Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Belgien: Loïc Nottet - Rhythm Inside

I Belgien turas det flamländska tvbolaget VRT och det franskspråkiga RTBF om att ta fram det belgiska bidraget. Den här gången är det RTBFs tur igen - och de satsar på att framgångsreceptet från senast de hade förtroendet fungerar en gång till! Då skickade de ju den då 17-årige The Voice-vinnaren Roberto Bellarosa som trots att han hade förhandstipsen emot sig både tog sig till final, blev en publikfavorit och landade på en fin tolfteplats i Malmö med sin Love Kills.

Den här gången har man internt alltså utsett ännu en ung manlig solist plockad från The Voice, den strax 19-årige Loïc Nottet, tvåa i den senaste upplagan som gick i mål i slutet av förra våren. Redan när valet avslöjades i november blev jag full av förväntan efter att ha sett ett videoklipp (se här) där han gör en grym cover på Sias inte helt lättsjungna hit Chandelier. Här fanns en stark och karaktärsfull röst tillsammans med ett självsäkert, lekfullt och lite skruvat uppträdande, allt det där som skriker popstjärna och allt det där som behövs för framgång på en eurovisionscen.

Några månader senare presenterades hans tävlingslåt Rhythm Inside som han skrivit själv tillsammans med Beverly Jo Scott som också var hans mentor under tävlandet i The Voice. Det låter suggestivt, rytmiskt och modernt - jag tänkte genast på Lorde och hennes hit Royals, och sämre referenser kan man ju ha om vill skapa en hit år 2015.

Jag antar att det redan lyser igenom, men för tydlighetens skull: Jag älskar det här! Jag gör det dock främst utifrån mina preferenser utanför eurovisionbubblan - jag är mer tveksam till det här i eurovisionkontexten. Genren är oprövad i det här sammanhanget och eurovision har aldrig gjort sig känt för att vara snabbt med att omfamna det som är hett här och nu. Jag tror det är för smalt för att kunna nå de riktiga topplaceringarna och med ett riktigt trist startnummer i semin vågar jag inte ens tro att finalplatsen är säker - men åh vad gärna jag har fel! För framtiden för modern listmusik i tävlingen hoppas jag att Loïc äger scenen i Wien och att vi får rappabab med honom i finalen också - och grundtipset blir att han lyckas med det! Kommer han väl dit och får ett bättre startnummer... så säger realisten i mig att han och jag får vara nöjda om det blir topp tio.

Upphovsmän
Loïc Nottet och Beverly Jo Scott
Startnummer
Nummer 3 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Belgien rankas just nu som tolfte bidrag av Oddschecker
I sociala medier



De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Tom Dice - Me and my guitar
Etta
Sexa
2011: Witloof Bay - With love baby
Elva

2012: Iris - Would you
Sjuttonde

2013: Roberto Bellarosa - Love Kills
Femma
Tolva
2014: Axel Hirsoux - Mother
Fjortonde




Bästa placering
En seger, 1986 för J’aime la vie med Sandra Kim.
Belgien: Loïc Nottet - Rhythm Inside Reviewed by Pierre on 15:11:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Här är vi helt på samma sida. Troligtvis ett av mina mest hypade bidrag i år och jag blev inte besviken. En av mina favoriter och det är här som tävlingen för mig börjar på riktigt! När jag ska bedöma dess chanser blir jag rejält kluven, troligtvis mer är någon annan låt i år. Han BORDE ju vara självklar i final! Juryn lär ju höja honom och ge honom poäng även om tittarna är mer ljumna - fast det trodde och hoppades jag om Israel i fjol, och se hur det gick...
    5/5
    5:e plats på min lista.

    SvaraRadera
  2. Trots att jag gillar detta bidraget känns det ändå lite väl överhypat för min smak. Inte alls så bra som folk säger i mina öron. Men jag vill absolut ha den i final (är inte säker på att det blir så dock) Men en topp 10-placering för denna finns inte på kartan i min värld. plats 15/40 på min ranking iaf (har 17 låtar jag gillar i år och denna hör då ändå till dem)

    SvaraRadera
  3. Kommer hålla min tummar extra för Loïc! Låten är den väldigt bra men saknar det där lilla sista, Hoppas absolut vi får se och höra honom i finalen.
    Min lista..
    1.
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14.
    15.
    16.
    17.
    18.
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25.
    26.
    27.
    28.
    29.
    30.
    31.
    32.
    33.
    34.
    35. Armenien (2 av 5)
    36.
    37.
    38.
    39.
    40. Moldavien (1 av 5)
    41.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.