnummer på första halvan av startordningen medan 94 gjort det från den undre. Vid tio tillfällen har fler bidrag tagit sig till final från den undre halvan än från den övre - medan det motsatta hittills aldrig har inträffat. Förra året gjordes ett försök att utjämna detta genom att låta jurygrupperna rangordna samtliga bidrag och inte bara de som de ville ge poäng. Möjligen hade det någon effekt, för i Malmö gick fem bidrag från övre halvan och fem från den nedre vidare till final i båda semifinalerna.
I statistiken syns också att bidraget som så småningom vinner hela tjottaballongen oftast startat på nedre halvan i sin inledande semifinal. I Malmö hände dock något hittills unikt då hela pallen i finalen startade från den första halvan i sin semifinal, den danska vinnaren startade till exempel som nummer fem.
Själv tar jag statistiken som en klackspark, om än en rätt skön sådan - i slutändan beror det mesta på låten, och i år har vi en riktigt bra!
Statistik för startordningen i Eurovision Song Contests semifinaler
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008 I
|
2008 II
|
2009 I
|
2009 II
|
2010 I
|
2010 II
|
2011 I
|
2011 II
|
2012 I
|
2012 II
|
2013 I
|
2013 II
|
Snitt
|
|
1
|
14
|
21
|
7
|
6
|
14
|
8
|
11
|
13
|
10
|
12
|
19
|
5
|
15
|
2
|
14
|
17
|
11,8
|
2
|
19
|
25
|
17
|
24
|
5
|
12
|
18
|
11
|
7
|
6
|
17
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12,9
|
3
|
22
|
17
|
16
|
15
|
18
|
7
|
17
|
19
|
14
|
8
|
14
|
19
|
4
|
15
|
16
|
16
|
14,8
|
4
|
17
|
2
|
23
|
4
|
12
|
1
|
13
|
10
|
16
|
5
|
12
|
11
|
16
|
7
|
13
|
1
|
10,2
|
5
|
11
|
10
|
22
|
13
|
19
|
16
|
4
|
12
|
11
|
17
|
13
|
13
|
2
|
16
|
1
|
9
|
11,8
|
6
|
18
|
24
|
15
|
8
|
17
|
9
|
5
|
1
|
17
|
11
|
8
|
6
|
3
|
13
|
2
|
4
|
10,1
|
7
|
15
|
7
|
12
|
22
|
6
|
13
|
15
|
14
|
5
|
2
|
9
|
10
|
11
|
8
|
3
|
12
|
10,3
|
8
|
8
|
13
|
10
|
20
|
11
|
18
|
14
|
18
|
8
|
7
|
10
|
1
|
17
|
11
|
6
|
6
|
11,1
|
9
|
19
|
14
|
13
|
10
|
4
|
17
|
2
|
8
|
13
|
14
|
6
|
18
|
12
|
17
|
12
|
2
|
11,3
|
10
|
3
|
16
|
21
|
21
|
10
|
6
|
7
|
16
|
1
|
4
|
3
|
12
|
13
|
12
|
9
|
14
|
10,5
|
11
|
2
|
22
|
8
|
17
|
15
|
4
|
16
|
15
|
12
|
16
|
11
|
16
|
14
|
1
|
7
|
7
|
11,4
|
12
|
16
|
20
|
11
|
19
|
16
|
12
|
1
|
2
|
6
|
9
|
16
|
15
|
7
|
14
|
4
|
8
|
11
|
13
|
4
|
6
|
3
|
16
|
9
|
3
|
10
|
4
|
2
|
15
|
15
|
3
|
9
|
5
|
8
|
3
|
7,2
|
14
|
5
|
1
|
9
|
14
|
2
|
5
|
9
|
9
|
4
|
10
|
4
|
4
|
1
|
4
|
15
|
15
|
6,9
|
15
|
10
|
5
|
6
|
1
|
13
|
19
|
12
|
5
|
15
|
13
|
7
|
9
|
10
|
18
|
5
|
10
|
9,9
|
16
|
21
|
18
|
1
|
28
|
8
|
14
|
8
|
7
|
9
|
3
|
18
|
14
|
18
|
10
|
11
|
13
|
12,6
|
17
|
11
|
9
|
20
|
11
|
7
|
15
|
6
|
6
|
3
|
1
|
5
|
17
|
5
|
6
|
5
|
8,7
|
|
18
|
9
|
23
|
5
|
9
|
3
|
10
|
3
|
3
|
2
|
2
|
6
|
3
|
6,6
|
||||
19
|
13
|
8
|
19
|
18
|
1
|
2
|
17
|
1
|
8
|
9,7
|
|||||||
20
|
1
|
4
|
4
|
25
|
|||||||||||||
21
|
7
|
19
|
18
|
12
|
|||||||||||||
22
|
6
|
14
|
2
|
2
|
|||||||||||||
23
|
12
|
13
|
22
|
||||||||||||||
24
|
3
|
26
|
|||||||||||||||
25
|
11
|
7
|
|||||||||||||||
26
|
3
|
bidrag som kvalificerat sig för final
|
|||||||||||||||
27
|
27
|
bidraget som senare skulle komma att
vinna finalen
|
|||||||||||||||
28
|
5
|
Statistik för startordningen i Eurovision Song Contests semifinaler
Reviewed by Pierre
on
18:56:00
Rating:
Statistik är alltid roligt och din gör att jag känner mig mer positiv till att Sanna kan gå till en final. Jag jämförde själv endast sedan 2008 då två semifinaler infördes och det ser mörkt ut för Sverige, http://hejfinfinamelodierna.com/2014/03/startnummer-4-ar-inget-turnummer-i-eurovisionsammanhang/
SvaraRaderaJag gillar för övrigt makeovern du gjort på sidan, snyggt!
Ha det!
Jennie