Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Danmark: Anti Social Media - The Way You Are

De nordiska länderna är riktigt heta i Eurovision Song Contest just nu! Efter två år av nordiska segrar gick ju segern till Österrike förra året, men tre nordiska länder slutade på topp tio och övriga två strax utanför. Kollar vi in oddsen inför årets tävling ser det riktigt ljust ut även i år med fyra nordiska länder på topp tio! Undantaget är det danska bidraget som sladdar rejält - spelarna placerar just nu danskarnas låt som bidrag nummer trettiotvå. Kommer Danmark alltså att dunderfloppa den här gången?

Årets upplaga av Danmarks Melodi Grand Prix avgjordes mellan tio bidrag i en storslagen final på en fantastisk scen i Gigantium i Ålborg. Den avslutande omröstningen blev också en riktig nagelbitare! När de regionala jurygrupperna avlämnat sina röster stod de unga killarna i Anti Social Media som ledare före Anne Gadegaard och hennes Suitcase. Därefter fördelades tittarnas poäng för första gången enligt svensk modell, procentuellt efter andel röster. Anti Social Media fick näst flest poäng av tittarna och allt avgjordes när Anne sist fick sina poäng - hon fick flest, men det räckte inte för att gå förbi och segern gick därmed till The Way You Are med Anti Social Media.

Fyrmannabandet Anti Social Media sattes ihop av låtskrivarna Remée och Chief1 inför tävlandet i Melodi Grand Prix. Låten skrev de redan för tio år sedan, men det satt långt inne att hitta rätt artist. Efter att ha fått en förlängd deadline fann man i alla fall till slut den 19-årige sångaren Philip Thornhill och omkring honom formades sedan bandet vi kommer att möta i Wien.

De fjuniga grabbarna i Anti Social Media levererar något helt annat än jag först förväntat mig efter att bara ha sett dem på bild - låten är nostalgisk trallvänlig pop med driv, sköna körer och en ljudbild som en smula övertydligt för tankarna till Beatles. Med det upplägget i det här startfältet har jag i motsats till spelarna svårt att se hur det här skulle kunna missa final faktiskt - låten sitter som en smäck på en lyssning och kombon unga killar och nostalgiskt sound bäddar för bred publik. Det är dock på sedvanligt danskt vis ett fegt och mellanmjölkigt val - safe och trevligt, men helt utan edge och vinnarskalle. Något dunderfiasko blir det knappast, snarare en finalplacering någonstans strax under mitten.

Upphovsmän
Remee och Chief 1
Startnummer
Nummer 13 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Danmark rankas just nu som trettioandra bidrag av Oddschecker
I sociala medier





De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Chanée & N'evergreen - In a moment like this
Femma
Fyra
2011: A Friend in London - New Tomorrow
Tvåa
Femma
2012: Soluna Samay - Should've known better
Nia
Tjugotrea
2013: Emmelie de Forest - Only Teardrops
Etta
Etta
2014: Basim - Cliche Love Song
-
Nia



Bästa placering
Tre segrar: 1963 för Dansevise med Grethe & Jørgen Ingmann, 2000 för Fly on the Wings of Love med Olsen Brothers och 2013 för Only Teardrops med Emmelie de Forest.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Danmark: Anti Social Media - The Way You Are Reviewed by Pierre on 15:43:00 Rating: 5

6 kommentarer:

  1. Hela Danmarks uttagning var Mellanmjölk.. Jag hade sett nån annan låt vinna i Danmark... Men nu vann den här och jag tycker den är väldigt svag, en tråkig låt som jag gärna ser lämnar tävlingen redan på tisdag :p Final blir det väl kanske ändå, i denna semi som är relativt svag

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14. Ungern (3 av 5)
    15.
    16.
    17. Serbien (3 av 5)
    18. Ryssland (3 av 5)
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25.
    26. Makedonien (2,5 av 5)
    27.
    28. Vitryssland (2,5 av 3)
    29.
    30.
    31.
    32. Nederländerna (2,5 av 5)
    33.
    34. Armenien (2 av 5)
    35.
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38. DANMARK (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera
  2. Nej denna låten är inget att ha!! Hela Danmarks uttagning var superdålig men låten som kom tvåa var åtminstone något jag hade kunnat tänka mig att lyssna på efter tävlingen. Har svårt att se att detta skulle gå något vidare bra. Danmark har dock en historia i ESC att ta sig till final även med dåliga låtar så ja, det är ingen omöjlighet och eftersom jag själv placerar den på tionde plats i semin (vilket innebär att hade den varit i semi två hade det varit plats 14 typ) Iaf, alltså är den ändå i final för mig- men det är inte för att detta är en bra låt utan för att så många andra är dåliga. Skulle dock varken bli ledsen eller förvånad om den inte kom till final. Plats 27/40 på min ranking

    SvaraRadera
  3. Ojojoj...jag har redan nämnt att Finland har det sämsta bidraget i år, men detta måste ändå vara min stora hatlåt för säsongen! Totalt intetsägande och daterad mellanmjölksbagatell som bara ber om att älskas med sin sin hjärndöda refräng. Sen hjälper det ju inte heller att det känns som att sångaren hånler åt mig under hela låtens gång. Åååååh vad jag önskar att folk genomskådar det här och att Danmark missar finalen, men jag vågar inte tro på det än.
    0/5
    39:e plats på min lista

    SvaraRadera
  4. Haha hånleende? Nää det ser jag inte alls. Tycker faktiskt det är märkligt att ni är så pass anti(!) det här - för att vara ett danskt bidrag tycker jag det helt ok. Tror absolut på final. :)

    SvaraRadera
  5. Jag håller inte med! Tycker att det här är trallvänligt och bra (som alltid från Danmark)! :-) Tror också på final men kanske inte topp 10.
    /Lina

    SvaraRadera
  6. Jag tycker faktiskt att Danmark oftast brukar ha ganska tråkiga låtar.. Rankar nog faktiskt Should've known better som den bästa de senaste åren x)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.