Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Armenien: Genealogy - Face the Shadow

Förra året var Armenien länge oddsfavoriter till att ta hem hela tjottaballongen med Aram Mp3s Not Alone. Som du vet höll det ju inte hela vägen, men armenierna kunde i alla fall lämna Köpenhamn med en tangering av deras tidigare bästa placering i tävlingen i bagaget - en fjärdeplats. I år tar man nya tag med ett helt annat grepp!

För att hedra hundraårsminnet av det armeniska folkmordet 1915 och samtidigt knyta an till årets eurovisionslogan Building Bridges bestämde man sig för att i år skicka Genealogy till Wien, en grupp bestående av sex personer - fem av dem representerande var och en av de fem världsdelarna och den sjätte representerande Armenien. Tillsammans illustrerar de hur det armeniska folket spreds över världen till följd av folkmordet.

Låter det politiskt? Det är det givetvis i någon mån, men vi kommer i alla fall inte att se eller höra något av det på scenen i Wien. Låten fokuserar på universella värden som fred, förståelse och samhörighet och armenierna själva slår helt ifrån sig anklagelser om att låten skulle vara politisk - man valde till och med att byta ut den ursprungliga titeln Don't Deny till den mer neutrala Face the Shadow för att visa att man inte har några sådana intentioner.

Man verkar dock ha varit så uppslukade av sin fiffiga idé att man någonstans verkar ha glömt bort vad det här egentligen handlar om - en tävling med fokus på en låt som snabbt måste lyckas fånga tittaren. Här tycker jag man misslyckats kapitalt! Låten är en av få i fältet som jag inte alls lyckats få att fastna vilket lär vara helt livsfarligt när man startar redan som nummer två. Lägger man därtill alla diken man riskerar att ramla i med sex solister på scenen och det faktum att det finns mycket starkare kort på balladfronten i semin så tror jag Armenien får det tufft i år - jag tippar att man bommar finalen!

Upphovsmän
Armen Martirosyan och Inna Mkrtchyan
Startnummer
Nummer 2 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Armenien rankas just nu som femtonde bidrag av Oddschecker
I sociala medier



De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Inga & Anush - Jan jan
Femma
Tia
2010: Eva Rivas - Apricot Stone
Sexa
Sjua
2011: Emmy - Boom boom
Tolva

2013: Dorians - Lonely Planet
Sjua
Artonde
2014: Aram Mp3 Not Alone
Fyra
Fyra



Bästa placering
Fyra i finalen två gånger, 2008 för Qélé, Qélé med Sirusho och 2014 för Not Alone med Aram Mp3.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Armenien: Genealogy - Face the Shadow Reviewed by Pierre on 10:37:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Detta bidraget luktade koncept över låt på lång väg. Det känns nästan som att armenerna litar på att publiken ska ha koll på låtens bakgrund för att fatta, vilket är helt feltänkt i det här sammanhanget. Det enda som räddar den för mig är de vackra instrumentala bitarna. Trots att de har flera goda poängleverantörer i semin så tror jag ändå att de får stanna hemma.
    2/5
    31:a plats på min lista.

    SvaraRadera
  2. Tycker denna låten är mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. Den har fastnat rejält för mig men misstänker att den kommer vara lite rörig live så med det sagt kanske den bommar en finalplats. Även om jag tycker att i denna semin ska den definitivt ha en finalplats då det bara är typ 3 låtar jag gillar mer i denna semin...Har den just nu rankad som låt nr 22 av 40. Sedan tycker jag att musikvideon är en av de bästa i år (men som sagt live kan det nog bli sämre)

    SvaraRadera
  3. Att lyssna på hela den här låten tycker jag är rätt jobbigt men gillar den lite på nått sätt ändå! men blir lite förmycket..
    Min lista..
    1.
    2.
    3.
    4.
    5.
    6.
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14.
    15.
    16.
    17.
    18.
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25.
    26.
    27.
    28.
    29.
    30.
    31.
    32.
    33.
    34.
    35. Armenien (2 av 5)
    36.
    37.
    38.
    39.
    40. Moldavien (1 av 5)
    41.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.