Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Melodifestivalen 2015: Inför deltävling 2 i Malmö

Ikväll är det dags för Melodifestivalens andra deltävling, den i Malmö Arena! Själv är jag grymt pepp eftersom jag efter förra lördagens häng hemma i soffan äntligen är på plats för att se och känna deltävlingen live! Uppladdningen på hotellrummet i eftermiddag har kompats av de 2,30-klipp som släpptes tidigare idag av kvällens sju tävlande bidrag - och nu tror jag att jag är redo att tippa och tycka till om kvällens sjua innan det är dags för uppvärmningsmiddag och färd mot arenan!

I mina öron är kvällens deltävling en bit starkare än den första, men inte det minsta mer lättippad. Grundtipset är att Samir & Viktor går direkt till final medan Linus Svenning och Magnus Carlsson slåss om den där andra platsen. Mitt hjärta är definitivt med Magnus schlager-revival, liksom med Mariette i striden om den sista platsen i Andra Chansen. Jag hoppas hon håller för det, men tror hon kan tvingas vika sig för årets enda bidrag åt det rockigare hållet - Neverstores If I Was God For One Day. Ungefär så! Vad tror du?

Ungefär så här tror och tycker jag om kvällens sju - därunder kan du säga ditt genom att rösta på din favorit och/eller kommentera i kommentarsfältet! (Lyssningslänkarna nedan går till 2,30-klippen på SVTPlay).

Bidragen i Melodifestivalens andra deltävling

1.
Linus SvenningForever Starts Today
(Aleena Gibson, Anton Malmberg Hård af Segerstad, Fredrik Kempe)
Startfältets inleds med en av förra årets succéer - Linus tog ju sig ändå till en femteplats i finalen med Bröder. Den här gången har han gjort såväl språk- som genrebyte - vi får arenarock på engelska i en låt som känns betydligt mer eurovision än föregångaren.

Det låter irländskt episkt och åtminstone bitvis riktigt maffigt, men jag saknar det där sista lyftet, Om inte röstnings-appen fortsätter ställa till det för artisterna som startar tidigt borde det här lätt räcker till åtminstone en andra chans - men Linus har klart häng på en plats i finalen redan ikväll!

Rösta

Ring 099-202 01 eller sms:a 01 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 01 eller sms:a 01 till 729 99 (9,90 kr)

2.
Emelie IrewaldDär och då med dig
(Emelie Irewald)
Näst ut är låten som tagit sig till Melodifestivalen via Allmänhetens tävling - och i vanlig ordning har styvmor Christer & Co skuffat undan den låten till fältets svåraste startposition. Nu tror jag inte det hade hjälpt mycket ens om Emelie fått starta sist - låten räcker helt enkelt inte till.

Det börjar riktigt lovande, även om jag faktiskt tycker sången lät ännu starkare i liveklippet från i torsdags - men det kommer aldrig något mer, låten och Emelie rör sig längs en rak linje i tre minuter och det håller ju inte alls i det här formatet. Som en passage i en musikal, absolut, men här krävs ett snabbt intryck och det uteblir helt. Sist?

Rösta

Ring 099-202 02 eller sms:a 02 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 02 eller sms:a 02 till 729 99 (9,90 kr)

3.
Samir & ViktorGroupie
(Anton Malmberg Hård af Segerstad, Kevin Högdahl, Maria Smith, Viktor Thell)
Samir & Viktor har ett drömläge efter sömnpillret före - som om de behövde det! De har fått klart mest mediatid under veckan och har där precis som under repen varit precis all over the place med sin kaosartade charm.

Innan jag har hörde något alls av låten hade jag väldigt låga förväntningar - men med Groupie i öronen måste jag kapitulera en smula. Ja, det ÄR banalt på gränsen till rent efterblivet, men så är det inte heller en låt som vill förändra världen - det här är tre minuters bekymmerslöst partyös till en närmast hjärndöd men väldigt catchy refräng. Jag kommer förmodligen att spy på det här innan vi ens är framme vid final, men ikväll kommer Instagram att översvämmas av groupies - och jag kommer att tycka det är rätt kul när det ropas ut att groupie-grabbarna gått till final vid halvtiohugget.

Rösta

Ring 099-202 03 eller sms:a 03 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 03 eller sms:a 03 till 729 99 (9,90 kr)

4.
NeverstoreIf I Was God For One Day
(Thomas G:son, John Gordon, Jacob Widén)
Skövdebandet Neverstore är årets enda och rätt svaga rock-alibi i årets melodifestival! Svaga eftersom man får tänja på rockbegreppet till att omfatta allt som innehåller frekvent användande av elanslutna gitarrer - men faktum kvarstår, årets melodifestival verkar inte bli rockigare än så här.

Jag hade kunnat köpa att låten är till självutplåning polerad och tillrättalagd om det inte vore för att G:sons annars så säkra känsla för hookar och refränger lyser helt med sin frånvaro här. Frågan är hur lättflirtade ni rockers där ute är - ni köpte ju faktiskt State of Drama häromåret! Nja, jag tippar att det håller till andra röstnngsomgången, men inte längre.

Rösta

Ring 099-202 04 eller sms:a 04 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 04 eller sms:a 04 till 729 99 (9,90 kr)

5.
Marie Bergman & Sanne SalomonsenNonetheless
(Andreas Stone Johansson, Allison Kaplan)
Jag har fortfarande svårt att smälta att Marie Bergman härmed väljer att sabba sin svårslagna rekordsvit av tre segrar på lika många försök i Melodifestivalen - för det är tveklöst vad som kommer att hända här.

Duon hakar på succéreceptet som tog nederländska The Common Linnets till ett eurovisionsilver i Köpenhamn med vemodig country i duettform, men nae, även om Maries och Sannes röster lite oväntat smälter ihop till en skön enhet så saknar jag nerven som gjorde Calm After the Storm till en succé. Jag tror dessutom att röstnings-appen talar starkt till duons nackdel - deras stora publik hör förmodligen inte till dem som gärna ägnar kvällen åt att hamra in röster på en surfplatta. Näst sist!

Rösta

Ring 099-202 05 eller sms:a 05 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 05 eller sms:a 05 till 729 99 (9,90 kr)

6.
Magnus CarlssonMöt mig i Gamla stan
(Thomas G:son, Lina Eriksson)
Deltävlingens riktiga veteran tävlar ikväll i Melodifestivalen för åttonde gången, varav den tredje som solist! Han gör det med vad som länge setts som en utdöende konstform, den klassiska schlagern som under lång tid kännetecknade svenska eurovisionbidrag - och som en gång fick mig att fastna för tävlingen.

Schlagerälskarna har hållits svältfödda de senaste åren - frågan är om den stränga dieten lyckas få tillräckligt många att kasta sig över det här stycket uppdaterad schlager med tonartshöjning och allt eller om vi en gång för alla tvingas konstatera att genren är död. Jag tycker definitivt att det här är tillräckligt bra för en finalplats, men jag litar inte riktigt på er i tvsofforna. Jag tippar att det blir final, men först efter ett varv i Andra Chansen - men alldeles oavsett, stor schlagerkärlek från mig!

Rösta

Ring 099-202 06 eller sms:a 06 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 06 eller sms:a 06 till 729 99 (9,90 kr)

7.
MarietteDon’t Stop Believing
(Miss Li, Sonny Gustafsson)
Den andra deltävlingens startfält avrundas av Mariette Hansson och låten jag blev mest sugen på efter att ha hört de korta minutklippen i torsdags. Efter att nu ha hört (nästan) är jag helt säker på att jag kommer att plugga Don't Stop Believing hårt i mina lurar de kommande veckorna - men jag är samtidigt, tråkigt nog, betydligt mer tveksamt att det här kan hitta en tillräckligt bred publik ikväll.

Det är suggestivt, snyggt och mäktigt, men långt ifrån omedelbart - vilket kan vara ett stort handikapp när flera av konkurrenterna är lika omedelbara som en rak höger. Jag tycker Mariette förtjänar en finalplats - och finalen förtjänar en Don't Stop Believing - men jag tror snyftande att frågan är om den ens får en andra chans. Det vore skandal om Neverstore snoozefest snor den platsen, men just nu tror jag det är den striden vi får om fjärde till femte plats.

Rösta
Ring 099-202 07 eller sms:a 07 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 07 eller sms:a 07 till 729 99 (9,90 kr)

Omröstning


Läs mer

Skaffa stenkoll inför Melodifestivalen 2015 - allt om årets tävlande
SVT lanserar ny Melodifestivalen-app - i år kan du rösta gratis
Melodifestivalen 2015: Oddsen inför den andra deltävlingen
Melodifestivalen 2015: Resultatet från publikundersökningen vid fredagens genrep
Melodifestivalen 2015: Minutklippen från torsdagens repetitioner
Resultat från tidigare deltävlingar i Melodifestivalen 2015
Melodifestivalen 2015: Inför deltävling 2 i Malmö Reviewed by Pierre on 15:34:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Min ranking:
    1. Sanne och Marie
    2. Mariette
    3. Linus
    4. Neverstore
    5. Emelie
    6. Magnus
    7. Samir och Viktor

    Tycker samtliga låtar håller relativ hög nivå ikväll x) ser fram emot kvällen, dock så inser jag väl att min 6a och 7a har väldigt stor chans att ta finalplatserna :p

    SvaraRadera
  2. jag tycker den här deltävlingen är fruktansvärt mycket sämre än förra veckans där jag egentligen bara ogillade två låtar

    Min ranking ikväll:

    1. Marie och Sanne
    2. Samir och Viktor
    3. Magnus Carlsson
    4. Neverstore
    5. Mariette
    6. Linus Svenning
    7. Emelie

    Och ja, det kommer inte ens bli i närheten av det resultatet men ändå:-)

    SvaraRadera
  3. Gillar helt klart Magnus och Mariette bäst, men inser att en av dom inte går direkt till final då Samir och Victor kommer sno den ena platsen dit. Sen tror jag Linus är med i fajten om AC, så länge inte appen ställer till det igen. Är helt övertygad om att den gjorde det för Molly förra veckan, vilket jag tycker är en liten skandal, förutsättningarna blir inte lika för alla... Emelie är för tråkig, Neverstore inte rockiga nog och Marie och Sanne för "gamla". Alltså, tycker mycket om deras fina stämsång, men i det här sammanhanget har de inte så stor chans tyvärr. Tror jag dåra!

    SvaraRadera
  4. Sverige, vi har ett perfekt resultat! Precis så som jag önskade, men lite lustigt att de två sista bidragen i båda deltävlingarna gått till final, är det verkligen en slump eller en app-effekt?! Fan vet...eller Christer Björkman.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.