Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Makedonien: Daniel Kajmakoski - Autumn Leaves

Efter under några år utan större framgångar ha utsett sina eurovisionbidrag internt bestämde sig Makedonien den här gången för att åter låta folket vara med och välja bidrag. Man var dessutom så angelägna om att komma igång att man var först ut av alla att välja bidrag den här säsongen när den nationella uttagning Skopje Fest gick av stapeln redan i november!

För att optimera chanserna att hitta ett bidrag Europa gillar lät man dessutom åtta internationella jurygrupper ha halva makten att välja bidrag. Dessa valde man dock att köra över - juryns favorit Brod Sto Tone med Tamara Todevska slutade tvåa och segern gick istället till tittarnas favorit Esenski Lisja framförd av Daniel Kajmakoski.

31-årige Daniel slog igenom med dunder och brak när han vann X Factor Adria, en upplaga för Makedonien, Bosnien Hercegovina och Montenegro, förra våren. Segern ledde till att han spelade in en duettsingel med titeln Skopje-Beograd tillsammans med en av domarna i tävlingen, ingen mindre än eurovisionstjärnan Željko Joksimović. Bland årets tävlande kommer för övrigt Daniel att vara den som har närmast hem - sedan sju års ålder bor han nämligen i Wien!

Sedan tävlandet på hemmaplan har låten arrangerats om och fått engelsk text och titeln Autumn Leaves, vilket tillsammans bidragit till att låten vuxit rejält i mina öron! Det nya arrangemanget plockade bort originalets beat och ersatte det med en mäktigare arenakänsla och jag gillar texten om hur den där första kärleken tar slut - trots att det går emot mina principer om att det egna språket är att föredra.

I ärlighetens namn gjorde dock inte förändringarna låten starkare rent eurovisionmässigt, särskilt som tempot därmed närmade sig flera av konkurrenternas, samtidigt som jag inte imponerades av Daniels egna lyskraft i den nationella finalen. I kombo med att makedonierna sällan lyckas få sina scenframträdanden att sticka ut tror jag de får det svårt även den här gången. Jag tippar att de bommar igen - men hade jag fått bestämma hade det blivit final!

Upphovsmän
Joacim Persson
Startnummer
Nummer 8 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Makedonien rankas just nu som nittonde bidrag av Oddschecker
I sociala medier



De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Gjoko Taneski - Jas Ja Imam Silata
Femtonde

2011: Vlatko Ilievski - Rusinka
Sextonde

2012: Kaliopi - Crno i belo
Nia
Trettonde
2013: Esma & Lozano - Pred Da Se Razdeni
Sextonde

2014: Tijana - To the Sky
Trettonde




Bästa placering
Tolva, 2006 för Ninanajna med Elena Risteska.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Makedonien: Daniel Kajmakoski - Autumn Leaves Reviewed by Pierre on 19:01:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Denna var aningens bättre innan de bytte till engelska (Jag hör ju till den impopulära skaran som tycker språk-regeln borde komma tillbaka) men är fortfarande inte imponerad. Den är inte dålig men inte heller bra och jag känner att detta är ett av de bidragen i år som jag inte bryr mig ett dyft om den är i final eller inte. Den skulle inte störa mig i finalen (som t.ex Finland och Moldavien) men den skulle troligen kunna bli en kissepaus eftersom den inte engagerar mig alls på varken ett negativt eller positivt sätt. Jag tror inte heller på final, 31/40 på min ranking

    SvaraRadera
  2. Makedonien som de tre senaste åren skickat låtar som jag tyckt varit bra väldigt bra (framför allt Crno i belo), skickar i år en som jag inte är lika förtjust i... Missar precis final enligt mitt tycke..

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14.
    15.
    16.
    17.
    18.
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25.
    26.
    27. MAKEDONIEN (2,5 av 5)
    28.
    29.
    30.
    31.
    32.
    33. Nederländerna (2,5 av 5)
    34.
    35. Armenien (2 av 5)
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38.
    39.
    40. Moldavien (1 av 5)
    41. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera
  3. Inte dum alls, men den sticker inte särskilt mycket ut. Det finns mycket att tycka om här, som arenakänslan, Daniels röst (han kan faktiskt sjunga!) och allmän behaglighet. Men det finns inget som greppar tag. Inget som får de tre faktorerna att innebära något man vill rösta på. Jag gissar att de missar finalen, och kan till och med komma orättvist långt ner i resultatlistan...
    3/5
    22:a plats på min lista

    SvaraRadera
  4. Jag älskar denna låten och jag tycker Daniel Kajmakoski sjunger helt fantastiskt! Älskar produktionen av låten, stämningen, texten, allting är bara helt njutbart! En av mina absoluta favoriter iår!

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.