Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Serbien: Bojana Stamenov - Beauty Never Lies

Serbien valde att stå över Eurovision Song Contest förra året av ekonomiska skäl, men uppehållet blev bara ettårigt - i år är de tillbaka igen och man bäddade dessutom riktigt duktigt för att kunna göra en återkomst med genomslag när man lade allt i händerna på sin hittills ende vinnare, Vladimir Graić.

Graić, upphovsman till 2007 års vinnare Molitva med Marija Šerifovic, fick i uppdrag att ta fram tre låtar och lika många artister som kunde framföra dem i en nationell final. Jag tyckte själv att ett av de tre bidragen stod ut jämfört med de andra - och såväl de serbiska tittarna som den röstande juryn höll med, segern gick till Ceo Svet Je Moj framförd av sångerskan Bojana Stamenov.

28-åriga Bojana slog igenom när hon tog sig till final i serbiska Talang, Ja Imam Talenat, 2011 där hon ofta jämfördes med Adele och souldivan Aretha Franklin innan hon till slut slutade som fyra. Efter segern på hemmaplan beslutade serberna att för första gången någonsin skicka sitt bidrag med en text på engelska. Den nya titeln blev Beauty Never Lies och skrevs av ännu en eurovisionvinnare - Charlie Mason skrev ju även texten till förra årets segrande låt Rise Like A Phoenix.

Förutom att Bojana är en färgstark och kraftfull sångerska - hon sitter utan tvekan på en av årets starkaste pipor - inbillar jag mig att hon är sorten det vore förbannat kul att tillbringa en lördagkväll tillsammans med över några glas rött. Allt det här talar till hennes fördel - lyckas hon förmedla det från scenen kan det nog tänkas bli serbisk final i år.

Den rätt schizofrena låten är mer svårbedömd. Den engelska texten gör att jag kanske inte är som du men jag skiter fullständigt i om du inte gillar det-budskapet framgår tydligare och nog är händerna-i-luften-euforin under låtens andra halva ett välkommet stilbrott i det här startfältet, men som helhet är det här en låt jag bara uppskattar i ett snävt eurovisionperspektiv. Den är liksom för kitschig för vardagsbruk - och här tror jag att många är med mig. Nu avgörs ju dock inte det här i våra hörlurar i bussen på väg till jobbet utan precis där låten har sin plats - under tre minuter på en eurovisionscen. Grundtipset är att alltför många avfärdar det här som en kitschig bagatell och att Serbien trots alla ambitioner knappt bommar finalen, ungefär som en annan kitschig låt med ett brutalt tempobyte gjorde häromåret - minns Valentina Monettas Crisalide.

Upphovsmän
Vladimir Graić och Charlie Mason
Startnummer
Nummer 9 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Serbien rankas just nu som trettionde bidrag av Oddschecker
I sociala medier




De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Marko Kon & Milaan - Cipela
Tia

2010: Milan Stanković - Ovo je Balkan
Femma
Trettonde
2011: Nina - Čaroban
Åtta
Fjortonde
2012: Željko Joksimović Nije Ljubav Stvar
Tvåa
Trea
2014: Moje 3 - Ljubav Je Svuda
Elva




Bästa placering
En seger, 2007 för Molitva med Marija Šerifovic.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Serbien: Bojana Stamenov - Beauty Never Lies Reviewed by Pierre on 14:37:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Svårbedömt. Den tjänar verkligen på att det är just en Eurovisionlåt, jag tror att det kommer bli mycket bättre live på scenen då Bojana får chansen att gå all in. Jag gillar verkligen hennes röst och utstrålning och tror att Serbien på grund av det tar en av de sista finalplatserna, men kommer där inte i närheten av vinsten. Låten i sig dock är, i ärlighetens namn, inte så vass.
    3/5
    24:e plats på min lista

    SvaraRadera
  2. Den här låten hade jag i topp tio tills de gjorde en allians med djävulen (alltså bytte språk) och den rasade hela nio placeringar på min ranking direkt. Jag gillar Bojana och låten är fortfarande en finalist i mina öron men på ett sätt hoppas jag att den failar så att de kan återgå till sitt eget vackra språk nästa år! plats 19/40 på min ranking!

    SvaraRadera
  3. Den här har faktiskt varit precis in på min topp 10 lista också men nu har den rasat lite i min topp, men språkvalet tycker inte jag påverkar särskilt mycket.. Bojana gör väldigt mycket för den här låten måste tilläggas och som ni redan nämnt

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14.
    15.
    16.
    17. SERBIEN (3 av 5)
    18.
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25.
    26.
    27. Makedonien (2,5 av 5)
    28.
    29.
    30.
    31.
    32. Nederländerna (2,5 av 5)
    33.
    34. Armenien (2 av 5)
    35.
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38.
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.