Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Melodifestivalen 2015: Inför deltävling 1 i Göteborg

Det är äntligen dags! Om bara några timmar drar Melodifestivalen 2015 igång med den första deltävlingen från Göteborg! Själv har jag ägnat eftermiddagen åt att lyssna in mig på kvällens låtar via de 2,30-klipp som släpptes tidigare idag och är nu redo att tippa och tycka till om låtarna som tävlar ikväll!

Sammanfattningsvis tycker jag att premiärens låthög med ett undantag är en rätt ljummen samling - men det där undantaget är å andra sidan riktigt spännande! Eric Saade lär segla till final ikväll och det kan till och med vara så att vi redan ikväll har hört den blivande vinnaren - även om jag i nuläget inte riktigt tycker att den har eurovisionvinnarpotential. Bakom honom är det desto jämnare. Flera bidrag slåss om den andra finalplatsen, men jag tippar att Molly Pettersson Hammar ligger närmast till att knipa den!

Ungefär så här tror och tycker jag om kvällens sju - därunder kan du säga ditt genom att rösta på din favorit och kommentera i kommentarsfältet! (Lyssningslänkarna nedan går till 2,30-klippen på SVTPlay).

Bidragen i Melodifestivalens första deltävling

1.
Molly Pettersson HammarI’ll Be Fine
(Molly Pettersson Hammar, Lisa Desmond, Tim Larsson, Tobias Lundgren, Gavin Jones)
Startfältet inleds modernt och souligt med en röststark Molly Pettersson Hammar i en dynamisk upptempolåt som för tankarna till en Adele eller en Emeli Sande på pop-pillerdiet.

Om Molly lyckas lysa på scenen på det sätt som låten ger känsla av och ro i land de inte helt lättsjungna partierna kan det här mycket väl leda raka vägen till Friends Arena ikväll! Jag tror hon fixar det - och i vilket fall är det här min egen tvåa ikväll och jag älskar att SVT valt att dra igång showen med en rivstart!

Rösta

Ring 099-202 01 eller sms:a 01 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 01 eller sms:a 01 till 729 99 (9,90 kr)

2.
Daniel GildenlöwPappa
(Daniel Gildenlöw)
Pain of Salvation-sångaren Daniel Gildenlöw tävlar den här gången med en sentimental snyftare om en frånvarande pappa. Ett angeläget tema som hade kunnat fungera om det kändes naket, utlämnande och uppriktigt på ett sätt som går rakt in i hjärteroten. Jag får dock inte alls den känslan - istället känns det som noggrant utvalda klyschor, handplockade i syfte att provocera fram en tår vilket snarare får rakt motsatt effekt på mig - jag känner mest för att be karln ta sig samman och skärpa till sig.

Om jag är den ende cynikern framför tvn ikväll kanske det här funkar på samma sätt som den besläktade Bröder med Linus Svenning gjorde förra året - men nej, jag tippar att det här är helt chanslöst ikväll.

Rösta

Ring 099-202 02 eller sms:a 02 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 02 eller sms:a 02 till 729 99 (9,90 kr)

3.
Elize Ryd & Rickard SöderbergOne By One
(Elize Ryd, Jimmy Jansson, Karl-Ola Kjellholm, Sharon Vaughn)
Elize Ryd och Rickard Söderberg står för ett röstmässigt udda möte i kvällens tredje bidrag - ett möte som för min del är den stora behållningen här. Deras ballad är svår att placera i ett fack - den låter faktiskt närmast som något man hör i just Eurovision Song Contest; svulstigt och udda, kryddat med lite framkrystat drama. Vilket sannerligen inte är det sämsta....

Jag tycker dock inte man lyckats hela vägen - det känns lite tunt. Jag hade önskat att man skruvat upp det hela ett par varv till, med mer drama, ett fläskigare arrangemang och större vokalt svängrum åt duettanterna - i stil med vad Jim Steinmann gjorde åt Meatloaf. En andra chans känns i alla fall fullt rimlig!

Rösta

Ring 099-202 03 eller sms:a 03 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 03 eller sms:a 03 till 729 99 (9,90 kr)

4.
Dolly StyleHello Hi
(Emma Nors, Palle Hammarlund, Jimmy Jansson)
Nu byter vi tonläge totalt och möter tre pastellfärgade dockor i vad som bara måste bli det där bidraget som hemsöker landets förskolor under månader framöver! Trions hjärntvättande textrader som upprepas till förbannelse ackompanjerat av ett pumpande eurobeat á la Aqua torde vara ett rätt perfekt recept för en barnfavorit.

Själv brukar jag vara tillräckligt barnslig för att tycka sådant är rätt kul, men den här gången får jag nog medge att jag ramlar utanför målgruppen - det här känns mest infantilt och enerverande. Den unga publiken brukar vara rätt röststark, men den här gången tror jag inte det räcker; jag tippar att Saade stjäl alldeles för många av de rösterna för att Dolly Style ska ha en chans.

Rösta

Ring 099-202 04 eller sms:a 04 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 04 eller sms:a 04 till 729 99 (9,90 kr)

5.
Behrang Miri feat. Victor CroneDet rår vi inte för
(Behrang Miri, Albin Johnsén, Måns Zelmerlöw, Tony Nilsson)
Förra gången Behrang Miri tävlade räckte det till Andra Chansen för Jalla Dansa Sawa - men den gången handlade det om en lättillgänglig inbjudan till fest. Det här är något helt annat.

Det rår vi inte för är urban, modern rap med poprefräng och ambitioner att matcha P3s credformat - vilket jag tror har betydligt svårare att hitta sin publik i melodifestivalformatet. Jag gillar det här, den är en av få låtar i veckans skörd jag kommer att lyssna på igen framöver - men jag blir faktiskt inte förvånad alls om den åker ut direkt ikväll. En andra chans vore en framgång, men grundtipset blir att det inte ens räcker dit

Rösta

Ring 099-202 05 eller sms:a 05 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 05 eller sms:a 05 till 729 99 (9,90 kr)

6.
Jessica AnderssonCan’t Hurt Me Now
(Aleena Gibson, Fredrik Thomander)
Jessica Anderssons senaste melodifestivalförsök resulterade i en helt galen svit på Svensktoppen. I did it for love toppade listan och hängde med i totalt 98 veckor - något jag tror hon kan dra en del fördelar av ikväll.

Det handlar även den här gången om en ballad, inte helt olik dem som t.ex. Taylor Swift har som varumärke - ganska tidlöst med ett stänk country och en dos röstekvilibrism. Dessvärre känns det också rätt anonymt och det där lyftet man väntar på kommer liksom aldrig. Jag tror inte på nya svensktoppsrekord, men väl att tillräckligt många väntar på det här för att Jessica ska kunna få en andra chans med lite flyt.

Rösta

Ring 099-202 06 eller sms:a 06 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 06 eller sms:a 06 till 729 99 (9,90 kr)

7.
Eric SaadeSting
(Sam Arash Fahmi, Fredrik Kempe, Hamed ”K-one” Pirouzpanah, David Kreuger)
Den här veckan handlar allt om Eric Saade. Han har själv sagt att han inte kommer att delta igen om han inte har något som kan toppa resultatet förra gången han deltog och de senaste dagarna har det snackats om ännu en spektakulär scenshow - och en överlägsen låt.

Och nog har han tillräckligt på fötterna för att enkelt ta sig till final ikväll! Eric tar sig an ett helt nytt ljudlandskap i en högeffektiv poplåt med saxofonriff som både känns egen och osar listhit - frågan är inte om han går till final utan snarare hur högt han kan nå i finalen! Bitar lär falla på plats när vi sett honom på scenen ikväll men jag tvivlar inte alls på att det här är kvällens stora vinnare!

Rösta

Ring 099-202 07 eller sms:a 07 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 07 eller sms:a 07 till 729 99 (9,90 kr)

Omröstning

Läs mer

Skaffa stenkoll inför Melodifestivalen 2015 - allt om årets tävlande
SVT lanserar ny Melodifestivalen-app - i år kan du rösta gratis
Melodifestivalen 2015: Oddsen inför den första deltävlingen
Melodifestivalen 2015: Resultatet från publikundersökningen vid fredagens genrep
Melodifestivalen 2015: Minutklippen från torsdagens repetitioner
Melodifestivalen 2015: Inför deltävling 1 i Göteborg Reviewed by Pierre on 16:12:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Jaha, här hade man tänkt skriva en massa om kvällens låtar, men skulle bara bli en upprepning av vad du redan skrivit, vi tycker väldigt lika här. Förutom att jag skulle vilja ge Mollys låt en fyra, då den personligen faller mig mest i smaken, och hoppas verkligen att den går till final. Sen tycker jag Jessica och Behrang borde gå till AC.
    Är förresten Molly och Robin fortfarande tillsammans? Gissar not...

    SvaraRadera
  2. Behrang och Viktors låt tycker jag att är den tråkigaste och de jag rankar lägst idag :p hoppas och tror på Elize och Rickard kan knipa den andra finalplatsen av Molly

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att Elize och Rickard samt Eric Saade går vidare till final. Den sämsta av alla är "pappa" då jag inte kan ta klyschan när medelålders män sjunge rom sina fäder (typ Belgiens ESC-bidrag i fjol också)

    Behrang Miri har jag aldrig gillat och så inte nu heller, Lika så Dolly Style hoppas jag åker ut med peruken före (någon av de två tar nog dock en AC-plats eller kankse t.o.m final)

    Så Jessica och Molly till AC för mig!!

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.