Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Albanien: Elhaida Dani - I'm Alive

Vad vore en försäsong utan en eller annan liten skandal? Vi fick ett par sådan även i år, varav en lite oväntat kom från Albanien som annars står stadigt i sin anrika nationella uttagning Festivali i Këngës och utan några krumbukter alls brukar skicka vinnaren därifrån till Eurovision Song Contest. Riktigt så smidigt blev det inte den här gången.

Den femtiotredje upplagan av Festivali i Këngës i julas slutade med en brakseger för den 21-åriga sångerskan Elhaida Dani och balladen Diell som fick nära nog högsta möjliga poäng av de röstande jurymedlemmarna. Ett par månader senare meddelade Elhaida oväntat att hon inte kommer att tävla med Diell i Wien eftersom låtens upphovsmän dragit tillbaka rätten att använda bidraget i tävlingen - och att man därför som bäst arbetade med ett nytt bidrag.

Meddelandet ledde till en våg av spekulationer. Var den angivna anledningen ett svepskäl för att smidigt kunna ersätta ett bidrag som inte tagits emot alltför väl internationellt eller var det här till och med planen redan från början - att först tävla med ett bidrag som kunde blidka den konservativa juryn på hemmaplan för att sedan byta ut det mot ett mer internationellt gångbart? Och var det verkligen rätt och riktigt att det fortfarande var Elhaida som skulle åka till Wien, trots att hon vann med en helt annan låt i den nationella finalen? Nåväl, snart presenterades det nya bidraget I'm Alive, skrivet av den kosovoalbanska låtskrivarduon Zzap & Chris och det blir den vi kommer att få höra i Wien!

Elhaida slog igenom på hemmaplan för sex år sedan då hon vann den tvsända talangshowen Star Academy, ett syskon till svenska Fame Factory. Fyra år senare förstärktes stjärnstatusen ytterligare när hon vann ännu en sådan show - den italienska upplagan av The Voice.

För både albanernas och min egen skull är jag glad att man bytte bort den märkliga och trista Diell - den här är ju bra mycket bättre! Dessvärre inte på eurovisionvinnarviset, utan snarare som en låt som ligger fint i örat och där man kan njuta av hur Elhaida använder sin röst - för låten är långt ifrån lättsjungen. Just där tror jag nyckeln ligger för hur det här kommer att funka i Wien. Det är som sagt tajt i semins mittskikt, men sätter Elhaida tonerna på scenen i kombo med en bra scenshow så tror jag på final, särskilt som hon startar efter andra likartade bidrag. Hon har dock en tendens att låta gäll live - hon gjorde det i finalen på hemmaplan - och gör hon det i Wien tror jag det faller. Grundtipset: finalplats, men en låg placering där.

Upphovsmän
Arber Elshani och Kristijan Lekaj (Zzap'n'Chriss)
Startnummer
Nummer 14 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Albanien rankas just nu som femtonde bidrag av Oddschecker
I sociala medier



De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Juliana Pasha - It's all about you
Sexa
Sextonde
2011: Aurela Gaçe - Feel the passion
Fjortonde

2012: Rona Nishliu - Suus
Tvåa
Femma
2013: Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko - Identitet
Femtonde

2014: Hersi - One Night’s Anger
Femtonde




Bästa placering
Femma; 2012 för Suus med Rona Nishliu.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Albanien: Elhaida Dani - I'm Alive Reviewed by Pierre on 15:35:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Jag tror lite som dig. Hon kan ju verkligen sjunga! Mitt problem med den här låten är att jag hört den ca 40 ggr och jag minns den fortfarande inte. kan mycket väl bli final men den succe som fansen ger den blir dte inte. På min egen ranking ligger hon dock strax utanför final på plats 29/40

    SvaraRadera
  2. För min del har jag svårt att förstå varför denna blivit en av fanfavoriterna. Jag gillar det här bra mycket bättre än Diell, det låter samtida och har ett skönt komp samtidigt som att jag tror att den gör sig bra live. Jag kan däremot inte se storheten i bidraget som tydligen finns där. Final lär det ändå bli, men inte en hög placering!
    3/5
    21:a plats på min lista

    SvaraRadera
  3. Första gången jag hörde den här så tyckte jag den var ungefär lika tråkig som den första låten. Men nu har den växt rejält och är en av de låtar som växt mest hittills. Finalplats tror jag definitivt på.

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14. Ungern (3 av 5)
    15.
    16. Albanien (3 av 5)
    17. Serbien (3 av 5)
    18. Ryssland (3 av 5)
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25.
    26. Makedonien (2,5 av 5)
    27.
    28. Vitryssland (2,5 av 3)
    29.
    30.
    31.
    32. Nederländerna (2,5 av 5)
    33.
    34. Armenien (2 av 5)
    35.
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.